استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

برندهای تولیدکننده موتورسیکلت در بازار ایران: مدل‌ها، مزایا و معایب

 

بازار موتورسیکلت ایران با حضور چندین شرکت بزرگ تولیدکننده و مونتاژکننده اداره می‌شود که عمدتاً محصولات خود را تحت لیسانس یا شراکت با برندهای هندی، چینی، و اروپایی (ایتالیا) عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها نقش حیاتی در تأمین نیازهای مختلف بازار، از موتورسیکلت‌های کاری اقتصادی گرفته تا مدل‌های اسپرت و لوکس، ایفا می‌کنند.

 

 

در زیر، مقایسه‌ای کلی از برندهای اصلی و مدل‌های پرفروش آن‌ها، به همراه مزایا و معایب رایج، ارائه شده است.

 

۱. شرکت‌های پیشرو و نمایندگی‌های اصلی

در بازار موتورسیکلت ایران، شرکت‌ها عمدتاً با نمایندگی برندهای خارجی شناخته می‌شوند:

شرکت تولیدکننده/مونتاژکننده

برندهای اصلی تحت پوشش

کلاس محصولات شاخص

کویر موتور (Kavir Motor)

KTM، Vespa، Lambretta، Zontes، Kawasaki، KTM، Benelli (در گذشته)، طرح هوندا

لوکس (وسپا/لامبرتا)، اسپرت رده بالا (KTM)، اقتصادی (طرح هوندا)

نیکران موتور پاسارگاد

Benelli (بنلی)، Keeway، Quick

اسپرت/نیکد (TNT 250)، مینی‌بایک (طرح هوندا)

نیرو موتور

Yamaha (یاماها)، TVS (تی‌وی‌اس)، SYM (گلکسی)، طرح‌های داخلی

اسکوترهای پریمیوم (XMAX)، اسپرت (آپاچی)، اقتصادی

کبیر موتور (Kabir Motor)

Piaggio، Aprilia، طرح‌های داخلی

اسکوتر (طرح کلیک/وسپا)، اقتصادی

گروه صنعتی کثیر

Bajaj (باجاج)، TVS (در برخی مدل‌ها)، طرح‌های داخلی

اقتصادی (طرح باکسر)، اسپرت (پالس)

 

۲. مدل‌های پرفروش و مقایسه مزایا و معایب

موتورسیکلت‌ها در ایران عمدتاً در سه کلاس پرفروش دسته‌بندی می‌شوند:

الف) کلاس اقتصادی و کاری (CG125 و طرح‌ها)

این کلاس پایه‌ترین و پرفروش‌ترین سگمنت بازار است که توسط اکثر تولیدکنندگان داخلی (کویر، نیرو، کبیر، احسان و...) عرضه می‌شود.

مدل شاخص

مزایا (نقاط قوت)

معایب (نقاط ضعف)

طرح هوندا CG125

استهلاک صفر و هزینه نگهداری بسیار پایین: سادگی مکانیکی، قطعات یدکی فوق‌العاده ارزان و فراوان. قابلیت تعمیر توسط هر مکانیک.

ایمنی بسیار ضعیف: فاقد ABS، ترمزهای کاسه‌ای ضعیف. آلودگی صوتی و زیست‌محیطی بالا (تکنولوژی قدیمی). طراحی منسوخ‌شده.

طرح باجاج باکسر (Boxer)

دوام و استحکام بالا: شاسی محکم، مناسب برای حمل بار و مسیرهای ناهموار. مصرف سوخت بهینه.

وزن نسبتاً بالا: چابکی کمتری نسبت به CG125 در ترافیک دارد. طراحی بسیار ساده و کاری.

 

ب) کلاس شهری اسپرت و نیکد (Naked)

این کلاس شامل موتورهای 150 تا 250 سی‌سی است که برای رانندگی‌های هیجان‌انگیزتر شهری مناسب‌اند.

