استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

راهنمای کامل: انواع سنسورهای موتورسیکلت‌های انژکتوری (EFI) در ایران، مشکلات و عیب‌یابی

 

با جایگزینی سیستم انژکتور الکترونیکی (EFI) به جای کاربراتور در موتورسیکلت‌های رایج ایران، عیب‌یابی موتور بیشتر به تشخیص مشکلات سنسورها و سیستم برق معطوف شده است. سنسورها مانند چشم‌ها و گوش‌های ECU (واحد کنترل الکترونیکی) عمل کرده و اطلاعات حیاتی را برای تنظیم دقیق سوخت و جرقه فراهم می‌کنند.

 

۱. سنسورهای حیاتی در سیستم انژکتور موتورسیکلت

سنسورهای زیر از اصلی‌ترین قطعاتی هستند که در اکثر موتورسیکلت‌های EFI (انژکتوری) موجود در بازار ایران وجود دارند:

نام سنسور

مخفف رایج

وظیفه اصلی

مکان نصب رایج

سنسور موقعیت میل‌لنگ / دور موتور

CKP / RPM

اندازه‌گیری سرعت دوران میل‌لنگ و تعیین موقعیت پیستون‌ها برای زمان‌بندی جرقه و پاشش.

روی پوسته موتور یا کلاچ، نزدیک فلایویل.

سنسور موقعیت دریچه گاز

TPS

اندازه‌گیری میزان باز بودن دریچه گاز برای تعیین میزان هوای ورودی و بار موتور (Engine Load).

روی بدنه دریچه گاز.

سنسور دمای موتور / خنک‌کننده

CTS / WTS

اندازه‌گیری دمای موتور (آب یا روغن) برای تنظیم غلظت مخلوط سوخت و هوا.

نزدیک محفظه احتراق یا روی بلوکه موتور.

سنسور اکسیژن

O2 / Lambda Sensor

اندازه‌گیری میزان اکسیژن باقی‌مانده در گازهای اگزوز برای تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا (A/F Ratio).

روی لوله اگزوز (قبل از کاتالیست).

سنسور فشار هوای منیفولد

MAP

اندازه‌گیری فشار هوای مطلق داخل منیفولد ورودی (وظیفه مشابه سنسور دمای هوای ورودی).

روی مانیفولد یا نزدیک آن.

سنسور سرعت خودرو

VSS

اندازه‌گیری سرعت حرکت چرخ‌ها یا خروجی گیربکس برای نمایش سرعت و در برخی مدل‌ها برای کمک به ECU.

روی گیربکس یا چرخ‌ها.

 

 

۲. مشکلات احتمالی و راهنمای عیب‌یابی سنسورها

خرابی سنسورها معمولاً باعث روشن شدن چراغ چک (MIL)، اختلال در عملکرد موتور و ثبت کدهای خطا در ECU می‌شود.

۲.۱. سنسور موقعیت میل‌لنگ (CKP)

مشکل احتمالی

علامت خرابی

راهنمای عیب‌یابی اولیه

خرابی کامل سنسور

موتور استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود (عدم پاشش سوخت و جرقه).

بررسی با دیاگ: پارامتر دور موتور را در هنگام استارت زدن چک کنید؛ در صورت خرابی کامل، دور موتور صفر نشان داده می‌شود.

ارسال سیگنال نادرست

ریپ زدن شدید موتور، کات‌آف ناگهانی در دورهای پایین، پرش‌های غیرعادی عقربه دور موتور.

تمیزکاری: تمیز کردن نوک سنسور از آلودگی‌های فلزی یا گریس (سنسور از نوع القایی است). بررسی مقاومت: با مولتی‌متر مقاومت سنسور را تست کنید.

۲.۲. سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS)

مشکل احتمالی

علامت خرابی

راهنمای عیب‌یابی اولیه

نقص در سیگنال (عدم تطابق)

بالا ماندن یا نوسان دور موتور در حالت درجا (Idle). تأخیر در گاز خوردن و کپ کردن موتور.

بررسی با دیاگ: زاویه دریچه گاز را در حالت بسته چک کنید (باید صفر یا نزدیک به آن باشد). بررسی ولتاژ خروجی سنسور (معمولاً 400 تا 600 میلی‌ولت در حالت بسته).

خرابی مکانیکی/فرسودگی

شتاب‌گیری ناهموار و غیریکنواخت (دل دل زدن) بخصوص هنگام باز کردن ناگهانی گاز.

تنظیم: در صورت تنظیم نبودن، با آچار مناسب آن را تنظیم کنید. در صورت خرابی داخلی، تعویض سنسور TPS.

۲.۳. سنسور دمای موتور (CTS)

مشکل احتمالی

علامت خرابی

راهنمای عیب‌یابی اولیه

گزارش دمای بالاتر از واقعیت

روشن نشدن موتور یا روشن شدن سخت (به دلیل رقیق بودن زیاد مخلوط سوخت). توان کم پس از روشن شدن.

بررسی با دیاگ: دمای نشان داده شده در پارامترهای ECU را چک کنید. بررسی مقاومت: سنسور از نوع NTC است؛ با افزایش دما مقاومت آن کاهش می‌یابد.

گزارش دمای پایین‌تر از واقعیت

دود کردن موتور و افزایش مصرف سوخت (به دلیل غنی بودن بیش از حد سوخت).

بررسی سیم‌کشی: اطمینان از سلامت سیم‌ها و سوکت اتصال سنسور.

۲.۴. سنسور اکسیژن (O2)

مشکل احتمالی

علامت خرابی

راهنمای عیب‌یابی اولیه

عدم ارسال سیگنال صحیح

افزایش شدید مصرف سوخت. خروج دود تیره غلیظ از اگزوز (خام‌سوزی).

بررسی با دیاگ: ولتاژ خروجی سنسور را در پارامترهای زنده چک کنید (باید بین مقادیر حداقلی و حداکثری نوسان کند).

آلودگی یا رسوب

لرزش و ریپ زدن موتور (به دلیل به هم خوردن نسبت A/F).

بررسی ظاهری: بررسی تجمع رسوب یا آلاینده‌ها روی سطح سنسور. (نکته: در سنسورهای معیوب دوم (بعد از کاتالیست)، مصرف سوخت و آلایندگی افزایش می‌یابد.)

 

 

۳. روش‌های استاندارد عیب‌یابی

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص خرابی سنسورها، ترکیبی از بررسی‌های فیزیکی و استفاده از تجهیزات تخصصی است:

  1. بررسی چراغ چک و کدهای خطا:
    • روشن شدن چراغ MIL اولین نشانه خرابی است.
    • استفاده از دستگاه دیاگ (Diagnostic Tool) برای خواندن کدهای خطا (DTC) ذخیره‌شده در ECU. کدها مشکل را به یک سنسور یا عملگر خاص ارجاع می‌دهند.
  2. تست ولتاژ و مقاومت با مولتی‌متر:
    • سنسورهای دما (مانند CTS) از نوع مقاومتی هستند و با مولتی‌متر مقاومت آن‌ها اندازه‌گیری شده و با جدول استاندارد مقایسه می‌شود.
    • سنسورهای ولتاژی (مانند TPS و O2) باید در محدوده ولتاژ مشخصی کار کنند که با مولتی‌متر قابل اندازه‌گیری است.
  3. بررسی سیم‌کشی و اتصالات:
    • بسیاری از مشکلات سنسورها ناشی از سولفاته شدن، شل شدن یا قطعی در سوکت‌ها و سیم‌کشی است. مسیر سیم‌کشی سنسور از محل نصب تا ECU باید بررسی شود.

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش