سیستم خنککاری هوا-خنک در موتوربرقهای پرتابل، که اغلب از نوع بنزینی یا دیزلی تک سیلندر هستند، به جای استفاده از مایع خنککننده، مستقیماً از جریان هوا برای دفع حرارت استفاده میکند. حفظ کارایی این سیستم برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور ($\text{Overheating}$)، کاهش توان و آسیب به سرسیلندر و رینگها حیاتی است.
۱. اصول عملکرد و اجزای کلیدی
سیستم خنککاری هوا-خنک بر پایه سه جزء اصلی کار میکند:
فن خنککننده (Cooling Fan): این فن، که معمولاً به فلایویل متصل است، هوا را به داخل میکشد.
پوششها و مجاری هدایت هوا (Blower Housing and Shrouds): قطعات فلزی یا پلاستیکی که جریان هوای تولید شده توسط فن را مستقیماً به سمت پرههای حرارتی (Fins) هدایت میکنند.
پرههای حرارتی (Cooling Fins): سطوح فلزی برجسته در اطراف سرسیلندر و بلوک موتور که سطح تماس با هوا را افزایش داده و گرما را دفع میکنند.
۲. عیبیابی و علائم گرمای بیش از حد
گرم شدن بیش از حد موتور هوا-خنک معمولاً ناشی از نقص در جریان هوا یا تولید حرارت بیش از حد است.
علامت خرابی | علت احتمالی | تشخیص و بررسی |
داغ شدن بیش از حد موتور | انسداد پرههای حرارتی، خرابی یا شکستگی فن، یا انسداد مجاری هدایت هوا. | بازرسی بصری: پرهها و مجاری را از نظر تجمع خاک، روغن و بقایای گیاهی بررسی کنید. |
از دست دادن ناگهانی توان | داغ شدن بیش از حد باعث انبساط شدید قطعات و کاهش کمپرس شده است. | موتور را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود. اگر پس از خنک شدن توان بازیابی شد، مشکل حرارتی است. |
ذوب شدن قطعات پلاستیکی | دمای بلوک موتور بسیار بالا است. | خرابی کامل فن یا جدا شدن پوششهای هدایت هوا. |
لرزش غیرعادی | شکستگی یا آسیب دیدن فن خنککننده (عدم بالانس). | فن را با دست بچرخانید و لرزش یا ناهنجاری در پرهها را بررسی کنید. |
۳. تعمیر و نگهداری تخصصی
تعمیر و نگهداری سیستم هوا-خنک عمدتاً شامل تمیزکاری و تضمین جریان آزاد هوا است.
الف) تمیزکاری پرههای حرارتی و مجاری
برداشتن پوششها: پوشش فن و پوششهای سرسیلندر (Shrouds) را باز کنید تا به پرههای حرارتی دسترسی داشته باشید.
رفع انسداد: پرهها و بلوک موتور را از روغن خشک شده، گرد و غبار و پرزهای تجمع یافته تمیز کنید. از هوای فشرده یا یک برس سیمی نرم استفاده کنید. (تجمع کثیفی میتواند تا 50% کارایی خنککاری را کاهش دهد).
تمیزکاری فن: تیغههای فن را از نظر تجمع آلودگی که میتواند بالانس آن را به هم بزند، تمیز کنید.
ب) بررسی و تعمیر فن و اتصالات
بررسی فن: فن پلاستیکی یا فلزی را برای هرگونه ترک، شکستگی پره یا خم شدگی بررسی کنید. فن آسیبدیده باید فوراً تعویض شود تا از لرزش و آسیب به بلبرینگهای میل لنگ جلوگیری شود.
بازسازی پوششها: مطمئن شوید که تمامی پوششها و مجاری هدایت هوا به درستی و محکم نصب شدهاند. اگر پوششی شکسته یا گم شده باشد، جریان هوا به جای عبور از روی پرهها، به اطراف پخش میشود و کارایی سیستم کاهش مییابد.
تنظیم تایمینگ احتراق: در موتورهای دیزلی، اگر تایمینگ پمپ انژکتور خیلی زود تنظیم شده باشد، احتراق در شرایط نامناسب انجام شده و دمای احتراق را به طور غیرعادی بالا میبرد، که سیستم هوا-خنک قادر به جبران آن نخواهد بود.
ج) ملاحظات مربوط به روغن
نقش خنککاری روغن: در موتورهای هوا-خنک، روغن موتور بخش قابل توجهی از حرارت داخلی موتور را جذب و به کارتر منتقل میکند.
کیفیت روغن: از روغن موتور با گرید و کیفیت صحیح استفاده کنید. روغن کهنه یا کمکیفیت، توانایی کمتری در جذب و دفع حرارت دارد و به گرم شدن بیش از حد موتور کمک میکند.