مدل شاخص

مزایا (نقاط قوت)

معایب (نقاط ضعف)

بنلی TNT 250/249S

پرستیژ برند و ظاهر جذاب: محبوبیت بالا در میان جوانان، شتاب‌گیری و صدای جذاب (در مدل دو سیلندر). بازار دست دوم فعال.

حساسیت فنی: موتورهای بنلی به روغن و سرویس‌های منظم و دقیق حساس هستند. هزینه قطعات نسبتاً بالا. (به خصوص قطعات بدنه).

باجاج پالس NS 200

عملکرد فنی پایدار و دوام هندی: کیفیت ساخت مناسب، شتاب و قدرت خوب، قیمت قطعات متعادل‌تر از بنلی.

طراحی تکراری: مدل‌های قدیمی‌تر طراحی ثابتی دارند. لرزش موتور در دورهای بالا.

TVS آپاچی RTR 200

فناوری و امکانات رفاهی: مجهز به انژکتور (FI) و ABS (در نسخه‌های جدید)، دوام بالا و سواری نرم.

قیمت بالا: نسبت به رقبای هم‌رده هندی، معمولاً قیمت بالاتری دارد. خدمات پس از فروش نامتوازن در برخی شهرها.

 

ج) کلاس اسکوترهای شهری و پریمیوم (Scooter)

این کلاس به دلیل گیربکس اتوماتیک، راحتی فوق‌العاده‌ای برای تردد شهری و کاربری روزانه فراهم می‌کند.

مدل شاخص

مزایا (نقاط قوت)

معایب (نقاط ضعف)

طرح هوندا کلیک/آیروکس

رانندگی آسان اتوماتیک: مصرف سوخت بسیار پایین، ابعاد مناسب برای ترافیک و پارک. قیمت مقرون‌به‌صرفه (در مدل‌های کپی).

کیفیت ساخت متغیر: در مدل‌های طرح (کپی)، کیفیت ساخت و مونتاژ پایین‌تر از نسخه اصلی است. تعمیرات گیربکس CVT تخصصی و نسبتاً گران.

یاماها XMAX 250 / هوندا PCX

بالاترین کیفیت و دوام: تکنولوژی بالا (ABS، TCS)، موتور کم‌مصرف و کم‌نقص. مناسب برای مسافت‌های جاده‌ای.

قیمت بسیار بالا: قیمت خرید و قیمت قطعات یدکی (به خصوص قطعات بدنه) بسیار گران است. حجم و وزن بالا (در XMAX).

وسپا (Vespa)

پرستیژ و ظاهر کلاسیک: کیفیت متریال بالا، نقدشوندگی عالی به دلیل خاص بودن.

هزینه خرید و نگهداری بسیار بالا: قطعات یدکی کمیاب و گران. توان موتور پایین نسبت به قیمت.

 

 

۳. جمع‌بندی کلی برای خریداران

کلاس موتور

مزیت رقابتی اصلی

ریسک اصلی هنگام خرید

اقتصادی/کاری (طرح CDI)

استهلاک صفر، فراوانی قطعات.

ایمنی بسیار ضعیف، کیفیت مونتاژ نامناسب.

اسپرت/نیکد (بنلی/پالس)

شتاب و ظاهر جذاب، نقدشوندگی بالا.

حساسیت موتورهای توربو و تک سیلندر به سرویس، استهلاک بالا.

اسکوتر (طرح/پریمیوم)

راحتی و آسایش رانندگی اتوماتیک، مصرف سوخت بهینه.

گران بودن قطعات بدنه و تعمیرات تخصصی گیربکس CVT.

توصیه نهایی: خریداران باید انتخاب کنند که هزینه پایین و دوام مکانیکی ساده (کلاس کاری) برایشان اولویت دارد یا آپشن و هیجان رانندگی (کلاس اسپرت). در کلاس اسپرت و اسکوتر، هزینه نگهداری و تأمین قطعات (به ویژه برای برندهای اروپایی/ژاپنی) به مراتب بالاتر از مدل‌های اقتصادی است.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش