استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

تعمیر و کالیبراسیون ECUهای بومی‌سازی شده (Bosch ME17 و EZU)

واحدهای کنترل الکترونیکی موتور (ECU) قلب سیستم مدیریت موتور در خودروهای مدرن، به ویژه مدل‌های داخلی، هستند. به دلیل بومی‌سازی و اعمال تغییرات نرم‌افزاری بر روی نسخه‌های خارجی (مانند Bosch) یا توسعه واحدهای داخلی (مانند EZU)، تعمیر و کالیبراسیون آن‌ها نیازمند دانش تخصصی الکترونیک و برنامه‌نویسی است.

 

 

۱. عیب‌یابی و تعمیر سخت‌افزاری ECU

خرابی سخت‌افزاری اغلب به دلیل نوسانات شدید برق، اتصال معکوس باتری، یا نفوذ رطوبت رخ می‌دهد.

الف) تشخیص خرابی‌های رایج

  1. سوختن درایورهای انژکتور/کوئل: این بخش‌ها به دلیل جریان‌کشی بالا و اتصال کوتاه در سیم‌پیچ‌ها، مستعد خرابی هستند. سوختن درایور باعث عدم پالس‌دهی به یک یا چند انژکتور/کوئل و در نتیجه کارکرد ناقص موتور می‌شود.
    • عیب‌یابی: تست اتصال کوتاه و مقاومت در پایه‌های درایور مربوطه در برد.
  2. خرابی ICهای تغذیه (Power Supply): نوسانات ولتاژ می‌تواند به ICهای رگولاتور ولتاژ آسیب برساند. این خرابی باعث خاموشی کامل ECU و عدم ارتباط با دستگاه دیاگ می‌شود.
  3. خرابی EEPROM یا Flash Memory: به دلیل ریمپ‌های نادرست یا نوسان برق حین برنامه‌ریزی. این خرابی باعث از دست رفتن یا فساد فایل برنامه و عدم استارت خوردن خودرو می‌شود.

ب) تکنیک‌های تعمیر و تعویض قطعات

  • تعویض درایورها: درایورهای موتور پله‌ای، انژکتورها و کوئل‌ها (معمولاً ترانزیستورهای MOSFET) باید با قطعاتی با پارامترهای جریان و ولتاژ دقیقاً مشابه جایگزین شوند.
  • لحیم‌کاری BGA و SMD: تعمیر ECUهای مدرن نیاز به تجهیزات تخصصی لحیم‌کاری SMD (قطعات نصب سطحی) و گاهی اوقات BGA (Ball Grid Array) برای تعویض میکروکنترلر اصلی دارد.
 

 

۲. کالیبراسیون و برنامه‌ریزی نرم‌افزاری (Remapping)

کالیبراسیون شامل بهینه‌سازی پارامترهای موتور در حافظه Flash یا EEPROM است.

الف) ریمپ تخصصی و بومی‌سازی

هدف ریمپ:

  1. بهینه‌سازی مصرف سوخت: تنظیم زمان پاشش و زاویه آوانس جرقه برای شرایط سوخت داخلی (اکتان پایین).
  2. افزایش توان و گشتاور: تغییر جداول مربوط به AFR (نسبت سوخت به هوا) و Ignition Timing.
  3. رفع محدودیت‌های نرم‌افزاری: حذف محدودیت سرعت یا دور موتور، یا غیرفعال کردن سنسورهای خاص (DTC Delete) مانند سنسور اکسیژن دوم پس از حذف کاتالیست.

ب) ابزارهای مورد نیاز

  • پروگرامرها (Programmers): دستگاه‌های مخصوص برای خواندن، نوشتن و بازنویسی حافظه Flash و EEPROM. متداول‌ترین‌ها شامل KTAG، KESS و TNM هستند.
  • دیاگ تخصصی: برای تنظیم پارامترها و کالیبراسیون سیستم‌های خاص خودرو (مانند تعریف سوئیچ یا پیکربندی IMMO).

ج) نکات حیاتی در برنامه‌ریزی

  • پشتیبان‌گیری (Backup): قبل از هرگونه تغییر، گرفتن نسخه پشتیبان کامل از فایل اصلی ECU (به ویژه Flash و EEPROM) ضروری است.
  • ولتاژ پایدار: برنامه‌ریزی باید با ولتاژ پایدار (حدود 12.5V تا 14V) انجام شود. نوسان برق حین رایت فایل می‌تواند باعث سوختن حافظه و از کار افتادن ECU شود.
 

 

۳. معرفی ECUهای پرکاربرد در خودروهای داخلی

مدل ECU

کاربرد اصلی

نوع پردازشگر

مشخصات کلیدی

Bosch ME17

سمند EF7، دنا، پژو 206 (TU5 جدید)

Microcontroller (MPC)

بسیار پرکاربرد، سرعت بالا، استفاده از شبکه CAN، ریمپ متداول.

EZU

محصولات سایپا (ساینا، کوئیک، تیبا)

داخلی (بومی‌سازی شده)

کنترل سیستم Drive By Wire (DBW) در مدل‌های جدید، حساس به نوسانات برق.

Siemens / Continental (سری CIM / CI4 / L90)

خودروهای نسل قدیم‌تر (پراید، پژو 405)

Microcontroller

استفاده از EEPROM خارجی (قابلیت تعویض آسان‌تر)، پشتیبانی از Immobilizer (ایموبیلایزر).

Sagem S2000

پژو 206 تیپ 2/3 و 405 قدیم

Microcontroller

ساده‌تر از Bosch، برنامه‌ریزی از طریق پورت OBD، حساس به ولتاژ.


 

۴. عیب‌یابی ارتباطی و محافظتی

الف) خطای ایموبیلایزر (IMMO)

  1. علائم: عدم استارت، نمایش چراغ قفل یا اخطار در داشبورد.
  2. عیب‌یابی: بررسی ارتباط بین ECU و آنتن IMMO (دور سوئیچ) و واحد کنترل مرکزی بدنه (BCM یا FCM). خرابی فایل EEPROM یا قطع شدن سیم‌های ارتباطی CAN/K-Line می‌تواند این خطا را ایجاد کند.

ب) مشکلات شبکه CAN (Controller Area Network)

ECUهای ME17 و EZU کاملاً به شبکه CAN وابسته هستند.

  1. علائم: عدم کارکرد همزمان تجهیزات (مانند فن‌ها، ABS، یا پشت آمپر)، یا قطع شدن ناگهانی ارتباط دیاگ.
  2. عیب‌یابی تخصصی: استفاده از اسیلوسکوپ برای بررسی سیگنال‌های CAN-H و CAN-L. سیگنال‌ها باید یک موج مربعی تمیز با سطح ولتاژ صحیح (حدود 2.5V تا 3.5V) داشته باشند. نویز یا افت ولتاژ در این خطوط، ارتباط را مختل می‌کند.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش