جدیدترین محصولات

راهنمای جامع تعمیر تیلر گازوییلی


 

راهنمای جامع و گام به گام تعمیر تیلر گازوئیلی

 

تعمیر تیلر گازوئیلی، همانند نوع بنزینی، نیازمند دقت و رعایت نکات ایمنی است. اگرچه اصول کلی مشابه هستند، اما تفاوت‌های کلیدی در سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی وجود دارد. این راهنما به شما کمک می‌کند تا مشکلات رایج تیلر گازوئیلی خود را عیب‌یابی و برطرف کنید.

 

نکات ایمنی ضروری

 

  • خاموش کردن موتور: همیشه قبل از هرگونه دست‌کاری، مطمئن شوید که موتور کاملاً خاموش و سرد شده است.

  • جدا کردن ترمینال باتری (در صورت وجود استارت الکتریکی): برای جلوگیری از روشن شدن ناخواسته یا اتصال کوتاه، ترمینال منفی باتری را جدا کنید.

  • استفاده از دستکش و عینک ایمنی: این وسایل از دستان و چشمان شما در برابر سوخت، روغن، و قطعات داغ یا متحرک محافظت می‌کنند.

  • کار در مکانی با تهویه مناسب: بخارات دیزل و روغن می‌توانند مضر باشند.

  • احتیاط با فشار بالا: سیستم انژکتور گازوئیلی تحت فشار بسیار بالایی کار می‌کند. هرگز سعی نکنید نشتی‌ها را با دست برهنه بررسی کنید.


 

گام اول: عیب‌یابی اولیه

 

مشکل را با توجه به نشانه‌هایی که تیلر نشان می‌دهد، شناسایی کنید:

  • تیلر روشن نمی‌شود یا به سختی روشن می‌شود:

    • آیا سوخت کافی در باک وجود دارد؟

    • آیا شیر سوخت (در صورت وجود) باز است؟

    • آیا فیلتر سوخت مسدود شده است؟

    • آیا سیستم هواگیری شده است؟ (مخصوصاً پس از اتمام سوخت یا تعویض فیلتر)

    • آیا شمع گرمکن (Heater Plug/Glow Plug) کار می‌کند؟

  • تیلر روشن می‌شود اما بلافاصله خاموش می‌شود:

    • مسدود بودن مسیر سوخت یا نیاز به هواگیری.

    • فیلتر هوای کثیف.

  • تیلر قدرت کافی ندارد، دود می‌کند، یا بد کار می‌کند:

    • فیلتر هوای کثیف.

    • کیفیت پایین سوخت یا آلودگی سوخت.

    • مشکل در انژکتورها یا پمپ انژکتور.

    • نیاز به تنظیم فیلر سوپاپ‌ها.

    • فشار کمپرس پایین.

  • صدای غیرعادی یا لرزش بیش از حد:

    • شُل بودن پیچ و مهره‌ها.

    • آسیب دیدگی یا شُل بودن تیغه‌ها.

    • مشکل در سیستم کلاچ یا گیربکس.


 

گام دوم: بررسی سیستم سوخت‌رسانی

 

اکثر مشکلات تیلرهای گازوئیلی مربوط به سیستم سوخت است. سوخت دیزل به کیفیت و پاکیزگی بالایی نیاز دارد.

  1. بررسی سطح و کیفیت سوخت:

    • مطمئن شوید باک پر از گازوئیل تازه و تمیز است. گازوئیل قدیمی یا آلوده به آب می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

    • باک سوخت را از نظر رسوبات یا آب بررسی کنید. در صورت وجود، باک را تخلیه و تمیز کنید.

  2. بررسی شیر سوخت و شلنگ‌ها:

    • مطمئن شوید شیر سوخت (در صورت وجود) کاملاً باز است.

    • شلنگ‌های سوخت را برای هرگونه گرفتگی، ترک خوردگی یا نشتی بررسی کنید. در صورت لزوم تعویض کنید.

  3. بررسی و تعویض فیلتر سوخت:

    • تیلرهای گازوئیلی معمولاً دارای یک یا چند فیلتر سوخت هستند که ذرات و آب را از سوخت جدا می‌کنند.

    • فیلتر(ها) را پیدا کرده و بررسی کنید. فیلترهای گازوئیل به مرور زمان مسدود می‌شوند و باید طبق برنامه نگهداری تعویض شوند.

    • فیلترهای کثیف یا مسدود شده را تعویض کنید. این یکی از رایج‌ترین دلایل مشکلات روشن نشدن یا بد کار کردن تیلرهای گازوئیلی است.

  4. هواگیری سیستم سوخت (Bleeding the Fuel System):

    • پس از اتمام سوخت، تعویض فیلتر سوخت، یا هرگونه باز کردن مسیر سوخت، هوا می‌تواند وارد سیستم شود و مانع از رسیدن سوخت به انژکتورها شود.

    • مراحل کلی هواگیری:

      1. شیر سوخت را باز کنید.

      2. پیچ هواگیری (معمولاً روی پمپ انژکتور یا فیلتر سوخت) را کمی شل کنید.

      3. پمپ دستی سوخت (در صورت وجود) را چند بار فشار دهید تا سوخت بدون حباب هوا از سوراخ هواگیری خارج شود.

      4. هنگامی که فقط سوخت خالص بدون حباب خارج شد، پیچ هواگیری را سفت کنید.

      5. در برخی مدل‌ها ممکن است نیاز باشد پیچ لوله انژکتور را در خروجی پمپ انژکتور یا ورودی انژکتورها کمی شل کرده و با استارت زدن موتور (بدون روشن شدن کامل) اجازه دهید هوا خارج شود، سپس آن را سفت کنید. (این مرحله باید با احتیاط زیاد انجام شود، زیرا سوخت تحت فشار بالا اسپری می‌شود).


 

گام سوم: بررسی سیستم هوا

 

جریان هوای تمیز برای احتراق کامل ضروری است.

  1. بررسی و تمیز کردن فیلتر هوا:

    • فیلتر هوا را از نظر کثیفی شدید، گرفتگی یا آسیب بررسی کنید.

    • اگر فیلتر کاغذی است، آن را با ضربه زدن آرام روی یک سطح سخت یا با هوای فشرده (از داخل به بیرون) تمیز کنید. هرگز فیلتر کاغذی را نشویید.

    • اگر فیلتر اسفنجی یا روغنی است، آن را طبق دستورالعمل سازنده تمیز یا تعویض کنید.

    • فیلترهای کثیف را تعویض کنید.


 

گام چهارم: بررسی سیستم پیش‌گرمکن (شمع گرمکن/Glow Plug)

 

تیلرهای گازوئیلی برای روشن شدن در هوای سرد به پیش‌گرمکن (شمع گرمکن) نیاز دارند.

  1. بررسی عملکرد شمع گرمکن:

    • هنگامی که سوئیچ را برای روشن کردن تیلر می‌چرخانید، باید چراغ نشانگر شمع گرمکن برای چند ثانیه روشن شود.

    • اگر تیلر در هوای سرد به سختی روشن می‌شود و دود سفید زیادی تولید می‌کند، ممکن است شمع گرمکن‌ها مشکل داشته باشند.

    • می‌توانید با استفاده از یک مولتی‌متر، مقاومت هر شمع گرمکن را اندازه‌گیری کنید. مقاومت غیرعادی (خیلی بالا یا بی‌نهایت) نشان‌دهده سوختگی شمع گرمکن است و باید تعویض شود. (این کار نیاز به دانش فنی دارد و در صورت عدم اطمینان، به متخصص مراجعه کنید).


 

گام پنجم: بررسی سیستم روغن‌کاری

 

روغن موتور کافی و تمیز برای سلامت طولانی‌مدت موتور حیاتی است.

  1. بررسی سطح و کیفیت روغن موتور:

    • تیلر را روی سطح صافی قرار دهید.

    • گیج روغن را خارج کرده، تمیز کنید و دوباره وارد کنید (بدون پیچاندن) تا سطح روغن را بررسی کنید. سطح باید بین علامت‌های حداقل و حداکثر باشد.

    • کیفیت روغن را بررسی کنید؛ اگر روغن سیاه، کثیف، یا بوی سوخت می‌دهد، باید تعویض شود.

  2. تعویض روغن موتور:

    • موتور را برای چند دقیقه روشن کنید تا روغن گرم و رقیق شود.

    • تیلر را روی یک ظرف مناسب کج کنید و درپوش تخلیه روغن را باز کنید. بگذارید روغن کاملاً تخلیه شود.

    • درپوش تخلیه را ببندید.

    • روغن موتور جدید و مناسب (معمولاً روغن دیزل) را طبق توصیه‌های دفترچه راهنما به آرامی اضافه کنید تا سطح آن به حد مطلوب برسد.

    • فیلتر روغن (در صورت وجود) را نیز تعویض کنید.


 

گام ششم: بررسی تیغه‌ها و سیستم انتقال قدرت (کلاچ و گیربکس)

 

مشکلات در تیغه‌ها، کلاچ، یا گیربکس می‌تواند منجر به لرزش، سروصدا، یا عدم انتقال قدرت شود.

  1. بررسی تیغه‌ها:

    • تیغه‌ها را از نظر خمیدگی، شکستگی، یا فرسودگی بررسی کنید.

    • مطمئن شوید که تیغه‌ها به درستی و محکم به شفت متصل شده‌اند. پیچ‌های اتصال را سفت کنید.

    • در صورت نیاز، تیغه‌ها را تیز یا تعویض کنید.

  2. بررسی کلاچ (در صورت وجود):

    • اگر تیلر دارای کلاچ دستی است، عملکرد آن را بررسی کنید. آیا کلاچ درگیر نمی‌شود یا سُر می‌خورد؟ ممکن است نیاز به تنظیم یا تعویض دیسک کلاچ باشد.

  3. بررسی روغن گیربکس:

    • سطح روغن گیربکس را بررسی کنید و در صورت لزوم، روغن مخصوص گیربکس (مانند روغن دنده) را اضافه یا تعویض کنید. به دفترچه راهنما مراجعه کنید.


 

گام هفتم: بررسی مشکلات پیشرفته‌تر (نیاز به متخصص)

 

اگر با انجام مراحل بالا مشکل حل نشد، ممکن است مشکل از قطعات داخلی موتور باشد که نیاز به دانش فنی و ابزار تخصصی دارد:

  • انژکتورها: انژکتورهای کثیف، مسدود یا فرسوده می‌توانند باعث پاشش نامناسب سوخت، دود زیاد، و کاهش قدرت شوند. تمیز کردن یا تعویض انژکتورها نیاز به ابزار و تخصص خاص دارد.

  • پمپ انژکتور (Fuel Injection Pump): این پمپ وظیفه رساندن سوخت با فشار بالا به انژکتورها را بر عهده دارد. مشکلات در پمپ انژکتور بسیار جدی هستند و تعمیر آن‌ها باید توسط متخصص انجام شود.

  • کمپرس موتور: کاهش کمپرس (ناشی از فرسودگی رینگ پیستون، سوپاپ‌ها، یا واشر سرسیلندر) می‌تواند مانع از روشن شدن یا کارکرد صحیح موتور شود. تست کمپرس و تعمیرات مربوط به آن تخصصی است.

  • تنظیم فیلر سوپاپ‌ها: فیلر سوپاپ‌ها باید به صورت دوره‌ای تنظیم شوند. تنظیم نادرست می‌تواند بر عملکرد موتور، قدرت، و میزان دود تأثیر بگذارد.


 

جمع‌بندی و نکات پایانی

 

  • دفترچه راهنما: همیشه دفترچه راهنمای تیلر خود را به عنوان مرجع اصلی در دسترس داشته باشید. اطلاعات دقیق در مورد نوع روغن، فواصل سرویس، و تنظیمات خاص مدل شما در آنجا یافت می‌شود.

  • کیفیت سوخت: استفاده از گازوئیل تمیز و با کیفیت بالا، مهمترین عامل در جلوگیری از مشکلات سیستم سوخت‌رسانی است.

  • سرویس دوره‌ای: انجام سرویس‌های دوره‌ای (تعویض روغن، تمیز کردن فیلترها، هواگیری منظم) عمر مفید تیلر شما را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 


۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش