استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

مقایسه جامع مدل‌ها و تیپ‌های خودرو کوییک - مزایا و معایب و مشکلات فنی

 

کوییک  یکی از محصولات پرتیراژ سایپا است که در تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی عرضه شده است. عمده تفاوت‌ها در این مدل‌ها، به گیربکس (دستی یا اتوماتیک) و امکانات رفاهی و ایمنی برمی‌گردد. تمام مدل‌های کوییک از یک موتور مشترک M15 با حجم 1.5 لیتری استفاده می‌کنند.

 

۱. مقایسه تیپ‌های اصلی کوییک

ویژگی/مدل

کوییک ساده (Sade)

کوییک R (دورنگ)

کوییک S (فیس لیفت)

کوییک اتوماتیک پلاس (Plus AT)

گیربکس

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک (CVT)

موتور

M15 (1.5 لیتری)

M15 (1.5 لیتری)

M15 (1.5 لیتری)

M15 (1.5 لیتری)

سیستم مولتی مدیا

ساده (رادیو پخش)

ساده (رادیو پخش)

مانیتور ۷ اینچی لمسی

مانیتور ۷ اینچی لمسی

فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

D-Cut با دکمه‌های کنترلی

D-Cut با دکمه‌های کنترلی

تزئینات ظاهری

تک رنگ

سقف، آینه‌ها و زه دورنگ

سپر و جلوپنجره جدید

رینگ آلومینیومی، دیفیوزر عقب

کنترل پایداری (ESP)

ندارد

ندارد

در مدل‌های جدید دارد

ندارد

سنسور و دوربین

سنسور دنده‌عقب

سنسور دنده‌عقب

سنسور دنده‌عقب

سنسور و دوربین دنده‌عقب

امکانات ویژه

ساده‌ترین تیپ

ظاهر اسپرت دورنگ

نمایشگر تعویض دنده (GSI)، دی‌لایت

کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید (Keyless)

مهم‌ترین تفاوت‌ها:

  1. تیپ S در مقابل ساده: کوییک S به‌عنوان فیس‌لیفت کوییک معمولی، دارای دی‌لایت، فرمان D-Cut و کابین ارتقا یافته است و از اواخر سال ۱۴۰۰ به بعد، در مدل‌های جدید به سیستم کنترل پایداری (ESP) نیز مجهز شده است.
  2. اتوماتیک (AT) در مقابل دستی: مدل اتوماتیک مجهز به گیربکس CVT، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید است که آن را از نظر امکانات در بالاترین رده قرار می‌دهد.

 

 

۲. ایرادات متداول در مدل‌های کوییک و شیوه عیب‌یابی

ایرادات شایع در تمام مدل‌های کوییک (به دلیل اشتراک پلتفرم و موتور) عمدتاً مربوط به موتور، گیربکس و کیفیت مونتاژ است.

الف) ایرادات متداول موتور M15 (مشترک در تمام تیپ‌ها)

مشکل شایع

علت احتمالی

شیوه عیب‌یابی و پیشگیری

لرزش موتور در حالت درجا (Idling)

کویل معیوب، ایراد در شمع و وایر، تنظیم نبودن سنسور اکسیژن یا ECU.

تست کویل و شمع: بازرسی چشمی الکترود شمع و تست عملکرد کویل. دیاگ زدن: بررسی پارامترهای سنسور اکسیژن و MAP و خطاهای احتراق (Misfire).

افزایش صدای موتور و سایش

کیفیت پایین روغن موتور، تأخیر در تعویض روغن، خرابی تسمه تایم یا قطعات داخلی.

بررسی سطح و کیفیت روغن: تعویض روغن در فواصل استاندارد. شنیدن صدا: اگر صدا شبیه تق‌تق باشد، احتمالاً از سوپاپ‌ها یا استکان تایپت است.

نشتی روغن از کنار درب سوپاپ یا سرسیلندر

خرابی واشر درب سوپاپ، ترک خوردگی پوسته آلومینیومی یا شل شدن پیچ‌ها.

بازرسی چشمی: بررسی علائم روغن خشک شده در اطراف موتور. سفت کردن پیچ‌ها: در صورت عدم رفع، تعویض واشر درب سوپاپ.

 

ب) ایرادات خاص گیربکس (به تفکیک مدل)

۱. گیربکس دستی (تمام مدل‌های دستی و R و S)

  • مشکل: صدای زوزه در سرعت‌های بالا (مخصوصاً در دنده ۴ و ۵).
  • علت: کیفیت پایین ساخت چرخ‌دنده‌ها، تنظیم نبودن دنده‌ها یا کمبود/کیفیت پایین روغن گیربکس.
  • عیب‌یابی: بررسی روغن گیربکس: اطمینان از سطح صحیح و تعویض با روغن واسکازین مرغوب. بازرسی داخلی: در صورت ادامه صدا، نیاز به باز کردن گیربکس و تعویض چرخ‌دنده‌های درگیر (به خصوص پینیون).

۲. گیربکس اتوماتیک CVT (مدل اتوماتیک پلاس)

  • مشکل: شتاب‌گیری کند و صدای زیاد موتور در شتاب‌گیری.
  • علت: طراحی گیربکس CVT که ذاتاً شتاب خطی ندارد و دور موتور بالا می‌رود. با این حال، اگر شتاب بیش از حد کند است، احتمال کمبود روغن CVT یا ساییدگی تسمه/پولی وجود دارد.
  • عیب‌یابی: بررسی روغن CVT: این گیربکس‌ها به روغن‌های خاص و سرویس‌های منظم حساس هستند. تست کامپیوتری: بررسی پارامترهای ECU گیربکس برای تشخیص لغزش پولی.

 

ج) ایرادات سیستم تعلیق و جلوبندی

  • مشکل: کوبیدن کمک فنرها (به خصوص در عقب) و خشک بودن سواری.
  • علت: فنربندی سخت و نامناسب برای جاده‌های ایران، کیفیت پایین کمک فنرها.
  • عیب‌یابی: بازرسی کمک فنرها: بررسی نشتی روغن در اطراف کمک فنرها. تغییر فنرها: برخی کاربران برای بهبود سواری، اقدام به تعویض فنرهای فابریک با مدل‌های نرم‌تر می‌کنند.

 

د) ایرادات برقی و امکانات رفاهی (مدل‌های S و AT)

  • مشکل: عملکرد نامنظم کروز کنترل یا سنسورها (در مدل AT).
  • علت: ایراد در سنسور پدال ترمز یا سنسورهای چرخ (ABS).
  • عیب‌یابی: دیاگ: بررسی ماژول‌های الکترونیکی و حذف خطاهای سنسورها.

 

توصیه مهم برای پیشگیری: به دلیل حساسیت موتور M15 به حرارت و کیفیت روغن، تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه (زودتر از مسافت توصیه‌شده) و استفاده از فیلتر روغن مرغوب می‌تواند عمر موتور و عملکرد کلی کوییک را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش