استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

بیش فعالی در کودکان: تشخیص، مدیریت و اجتناب از برچسب‌زنی

 

بیش‌فعالی یا اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder - ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی-رشدی در دوران کودکی است که با الگوهای مداوم نقص توجه و/یا بیش‌فعالی-تکانشگری مشخص می‌شود. با این حال، مهم است که مرز باریک بین ADHD و صرفاً پرانرژی بودن طبیعی کودکان را تشخیص دهیم تا از برچسب‌زنی زودهنگام و نادرست جلوگیری شود.

 

 

۱. شناسایی ADHD: علائم کلیدی

تشخیص ADHD باید توسط متخصصان (روان‌پزشک یا روان‌شناس کودک) و بر اساس معیارهای DSM-5 انجام شود. علائم باید حداقل در دو محیط (مثلاً خانه و مدرسه) بروز کنند و عملکرد اجتماعی یا تحصیلی کودک را به شکل قابل توجهی مختل سازند.

ADHD به سه زیرگروه اصلی تقسیم می‌شود:

 

الف) نقص توجه (Inattention)

این علائم اغلب به عنوان "رویاپردازی" یا "فراموشکاری" شناخته می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • عدم تمرکز بر جزئیات و اشتباهات مکرر ناشی از بی‌دقتی در تکالیف مدرسه یا فعالیت‌ها.
  • مشکل در حفظ توجه در طول انجام وظایف یا بازی.
  • به نظر می‌رسد که کودک گوش نمی‌دهد یا حواس‌پرت است.
  • مشکل در سازماندهی وظایف و وسایل (نامرتبی).
  • اجتناب از وظایفی که نیاز به تلاش ذهنی پایدار دارند (مانند انجام تکالیف مدرسه).
  • گم کردن مکرر وسایل ضروری (مانند مداد، کتاب یا اسباب‌بازی).

 

ب) بیش‌فعالی و تکانشگری (Hyperactivity-Impulsivity)

این علائم اغلب مشهودتر هستند:

  • بی‌قراری مفرط؛ دست‌کاری یا لگد زدن به میز و صندلی در حالت نشسته.
  • ترک صندلی در موقعیت‌هایی که انتظار می‌رود نشسته بماند (مثلاً در کلاس درس).
  • دویدن یا صعود کردن مفرط در موقعیت‌های نامناسب.
  • مشکل در آرام بازی کردن یا شرکت در فعالیت‌های آرام.
  • حرف زدن بیش از حد.
  • تکانشگری (Impulsivity): دادن پاسخ قبل از اتمام سؤال، مشکل در انتظار کشیدن برای نوبت خود، و قطع کردن مکرر صحبت دیگران.

 

۲. مرز بین ADHD و پرانرژی بودن

بسیاری از کودکان به طور طبیعی پرانرژی هستند، اما این به معنای ADHD نیست. تمایز کلیدی در شدت، تداوم و تأثیر عملکردی است:

ویژگی

پرانرژی بودن طبیعی

ADHD

تأثیر بر عملکرد

کودک می‌تواند در صورت علاقه‌مندی، تمرکز کند و دستورات را دنبال کند.

اختلال مداوم در مدرسه، خانه یا روابط اجتماعی ایجاد می‌کند.

تداوم و زمان

رفتار فعال معمولاً به محیط بستگی دارد (مثلاً در فضای باز بیشتر است) و موقتی است.

الگوهای رفتاری (نقص توجه یا بیش‌فعالی) مداوم هستند و حداقل شش ماه ادامه دارند.

کنترل‌پذیری

کودک معمولاً می‌تواند با یادآوری‌های ساده، رفتار خود را کنترل کند.

کودک حتی با وجود اطلاع از عواقب، نمی‌تواند به طور مؤثر رفتار خود را متوقف کند.

اجتناب از برچسب‌زنی (Stigma)

برچسب‌زنی کودکان پرانرژی به عنوان "بیش‌فعال" می‌تواند آسیب‌زا باشد:

  • کاهش عزت نفس: کودک ممکن است خود را "بد" یا "ناکافی" ببیند.
  • اثر پیگمالیون: انتظارات منفی والدین و معلمان می‌تواند بر عملکرد کودک تأثیر منفی بگذارد.

تمرکز باید بر رفتار باشد نه هویت: به جای گفتن "تو بیش‌فعال هستی"، بگویید: "تو در این شرایط خاص با حفظ توجه مشکل داری، و ما می‌خواهیم به تو کمک کنیم آن مهارت را توسعه دهی."

۳. راهکارهای درمانی و مدیریتی

مدیریت ADHD معمولاً رویکردی چندوجهی است که شامل روان‌درمانی، مداخلات محیطی و در صورت لزوم، دارو درمانی است.

الف) درمان‌های روان‌اجتماعی (Social-Psychological)

  • آموزش مهارت‌های والدین (Parent Training): والدین یاد می‌گیرند که چگونه با استفاده از تکنیک‌های انضباط مثبت، روال‌های ساختاریافته و پیامدهای ثابت (نه تنبیه) رفتارهای کودک را مدیریت و تقویت کنند. این روش، ستون فقرات درمان ADHD است.
  • درمان رفتاری شناختی (CBT) برای کودکان بزرگتر: کمک به کودکان برای تشخیص و تغییر افکار ناکارآمد، آموزش مهارت‌های سازماندهی و حل مسئله، و تکنیک‌های مدیریت خشم.

 

ب) مداخلات محیطی و ساختاردهی

  • ساختار و روال ثابت: ایجاد یک برنامه روزانه ثابت و قابل پیش‌بینی به کودکان ADHD کمک می‌کند تا وظایف را بهتر پیش‌بینی و پردازش کنند.
  • محیط عاری از حواس‌پرتی: برای انجام تکالیف، یک فضای کاری آرام و بدون عوامل حواس‌پرتی (مانند تلویزیون یا پنجره رو به بیرون) فراهم کنید.
  • دستورالعمل‌های کوتاه: وظایف را به بخش‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید و هر بار فقط یک دستورالعمل را به کودک بدهید.

 

ج) دارو درمانی

  • داروهای محرک (Stimulants): مانند متیل فنیدات (ریتالین) رایج‌ترین و مؤثرترین داروها هستند. این داروها با افزایش سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی (دوپامین و نوراپی‌نفرین) به مغز کمک می‌کنند تا تمرکز و کنترل تکانه را بهبود بخشد.
  • داروهای غیر محرک: برای کودکانی که به محرک‌ها پاسخ نمی‌دهند یا عوارض جانبی دارند، می‌توان از داروهای غیر محرک استفاده کرد.

نکته نهایی: درمانADHD باید همیشه با ارزیابی و نظارت مستمر پزشک متخصص همراه باشد. ترکیبی از آموزش والدین، حمایت مدرسه و در صورت لزوم، درمان دارویی، بهترین نتایج را برای کمک به کودکان ADHD برای موفقیت در زندگی تحصیلی و اجتماعی به همراه دارد.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش