استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

 تحلیل ضعف سیستم تعلیق و جلوبندی کوییک و ساینا و راهکارهای تقویت آن

 

خودروهای کوییک و ساینا که بر پایه پلتفرم X200 (نسل تکامل‌یافته X100 پراید) توسعه یافته‌اند، به دلیل استفاده گسترده و قیمت اقتصادی، بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارند. با این حال، مالکان این خودروها به‌طور مکرر از ضعف‌های ساختاری و عملکردی در سیستم انتقال قدرت (پُلوس‌ها و گیربکس) و به‌ویژه جلوبندی (سیستم تعلیق و فرمان) گلایه می‌کنند.

 

۱. تحلیل دلایل ضعف ساختاری در جلوبندی و تعلیق

سیستم جلوبندی کوییک و ساینا از نوع مک‌فرسون استرات (MacPherson Strut) در جلو و تیر اکسل صلب (Torsion Beam) در عقب است. ضعف‌ها در این بخش‌ها عمدتاً ناشی از ترکیب طراحی قدیمی و کیفیت قطعات است.

الف) طراحی (Design Limitations)

  • پلتفرم X200 و ریشه‌های پرایدی: پلتفرم پایه این خودروها برای سرعت‌های پایین‌تر، وزن کمتر و استانداردهای پایین‌تر طراحی شده بود. افزایش ارتفاع (در کوییک) و وزن خودرو بدون تغییرات اساسی در هندسه تعلیق، باعث افزایش نیروی وارده به قطعات و کاهش پایداری شده است.
  • سیستم تعلیق عقب صلب (Torsion Beam): این سیستم هرچند ساده و ارزان است، اما به دلیل عدم استقلال چرخ‌ها، ضربات جاده را به کابین منتقل می‌کند و در پیچ‌های تند، پایداری ضعیف‌تری نسبت به سیستم‌های مستقل دارد.
  • افزایش ارتفاع (کوییک): افزایش ارتفاع خودرو در مدل کوییک، مرکز ثقل را بالاتر برده و باعث می‌شود فشار بیشتری بر کمک فنرها و فنرهای اصلی وارد شود و در پیچ‌ها، حرکات عرضی بدنه (Body Roll) تشدید شود.

ب) کیفیت قطعات و مونتاژ

  • ضعف قطعات پلاستیکی و لاستیکی: کیفیت پایین بوش‌های طبق، سیبک‌ها، و لاستیک‌های چاکدار از دلایل اصلی ایجاد صدا، لرزش و لقی زودرس در جلوبندی است. این قطعات در برابر ضربه و فرسایش محیطی (گرما و رطوبت) مقاومت کمی دارند.
  • خرابی زودهنگام کمک فنرها: کمک فنرهای فابریک این خودروها اغلب در کارکرد کم دچار نشت روغن شده و خاصیت ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهند، که به کوبش شدید در دست‌اندازها منجر می‌شود.

 

 

۲. مشکلات متداول در انتقال قدرت (پُلوس و گیربکس)

ضعف در انتقال قدرت عمدتاً مربوط به موتور و فشار مضاعف بر قطعات متحرک است.

الف) خرابی سرپُلوس‌ها و گردگیرها

  • پُلوس‌های ضعیف: محور پُلوس و سرپُلوس‌ها به دلیل کیفیت پایین ساخت و تحمل گشتاور موتور M15، به ویژه در شروع حرکت‌های ناگهانی یا شتاب‌گیری‌های سریع، مستعد خرابی هستند.
  • پاره شدن گردگیر پُلوس: گردگیرهای پُلوس وظیفه حفاظت از گریس داخلی پُلوس در برابر گرد و خاک و رطوبت را دارند. پاره شدن زودهنگام آن‌ها باعث خروج گریس و ورود آلودگی می‌شود که به سرعت به ساییدگی ساچمه‌ها و ایجاد صدای تق‌تق در هنگام دور زدن منجر می‌شود.

ب) مشکلات گیربکس (مدل‌های دستی)

  • زوزه‌کشی و صدای دنده‌ها: کیفیت پایین چرخ‌دنده‌ها، به‌ویژه در دنده‌های ۴ و ۵، و کمبود یا کیفیت نامناسب روغن واسکازین (واسکازین) از دلایل اصلی زوزه‌کشی در سرعت‌های بالا هستند.
  • سختی در تعویض دنده: این مشکل می‌تواند ناشی از معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ یا نامنظمی در عملکرد سیم کلاچ باشد.

 

۳. راهکارهای تقویت جلوبندی و افزایش طول عمر

برای بهبود پایداری و کاهش استهلاک، اقدامات زیر توصیه می‌شود:

الف) تقویت سیستم تعلیق

قطعه مورد تقویت

راهکار پیشنهادی

مزیت

کمک فنرها

تعویض با کمک فنرهای گازی/روغنی باکیفیت‌تر: استفاده از برندهای معتبر با عمر مفید بیشتر.

کاهش کوبش، جذب بهتر ارتعاشات و بهبود کنترل پایداری.

بوش‌ها و سیبک‌ها

استفاده از بوش‌های پلی‌اورتان (Polyurethane): به‌جای لاستیک معمولی.

مقاومت بسیار بالاتر در برابر سایش و فشار، طول عمر طولانی‌تر و افزایش حس فرمان‌پذیری.

میل تعادل (Anti-Roll Bar)

استفاده از میل تعادل با قطر ضخیم‌تر (در صورت امکان): یا نصب میل تعادل استاندارد با کیفیت بالا.

کاهش حرکات عرضی بدنه (Body Roll) در پیچ‌ها و بهبود پایداری در سرعت‌های بالا.

ب) بهبود انتقال قدرت

  • روانکاری تخصصی گیربکس: تعویض روغن واسکازین (گیربکس دستی) با واسکازین سنتتیک با کیفیت بالا (GL-4 یا GL-5 مناسب). این کار زوزه‌کشی و سایش داخلی دنده‌ها را کاهش می‌دهد.
  • نگهداری گردگیر پُلوس: بازرسی دوره‌ای و تعویض فوری گردگیرهای پاره‌شده حیاتی است. در صورت مشاهده پارگی، باید بلافاصله اقدام به تعویض گردگیر و تزریق مجدد گریس مرغوب به سرپُلوس‌ها شود.

ج) نکات رانندگی و نگهداری

  • کاهش سرعت در دست‌اندازها: برای محافظت از کمک فنرها و بوش‌ها، باید از عبور سریع و ناگهانی از دست‌اندازها و چاله‌ها پرهیز کرد.
  • بارگذاری استاندارد: پرهیز از حمل بار بیش از ظرفیت مجاز خودرو، که فشار مضاعفی بر فنرها و کمک فنرها وارد می‌کند.
  • بازرسی مرتب: به دلیل حساسیت قطعات، بازرسی جلوبندی (از نظر لقی سیبک‌ها و سلامت بوش‌ها) باید در فواصل زمانی کوتاه‌تر از حد معمول انجام شود.

تقویت جلوبندی و توجه به کیفیت قطعات مصرفی می‌تواند به‌طور قابل توجهی از فرسودگی زودهنگام کوییک و ساینا جلوگیری کرده و تجربه رانندگی باثبات‌تری را برای مالک فراهم سازد.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش