استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیب‌یابی و تعمیر سیستم قفل دیفرانسیل و چرخ‌های هرزگرد در تیلرها

 

سیستم قفل دیفرانسیل  در تیلرهای سنگین برای افزایش کشش در زمین‌های لغزنده یا ناهموار حیاتی است، زیرا هر دو چرخ محرک را مجبور به چرخش با سرعت یکسان می‌کند. در کنار این، چرخ‌های هرزگرد (Idler Wheels) و اتصالات آن‌ها نیز در مدل‌های کوچک‌تر، نقش مهمی در انتقال نیرو و دور زدن دارند. خرابی در این بخش‌ها، بر توانایی دستگاه برای حرکت، کشش و مانور تأثیر مستقیم می‌گذارد.

 

۱. عیب‌یابی و تعمیر سیستم قفل دیفرانسیل

در تیلرهای سنگین، قفل دیفرانسیل معمولاً توسط یک پدال یا اهرم فعال می‌شود و یک مکانیسم دندانه‌دار یا ماهک را درگیر می‌کند تا واحد دیفرانسیل را قفل کند.

 

الف) علائم خرابی قفل دیفرانسیل

 

علامت خرابیعلت احتمالیتشخیص
عدم درگیری قفلخرابی مکانیسم اهرم و کابل خارجی، شکستگی ماهک یا دندانه کشویی داخلی.پس از کشیدن اهرم، دستگاه همچنان یک چرخ را در زمین‌های لغزنده هرز می‌چرخاند.
عدم آزادسازی قفلگیر کردن ماهک در وضعیت درگیر، یا نقص در فنر برگشت.دستگاه در حین دور زدن سفت است و تمایل دارد در یک خط مستقیم حرکت کند.
صدای بلند تق‌تق هنگام درگیریتلاش برای درگیر کردن قفل در حین حرکت یا زیر بار، یا شکستگی دندانه‌های درگیرکننده.درگیر شدن باید در حالت توقف یا سرعت بسیار پایین انجام شود. صدای بلند نشان‌دهنده آسیب مکانیکی است.

 

ب) مراحل تعمیر و تنظیم

  1. بررسی اهرم و کابل: ابتدا اطمینان حاصل کنید که کابل یا اهرم خارجی از فرمان تا گیربکس، به درستی حرکت کرده و گیر نکرده باشد. سفتی اهرم ممکن است فقط ناشی از زنگ‌زدگی کابل باشد که با روغن‌کاری حل می‌شود.

  2. دسترسی به گیربکس: در صورت سلامت اهرم خارجی، باید گیربکس باز شود. مکانیسم قفل دیفرانسیل (ماهک‌ها و دنده‌های درگیرکننده) در داخل محفظه دیفرانسیل قرار دارند.

  3. بررسی مکانیسم داخلی:

    • دنده‌ها: دنده‌هایی که قفل را فعال می‌کنند را برای شکستگی لبه‌ها یا سایش بیش از حد بررسی کنید.

    • ماهک تعویض: ماهک (Shift Fork) را برای خمیدگی یا شکستگی بررسی کنید. ماهک آسیب‌دیده نمی‌تواند ماهک کشویی (Sliding Collar) را به اندازه کافی حرکت دهد تا درگیری کامل رخ دهد.

  4. تنظیم آزادسازی: مطمئن شوید که فنرهای برگشت (Return Springs) سالم هستند و پس از رها شدن اهرم، ماهک را به وضعیت آزاد باز می‌گردانند.

 

۲. عیب‌یابی و تعمیر چرخ‌های هرزگرد (Idler Wheels)

چرخ‌های هرزگرد در تیلرهای کوچک به عنوان چرخ‌های متحرک استفاده می‌شوند و اغلب دارای یک پین یا کلاچ ساده برای فعال کردن درگیری و آزاد کردن جهت مانور هستند.

 

الف) علائم خرابی چرخ‌های هرزگرد

  • عدم درگیری چرخ: چرخ‌ها در حالت درگیر می‌لغزند یا انتقال قدرت در یکی از چرخ‌ها صورت نمی‌گیرد.

    • علت احتمالی: شکستگی پین‌های درگیرکننده چرخ‌ها یا سایش بوش‌های داخلی.

  • لقی و عدم ثبات: چرخ بیش از حد لقی دارد و کج می‌شود.

    • علت احتمالی: فرسودگی بوش‌ها، بلبرینگ‌ها (در صورت وجود) یا ساییدگی قطر شفت.

 

ب) مراحل بازسازی چرخ‌های هرزگرد

  1. جداسازی: پین یا خار نگه‌دارنده چرخ را از شفت خروجی باز کرده و چرخ را خارج کنید.

  2. بررسی بوش و بلبرینگ:

    • بوش‌ها (Bushings): در مدل‌های قدیمی، چرخ روی بوش‌های برنجی یا برنزی می‌چرخد. بوش‌ها و سوراخ مرکزی چرخ را برای سایش و بیضی شدن بررسی کنید. بوش‌های فرسوده دلیل اصلی لقی شعاعی چرخ هستند و باید تعویض شوند.

    • بلبرینگ‌ها: در مدل‌های جدیدتر، چرخ‌ها روی بلبرینگ‌های مهر و موم شده سوار می‌شوند. اگر بلبرینگ‌ها سفت یا صدادار هستند، باید تعویض شوند.

  3. بررسی پین‌های درگیرکننده: در مدل‌هایی که چرخ برای مانور روی شفت "قفل" یا "آزاد" می‌شود، پین‌های درگیرکننده (Dog Pins) را برای خم‌شدگی یا شکستگی بررسی کنید. این پین‌ها معمولاً هنگام درگیری تحت ضربه قرار می‌گیرند.

  4. آب‌بندی: اگر شفت چرخ‌ها به محفظه گیربکس منتهی می‌شود، کاسه‌نمدهای شفت خروجی را برای جلوگیری از نشت روغن دنده، تعویض کنید.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش