کوییک یکی از محصولات پرتیراژ سایپا است که در تیپها و مدلهای مختلفی عرضه شده است. عمده تفاوتها در این مدلها، به گیربکس (دستی یا اتوماتیک) و امکانات رفاهی و ایمنی برمیگردد. تمام مدلهای کوییک از یک موتور مشترک M15 با حجم 1.5 لیتری استفاده میکنند.
۱. مقایسه تیپهای اصلی کوییک
ویژگی/مدل | کوییک ساده (Sade) | کوییک R (دورنگ) | کوییک S (فیس لیفت) | کوییک اتوماتیک پلاس (Plus AT) |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک (CVT) |
موتور | M15 (1.5 لیتری) | M15 (1.5 لیتری) | M15 (1.5 لیتری) | M15 (1.5 لیتری) |
سیستم مولتی مدیا | ساده (رادیو پخش) | ساده (رادیو پخش) | مانیتور ۷ اینچی لمسی | مانیتور ۷ اینچی لمسی |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک | D-Cut با دکمههای کنترلی | D-Cut با دکمههای کنترلی |
تزئینات ظاهری | تک رنگ | سقف، آینهها و زه دورنگ | سپر و جلوپنجره جدید | رینگ آلومینیومی، دیفیوزر عقب |
کنترل پایداری (ESP) | ندارد | ندارد | در مدلهای جدید دارد | ندارد |
سنسور و دوربین | سنسور دندهعقب | سنسور دندهعقب | سنسور دندهعقب | سنسور و دوربین دندهعقب |
امکانات ویژه | سادهترین تیپ | ظاهر اسپرت دورنگ | نمایشگر تعویض دنده (GSI)، دیلایت | کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید (Keyless) |
مهمترین تفاوتها:
- تیپ S در مقابل ساده: کوییک S بهعنوان فیسلیفت کوییک معمولی، دارای دیلایت، فرمان D-Cut و کابین ارتقا یافته است و از اواخر سال ۱۴۰۰ به بعد، در مدلهای جدید به سیستم کنترل پایداری (ESP) نیز مجهز شده است.
- اتوماتیک (AT) در مقابل دستی: مدل اتوماتیک مجهز به گیربکس CVT، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید است که آن را از نظر امکانات در بالاترین رده قرار میدهد.

۲. ایرادات متداول در مدلهای کوییک و شیوه عیبیابی
ایرادات شایع در تمام مدلهای کوییک (به دلیل اشتراک پلتفرم و موتور) عمدتاً مربوط به موتور، گیربکس و کیفیت مونتاژ است.
الف) ایرادات متداول موتور M15 (مشترک در تمام تیپها)
مشکل شایع | علت احتمالی | شیوه عیبیابی و پیشگیری |
لرزش موتور در حالت درجا (Idling) | کویل معیوب، ایراد در شمع و وایر، تنظیم نبودن سنسور اکسیژن یا ECU. | تست کویل و شمع: بازرسی چشمی الکترود شمع و تست عملکرد کویل. دیاگ زدن: بررسی پارامترهای سنسور اکسیژن و MAP و خطاهای احتراق (Misfire). |
افزایش صدای موتور و سایش | کیفیت پایین روغن موتور، تأخیر در تعویض روغن، خرابی تسمه تایم یا قطعات داخلی. | بررسی سطح و کیفیت روغن: تعویض روغن در فواصل استاندارد. شنیدن صدا: اگر صدا شبیه تقتق باشد، احتمالاً از سوپاپها یا استکان تایپت است. |
نشتی روغن از کنار درب سوپاپ یا سرسیلندر | خرابی واشر درب سوپاپ، ترک خوردگی پوسته آلومینیومی یا شل شدن پیچها. | بازرسی چشمی: بررسی علائم روغن خشک شده در اطراف موتور. سفت کردن پیچها: در صورت عدم رفع، تعویض واشر درب سوپاپ. |
ب) ایرادات خاص گیربکس (به تفکیک مدل)
۱. گیربکس دستی (تمام مدلهای دستی و R و S)
- مشکل: صدای زوزه در سرعتهای بالا (مخصوصاً در دنده ۴ و ۵).
- علت: کیفیت پایین ساخت چرخدندهها، تنظیم نبودن دندهها یا کمبود/کیفیت پایین روغن گیربکس.
- عیبیابی: بررسی روغن گیربکس: اطمینان از سطح صحیح و تعویض با روغن واسکازین مرغوب. بازرسی داخلی: در صورت ادامه صدا، نیاز به باز کردن گیربکس و تعویض چرخدندههای درگیر (به خصوص پینیون).
۲. گیربکس اتوماتیک CVT (مدل اتوماتیک پلاس)
- مشکل: شتابگیری کند و صدای زیاد موتور در شتابگیری.
- علت: طراحی گیربکس CVT که ذاتاً شتاب خطی ندارد و دور موتور بالا میرود. با این حال، اگر شتاب بیش از حد کند است، احتمال کمبود روغن CVT یا ساییدگی تسمه/پولی وجود دارد.
- عیبیابی: بررسی روغن CVT: این گیربکسها به روغنهای خاص و سرویسهای منظم حساس هستند. تست کامپیوتری: بررسی پارامترهای ECU گیربکس برای تشخیص لغزش پولی.
ج) ایرادات سیستم تعلیق و جلوبندی
- مشکل: کوبیدن کمک فنرها (به خصوص در عقب) و خشک بودن سواری.
- علت: فنربندی سخت و نامناسب برای جادههای ایران، کیفیت پایین کمک فنرها.
- عیبیابی: بازرسی کمک فنرها: بررسی نشتی روغن در اطراف کمک فنرها. تغییر فنرها: برخی کاربران برای بهبود سواری، اقدام به تعویض فنرهای فابریک با مدلهای نرمتر میکنند.
د) ایرادات برقی و امکانات رفاهی (مدلهای S و AT)
- مشکل: عملکرد نامنظم کروز کنترل یا سنسورها (در مدل AT).
- علت: ایراد در سنسور پدال ترمز یا سنسورهای چرخ (ABS).
- عیبیابی: دیاگ: بررسی ماژولهای الکترونیکی و حذف خطاهای سنسورها.
توصیه مهم برای پیشگیری: به دلیل حساسیت موتور M15 به حرارت و کیفیت روغن، تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه (زودتر از مسافت توصیهشده) و استفاده از فیلتر روغن مرغوب میتواند عمر موتور و عملکرد کلی کوییک را به شکل چشمگیری افزایش دهد.





































