استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

مقایسه‌ جامع صفحه‌ کلاچ‌های حرفه ای Performance: دوام، عملکرد و قیمت در خودروهای تیون شده داخلی

 

با افزایش توان و گشتاور موتورهای داخلی توسط تیونینگ (به‌ویژه با نصب توربو یا ریمپ Stage 2 و بالاتر)، صفحه کلاچ فابریک به سرعت دچار لغزش (Slip) شده و توان موتور را هدر می‌دهد. تعویض کیت کلاچ با نمونه‌های Performance ضروری است. انتخاب مدل مناسب (مانند سرامیکی یا چند صفحه‌ای) بستگی به سطح توان موتور، نوع رانندگی و بودجه دارد.

این مقاله به مقایسه عملکرد، دوام و هزینه سه نوع اصلی صفحه کلاچ Performance در خودروهای داخلی با توان خروجی بالا می‌پردازد.

 

۱. صفحه کلاچ‌های ارگانیک تقویت‌شده (Organic Performance)

این مدل‌ها نزدیک‌ترین نوع به صفحه کلاچ‌های فابریک هستند، اما با متریال تقویت‌شده.

ویژگی

توضیحات

عملکرد و حس کلاچ

نرم‌ترین عملکرد. حس کلاچ بسیار مشابه فابریک است و برای رانندگی روزمره ایده‌آل است. درگیر شدن کلاچ نرم و پیش‌رونده است.

ظرفیت گشتاور

ظرفیت محدود. برای توان‌های بالاتر از 250 تا 300 نیوتن‌متر مناسب نیست. اغلب در تیونینگ‌های Stage 1 (فقط ریمپ) استفاده می‌شود.

دوام و طول عمر

دوام مناسب در رانندگی عادی، اما در رانندگی پرفشار (شتاب‌گیری‌های شدید) به سرعت داغ شده و فرسوده می‌شود.

قیمت

کمترین هزینه در میان گزینه‌های Performance.

 

 

 

۲. صفحه کلاچ‌های سرامیکی/فلزی (Ceramic/Metallic)

این نوع کلاچ‌ها (که به عنوان متالیک نیز شناخته می‌شوند) از مواد با ضریب اصطکاک بالا استفاده می‌کنند و رایج‌ترین گزینه برای خودروهای تیون شده هستند.

ویژگی

توضیحات

عملکرد و حس کلاچ

درگیر شدن ناگهانی و خشن‌تر. برای رانندگی روزمره، حس کلاچ سفت‌تر است. در هنگام شتاب‌گیری شدید، درگیر شدن تقریباً فوری است.

ظرفیت گشتاور

ظرفیت بسیار خوب. ایده‌آل برای موتورهایی با گشتاور متوسط تا بالا (300 تا 450 نیوتن‌متر)، که در خودروهای EF7 توربو پس از Stage 2 رایج است.

دوام و طول عمر

عمر بالا در برابر حرارت و سایش ناشی از بکسوات (Slip). برای مسابقات درگ و رانندگی‌های پرفشار مناسب است.

معایب عمده

در حالت سرد و آهسته، کمی لرزش (Chatter) ایجاد می‌کند. پدال کلاچ سفت‌تر است و در ترافیک خسته‌کننده می‌شود.

قیمت

متوسط تا بالا. هزینه تعویض و خرید بالاتری نسبت به ارگانیک دارد.

 

۳. صفحه کلاچ‌های چند صفحه‌ای (Multi-Plate Clutches)

این سیستم‌ها از دو یا سه صفحه اصطکاکی در یک مجموعه فشرده استفاده می‌کنند و برای بالاترین توان‌ها طراحی شده‌اند.

ویژگی

توضیحات

عملکرد و حس کلاچ

نهایت ظرفیت گشتاور با حس پدال سبک. به دلیل توزیع نیرو روی صفحات بیشتر، نیروی لازم برای فشرده‌سازی صفحات (پدال کلاچ) می‌تواند نرم‌تر از سرامیکی تک صفحه‌ای باشد.

ظرفیت گشتاور

بالاترین ظرفیت. ایده‌آل برای گشتاورهای بسیار بالا (بالاتر از 450 نیوتن‌متر) که در پروژه‌های توربوی سنگین بر روی موتورهایی مانند TU5 یا EF7 تیون شده مشاهده می‌شود.

دوام و طول عمر

دوام فوق‌العاده در شرایط مسابقه و گشتاورهای فوق‌العاده بالا.

معایب عمده

بسیار پر سر و صدا (به ویژه در حالت خلاص و درجا). نصب پیچیده و قیمت اولیه بسیار بالا. برای رانندگی روزمره به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

قیمت

گران‌ترین گزینه. هزینه اولیه و نگهداری بسیار بالا است.

 

۴. مقایسه جامع و جدول تصمیم‌گیری نهایی

انتخاب صحیح صفحه کلاچ بستگی به میزان گشتاور تولیدی و اولویت راننده (راحتی یا عملکرد) دارد:

معیار

ارگانیک تقویت شده

سرامیکی/فلزی تک صفحه

چند صفحه‌ای

بهترین کاربرد

رانندگی روزمره، تیونینگ Stage 1

رانندگی‌های ترکیبی، مسابقات شهری، گشتاور بالا

مسابقات درگ و پیست، گشتاور بسیار بالا

حداکثر گشتاور ایمن

\sim 300 Nm

\sim 450 Nm

450+ Nm

راحتی در ترافیک

بالا (مشابه فابریک)

متوسط (سفت و کمی لرزش)

پایین (بسیار پر سر و صدا)

مقاومت حرارتی

ضعیف

بالا

بسیار بالا

قیمت

پایین

متوسط تا بالا

بسیار گران

توصیه‌ کلیدی برای خودروهای داخلی تیون شده:

  • دنا پلاس/سورن پلاس توربو (ریمپ Stage 1): اغلب یک کیت کلاچ ارگانیک تقویت شده یا یک نمونه کیت کلاچ استاندارد با کیفیت بالا کافی است.
  • پروژه‌های توربو یا تیونینگ‌های سنگین (گشتاور 350 تا 400 نیوتن‌متر): صفحه کلاچ سرامیکی/فلزی تک صفحه‌ای بهترین تعادل بین عملکرد، دوام و قابلیت رانندگی روزمره را فراهم می‌کند. این گزینه رایج‌ترین انتخاب در بازار ایران است.
  • پروژه‌های مسابقه‌ای (بالای 450 نیوتن‌متر): استفاده از کلاچ‌های چند صفحه‌ای با توجه به قیمت بالای آن توجیه‌پذیر است.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش