بیشفعالی یا اختلال نقص توجه/بیشفعالی (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder - ADHD) یکی از شایعترین اختلالات عصبی-رشدی در دوران کودکی است که با الگوهای مداوم نقص توجه و/یا بیشفعالی-تکانشگری مشخص میشود. با این حال، مهم است که مرز باریک بین ADHD و صرفاً پرانرژی بودن طبیعی کودکان را تشخیص دهیم تا از برچسبزنی زودهنگام و نادرست جلوگیری شود.

۱. شناسایی ADHD: علائم کلیدی
تشخیص ADHD باید توسط متخصصان (روانپزشک یا روانشناس کودک) و بر اساس معیارهای DSM-5 انجام شود. علائم باید حداقل در دو محیط (مثلاً خانه و مدرسه) بروز کنند و عملکرد اجتماعی یا تحصیلی کودک را به شکل قابل توجهی مختل سازند.
ADHD به سه زیرگروه اصلی تقسیم میشود:
الف) نقص توجه (Inattention)
این علائم اغلب به عنوان "رویاپردازی" یا "فراموشکاری" شناخته میشوند و شامل موارد زیر هستند:
- عدم تمرکز بر جزئیات و اشتباهات مکرر ناشی از بیدقتی در تکالیف مدرسه یا فعالیتها.
- مشکل در حفظ توجه در طول انجام وظایف یا بازی.
- به نظر میرسد که کودک گوش نمیدهد یا حواسپرت است.
- مشکل در سازماندهی وظایف و وسایل (نامرتبی).
- اجتناب از وظایفی که نیاز به تلاش ذهنی پایدار دارند (مانند انجام تکالیف مدرسه).
- گم کردن مکرر وسایل ضروری (مانند مداد، کتاب یا اسباببازی).
ب) بیشفعالی و تکانشگری (Hyperactivity-Impulsivity)
این علائم اغلب مشهودتر هستند:
- بیقراری مفرط؛ دستکاری یا لگد زدن به میز و صندلی در حالت نشسته.
- ترک صندلی در موقعیتهایی که انتظار میرود نشسته بماند (مثلاً در کلاس درس).
- دویدن یا صعود کردن مفرط در موقعیتهای نامناسب.
- مشکل در آرام بازی کردن یا شرکت در فعالیتهای آرام.
- حرف زدن بیش از حد.
- تکانشگری (Impulsivity): دادن پاسخ قبل از اتمام سؤال، مشکل در انتظار کشیدن برای نوبت خود، و قطع کردن مکرر صحبت دیگران.
۲. مرز بین ADHD و پرانرژی بودن
بسیاری از کودکان به طور طبیعی پرانرژی هستند، اما این به معنای ADHD نیست. تمایز کلیدی در شدت، تداوم و تأثیر عملکردی است:
ویژگی | پرانرژی بودن طبیعی | ADHD |
تأثیر بر عملکرد | کودک میتواند در صورت علاقهمندی، تمرکز کند و دستورات را دنبال کند. | اختلال مداوم در مدرسه، خانه یا روابط اجتماعی ایجاد میکند. |
تداوم و زمان | رفتار فعال معمولاً به محیط بستگی دارد (مثلاً در فضای باز بیشتر است) و موقتی است. | الگوهای رفتاری (نقص توجه یا بیشفعالی) مداوم هستند و حداقل شش ماه ادامه دارند. |
کنترلپذیری | کودک معمولاً میتواند با یادآوریهای ساده، رفتار خود را کنترل کند. | کودک حتی با وجود اطلاع از عواقب، نمیتواند به طور مؤثر رفتار خود را متوقف کند. |
اجتناب از برچسبزنی (Stigma)
برچسبزنی کودکان پرانرژی به عنوان "بیشفعال" میتواند آسیبزا باشد:
- کاهش عزت نفس: کودک ممکن است خود را "بد" یا "ناکافی" ببیند.
- اثر پیگمالیون: انتظارات منفی والدین و معلمان میتواند بر عملکرد کودک تأثیر منفی بگذارد.
تمرکز باید بر رفتار باشد نه هویت: به جای گفتن "تو بیشفعال هستی"، بگویید: "تو در این شرایط خاص با حفظ توجه مشکل داری، و ما میخواهیم به تو کمک کنیم آن مهارت را توسعه دهی."
۳. راهکارهای درمانی و مدیریتی
مدیریت ADHD معمولاً رویکردی چندوجهی است که شامل رواندرمانی، مداخلات محیطی و در صورت لزوم، دارو درمانی است.
الف) درمانهای رواناجتماعی (Social-Psychological)
- آموزش مهارتهای والدین (Parent Training): والدین یاد میگیرند که چگونه با استفاده از تکنیکهای انضباط مثبت، روالهای ساختاریافته و پیامدهای ثابت (نه تنبیه) رفتارهای کودک را مدیریت و تقویت کنند. این روش، ستون فقرات درمان ADHD است.
- درمان رفتاری شناختی (CBT) برای کودکان بزرگتر: کمک به کودکان برای تشخیص و تغییر افکار ناکارآمد، آموزش مهارتهای سازماندهی و حل مسئله، و تکنیکهای مدیریت خشم.
ب) مداخلات محیطی و ساختاردهی
- ساختار و روال ثابت: ایجاد یک برنامه روزانه ثابت و قابل پیشبینی به کودکان ADHD کمک میکند تا وظایف را بهتر پیشبینی و پردازش کنند.
- محیط عاری از حواسپرتی: برای انجام تکالیف، یک فضای کاری آرام و بدون عوامل حواسپرتی (مانند تلویزیون یا پنجره رو به بیرون) فراهم کنید.
- دستورالعملهای کوتاه: وظایف را به بخشهای کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید و هر بار فقط یک دستورالعمل را به کودک بدهید.
ج) دارو درمانی
- داروهای محرک (Stimulants): مانند متیل فنیدات (ریتالین) رایجترین و مؤثرترین داروها هستند. این داروها با افزایش سطح انتقالدهندههای عصبی (دوپامین و نوراپینفرین) به مغز کمک میکنند تا تمرکز و کنترل تکانه را بهبود بخشد.
- داروهای غیر محرک: برای کودکانی که به محرکها پاسخ نمیدهند یا عوارض جانبی دارند، میتوان از داروهای غیر محرک استفاده کرد.
نکته نهایی: درمانADHD باید همیشه با ارزیابی و نظارت مستمر پزشک متخصص همراه باشد. ترکیبی از آموزش والدین، حمایت مدرسه و در صورت لزوم، درمان دارویی، بهترین نتایج را برای کمک به کودکان ADHD برای موفقیت در زندگی تحصیلی و اجتماعی به همراه دارد.



































