استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیب‌یابی تخصصی گیربکس‌های اتوماتیک داخلی (AMT و AT)

گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای داخلی، از جمله نوع سنتی (AT) مانند AL4 در پژو ۲۰۶/۲۰۷ و گیربکس‌های نیمه اتوماتیک (AMT) مانند انواع بومی‌سازی شده در محصولات سایپا و ایران خودرو، نیازمند عیب‌یابی دقیق و تخصصی هستند. این گیربکس‌ها ساختار پیچیده‌ای دارند و خرابی در آن‌ها اغلب ترکیبی از مشکلات هیدرولیکی، مکانیکی و الکترونیکی است.

 

 

۱. عیب‌یابی گیربکس‌های اتوماتیک سنتی (AT - متداول‌ترین نوع AL4)

گیربکس AL4 (که با نام DP0 نیز شناخته می‌شود) متداول‌ترین گیربکس اتوماتیک در خودروهای داخلی است که بیشترین گزارش‌های خرابی مربوط به آن است.

الف) مشکلات رایج و علائم

  1. ضربه زدن و تأخیر در تعویض دنده:
    • علت اصلی: خرابی یا فرسودگی شیرهای برقی (Solenoids) تنظیم فشار و تعویض دنده. این شیرها وظیفه کنترل دقیق جریان روغن به کلاچ‌ها و باندهای داخلی را دارند.
    • علائم: تقه زدن محسوس هنگام درگیر شدن دنده (به خصوص از حالت N به D یا R) و تأخیر در تعویض‌های بالایی.
  2. خروج از دنده و رفتن به حالت اضطراری (Limp Mode):
    • علت: کاهش شدید فشار روغن (به دلیل نشتی داخلی) یا خطای الکتریکی در سنسورها (مانند سنسور سرعت ورودی یا خروجی).
    • علامت: روشن شدن چراغ SPORT و SNOW به صورت چشمک‌زن روی صفحه کیلومتر، و قفل شدن گیربکس روی دنده سوم یا دنده عقب.

ب) عیب‌یابی تخصصی

  • تست فشار روغن: فشار روغن گیربکس باید در دورهای مختلف موتور و دنده‌های متفاوت با استفاده از گیج‌های مخصوص تست شود. افت فشار نسبت به مقادیر استاندارد، نشانه نشتی داخلی در بلوک هیدرولیک (Valve Body) یا فرسودگی پمپ روغن است.
  • بررسی شیرهای برقی با دیاگ: با دستگاه دیاگ تخصصی، می‌توان عملکرد و جریان کشی (Amperage) شیرهای برقی (به ویژه شیرهای تنظیم فشار EPC) را در حین کار کنترل کرد. جریان‌کشی غیرعادی یا عدم واکنش، نشانه خرابی سلونوئید است.
  • آنالیز روغن: روغن گیربکس را از نظر رنگ، بو و وجود ذرات بررسی کنید. روغن سوخته (تیره و بدبو) نشانه داغ شدن بیش از حد و لغزش کلاچ‌هاست. وجود براده‌های فلزی ریز نشانه فرسودگی بلبرینگ‌ها و دنده‌هاست.
 

 

۲. عیب‌یابی گیربکس‌های نیمه اتوماتیک (AMT)

گیربکس‌های AMT در اصل همان گیربکس‌های دستی هستند که با افزودن یک واحد کنترل الکترونیکی و عملگرهای مکانیکی/هیدرولیکی برای کنترل کلاچ و تعویض دنده، اتوماتیک شده‌اند.

الف) مشکلات رایج و علائم

  1. عدم درگیری کلاچ یا خطای کلاچ:
    • علت اصلی: خرابی پمپ هیدرولیک یا عملگر کلاچ (Clutch Actuator).
    • علائم: عدم استارت خوردن خودرو یا نمایش خطای Fault روی صفحه کیلومتر، عدم توانایی در درگیر کردن دنده.
  2. تعویض دنده خشن و کند:
    • علت: کالیبراسیون نامناسب نقطه درگیری کلاچ (Clutch Learning Point) یا فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ.
    • علامت: احساس ضربه شدید هنگام تعویض دنده، به خصوص در سرعت‌های پایین.

ب) عیب‌یابی تخصصی

  • بررسی فشار سیستم هیدرولیک: فشار هیدرولیک در مخزن عملگرها باید توسط دیاگ چک شود (معمولاً بین 40 تا 50 بار). افت فشار، نشانه خرابی پمپ یا نشتی در مدار هیدرولیک است.
  • کالیبراسیون و لرنینگ: مهم‌ترین گام در عیب‌یابی AMT، اجرای کامل کالیبراسیون نقطه درگیری کلاچ (Clutch Relearning) و لرنینگ تعویض دنده‌ها پس از هرگونه تعمیر یا تعویض قطعه (مثل دیسک و صفحه، عملگرها یا ECU) است. عدم کالیبراسیون صحیح، منجر به تعویض دنده نامناسب و سایش زودهنگام کلاچ می‌شود.
  • بررسی عملگرها و سنسورها: با دیاگ، وضعیت موقعیت عملگر کلاچ و عملگر تعویض دنده را بررسی کنید. سنسورهای موقعیت داخلی باید به درستی کار کنند و کدهای خطا (مانند خطای جریان Solenoid) چک شوند.
 

 

۳. اقدامات پس از تعمیر و تعویض قطعات

  • استفاده از روغن استاندارد: در هر دو نوع گیربکس، استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) با استاندارد دقیق سازنده (مانند Dexron III یا IV برای AL4) ضروری است. استفاده از روغن نامناسب به بلوک هیدرولیک و شیرهای برقی آسیب می‌زند.
  • تعویض فیلتر: در گیربکس‌های AT (مانند AL4)، تعویض فیلتر روغن همراه با تعویض روغن، به منظور حذف ذرات فلزی و حفظ جریان روغن حیاتی است.
  • بازگرداندن تنظیمات کارخانه: پس از تعویض قطعات الکترونیکی (مانند ECU گیربکس یا شیرهای برقی)، پارامترهای تطبیقی (Adaptive Parameters) باید با دیاگ پاک شده و مجدداً فرآیند یادگیری گیربکس (رانندگی در شرایط مختلف) انجام شود تا عملکرد بهینه حاصل شود.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش