جدیدترین محصولات

مشکلات رایج انواع موتور پمپ

 

جدول عیب‌یابی و تعمیر مشکلات رایج موتور پمپ (بنزینی و دیزلی)

 

موتور پمپ‌ها، چه بنزینی و چه دیزلی (گازوئیلی)، ابزارهای پرکاربردی هستند اما ممکن است با مشکلات رایجی مواجه شوند. این جدول به شما کمک می‌کند تا علائم، دلایل احتمالی و راهکارهای تعمیر را شناسایی کنید.

اخطار ایمنی مهم:

همیشه قبل از هرگونه بازرسی یا تعمیر موتور پمپ، حتماً موتور را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود. وایر شمع را جدا کنید (در مدل‌های بنزینی) یا ترمینال منفی باتری را قطع کنید (در مدل‌های دیزلی). هنگام کار با سوخت، از تهویه مناسب اطمینان حاصل کرده و از هرگونه شعله یا جرقه دوری کنید. در صورت عدم اطمینان یا مواجهه با مشکلات پیچیده، حتماً از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.


 

جدول عیب‌یابی و تعمیر موتور پمپ (بنزینی و دیزلی)

 

مشکل رایج

علائم

دلایل احتمالی

راه حل تعمیر و عیب‌یابی (اقدامات اولیه و تخصصی)

۱. موتور روشن نمی‌شود یا به سختی روشن می‌شود.

موتور هندل می‌خورد اما استارت نمی‌شود یا بعد از تلاش زیاد روشن شده و سریع خاموش می‌شود.

الف) مشکل در سوخت:
1. باک خالی یا سوخت قدیمی/آلوده.
2. شیر سوخت بسته یا مسدود.
3. فیلتر سوخت مسدود.
4. کاربراتور کثیف/مسدود (بنزینی) یا سیستم سوخت‌رسانی دیزلی کثیف.
ب) مشکل در هوا:
5. فیلتر هوا مسدود.
ج) مشکل در جرقه (بنزینی):
6. شمع کثیف، خراب یا وایر شمع مشکل‌دار.
د) مشکلات عمومی:
7. روغن موتور کم (حسگر روغن فعال).
8. کلید خاموش/روشن در وضعیت نادرست.
9. ساسات نامناسب (بنزینی).

اقدامات اولیه:
1. سوخت: باک را چک کنید. سوخت کهنه را تخلیه و با سوخت تازه جایگزین کنید. شیر سوخت را باز کنید.
2. فیلترها: فیلتر سوخت و هوا را بررسی، تمیز یا تعویض کنید.
3. شمع (بنزینی): شمع را تمیز یا تعویض کنید. از اتصال محکم وایر شمع مطمئن شوید.
4. روغن: سطح روغن را چک کنید و در صورت نیاز اضافه کنید.
5. کلیدها/ساسات: وضعیت کلید خاموش/روشن و ساسات را بررسی کنید.
اقدامات تخصصی (نیاز به تعمیرکار):
6. کاربراتور/سیستم سوخت دیزل: تمیز کردن یا تعمیر کاربراتور یا بررسی انژکتورها و پمپ گازوئیل.

۲. موتور روشن می‌شود اما بلافاصله خاموش می‌شود.

موتور روشن شده، چند ثانیه کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود.

1. روغن موتور کم (حسگر روغن فعال).
2. کاربراتور/سیستم سوخت‌رسانی کثیف.
3. فیلتر هوا یا سوخت مسدود.
4. سیستم تهویه باک سوخت مسدود.

1. روغن: سطح روغن را چک کنید.
2. فیلترها: فیلتر سوخت و هوا را بررسی کنید.
3. کاربراتور/سیستم سوخت: تمیز کردن یا بررسی سیستم سوخت‌رسانی.
4. تهویه باک: درپوش باک سوخت را از نظر مسدود نبودن سوراخ تهویه بررسی کنید.

۳. موتور دود می‌کند.

خروج دود از اگزوز (سفید، سیاه، آبی).

1. دود سفید: سوختن آب یا بخار آب (طبیعی در هوای سرد؛ غیرعادی اگر دائمی باشد).
2. دود سیاه: احتراق ناقص (سوخت زیاد، هوای کم).
3. دود آبی: روغن‌سوزی (ورود روغن به محفظه احتراق).

1. دود سفید: اگر دائمی است، احتمالاً واشر سرسیلندر مشکل دارد (نیاز به متخصص).
2. دود سیاه: فیلتر هوا را تمیز/تعویض کنید. کاربراتور/سیستم سوخت‌رسانی را بررسی و تنظیم کنید.
3. دود آبی: معمولاً نشان‌دهنده فرسودگی رینگ پیستون یا سوپاپ است (نیاز به تعمیر اساسی موتور توسط متخصص).

۴. موتور لرزش یا صدای غیرعادی دارد.

صدای تق‌تق، خش‌خش، کوبش، جیغ، یا لرزش شدید موتور.

1. پیچ و مهره‌های شل.
2. قرارگیری نامناسب پمپ.
3. خرابی بلبرینگ‌ها.
4. روتور/پروانه پمپ نامتوازن یا آسیب‌دیده.
5. مشکلات داخلی موتور (شاتون، یاتاقان‌ها).

1. پیچ و مهره‌ها: همه پیچ و مهره‌های موتور و فریم را سفت کنید.
2. محل قرارگیری: پمپ را روی سطح صاف و محکم قرار دهید.
3. تخصصی: اگر صدا از داخل موتور یا پمپ می‌آید (مثل بلبرینگ یا شاتون)، نیاز به باز کردن موتور و تعمیر تخصصی دارد.

۵. پمپ آب را پمپ نمی‌کند (موتور کار می‌کند).

موتور روشن است و کار می‌کند، اما آب از خروجی نمی‌آید یا دبی بسیار کم است.

1. مسدود شدن دهانه ورودی/خروجی پمپ.
2. مسدود شدن یا آسیب دیدن پروانه پمپ.
3. نشتی هوا در لوله مکش (هواکشی پمپ).
4. شیر یک‌طرفه خراب (آب برگشت می‌کند).
5. ساییدگی پروانه و حلزونی پمپ.

1. مسدودیت: دهانه ورودی، دهانه خروجی و پروانه پمپ را از نظر گرفتگی بررسی و تمیز کنید.
2. نشتی هوا: تمام اتصالات لوله مکش را از نظر نشتی هوا بررسی و محکم کنید.
3. شیر یک‌طرفه: عملکرد شیر یک‌طرفه را چک کنید.
4. ساییدگی (تخصصی): پروانه و حلزونی را از نظر ساییدگی بررسی کنید (نیاز به باز کردن بخش پمپ و تعویض قطعات).

۶. موتور بیش از حد داغ می‌شود.

بدنه موتور بسیار داغ است.

1. کارکرد طولانی‌مدت تحت بار سنگین.
2. تهویه نامناسب.
3. سطح روغن پایین.
4. مسدود شدن پروانه پمپ (بار اضافی بر موتور).
5. مشکل در سیم‌پیچ موتور.

1. بار و زمان کار: از پمپ بیش از ظرفیت آن کار نکشید و به آن زمان استراحت دهید.
2. تهویه: مطمئن شوید هوا به خوبی در اطراف موتور جریان دارد.
3. روغن: سطح روغن را چک کنید.
4. پروانه: پروانه پمپ را از نظر مسدودیت بررسی کنید.
5. تخصصی: مشکلات سیم‌پیچ نیاز به تعمیرکار دارند.


۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش