بازه قیمتی ۳۵۰ میلیون تومان به بالا (بر اساس نرخهای آبان ماه ۱۴۰۴) قلمرو موتورسیکلتهای لوکس، نیمهسنگین، اسکوترهای پرچمدار و مدلهای خاص است. این بخش از بازار، بیشترین پرستیژ و توان فنی را دارد و خریداران آن به دنبال نهایت کیفیت، آپشنهای روز، و قدرت موتور بالا هستند. (قیمت های مربوط به آبان 1404)
در این رده، میتوان مدلهای صفر کیلومتر از نسخههای دو سیلندر و کارکرده تمیز از کراسها، ریسها و موتورسیکلتهای با حجم موتور بالاتر از 250 سیسی (در صورت وجود و قانونی بودن) را پیدا کرد.

۱. موتورسیکلتهای اسپرت و نیکد (Naked & Sport - رده بالا)
در این بازه، بهترین موتورسیکلتهای موجود در بازار داخلی از نظر عملکرد و فناوری قرار دارند.
مدل پرفروش | مزیت اصلی | ایراد عمده و نکات خرید |
بنلی TNT 249S (دو سیلندر) | صفر کیلومتر و کمکار: در این رنج، نسخههای صفر کیلومتر یا در حد صفر این مدل را میتوان تهیه کرد. صدای جذاب و پرستیژ بالا. | قیمت بالا نسبت به مدل: با وجود دو سیلندر بودن، نسبت به مدلهای 250 رقیب (مانند Z250 کاوازاکی)، قیمت بالایی دارد. حساسیت موتور به سرویس دقیق. |
کاوازاکی Ninja 250 / Z250 (کارکرده تمیز) | بالاترین کیفیت و دوام ژاپنی: موتور دو سیلندر با عمر طولانی، کیفیت ساخت عالی، شتابگیری خطی. | مدل پایین و کمیابی: یافتن نمونههای تمیز و کارکرد پایین در این بازه دشوار است. گران بودن قطعات یدکی اصلی. |
KTM Duke 250 / RC 200/250 (کارکرده) | فناوری و شتاب فوقالعاده: موتورهای اتریشی، سبک وزن با بهترین نسبت قدرت به وزن، ABS دو کاناله. | هزینه نگهداری بسیار بالا: قطعات یدکی و سرویسهای تخصصی KTM گران است. سخت بودن تأمین قطعات بدنه. |
جمعبندی نیکد: بنلی 249S برای صفر کیلومتر بودن و پرستیژ و کاوازاکی Z250 برای دوام و کیفیت ژاپنی بهترین انتخابها هستند. |
۲. اسکوترهای پریمیوم و رده لاکچری (Premium Scooters)
در این بازه، اسکوترهای Maxi و لوکس با موتورهای بزرگتر و امکانات رفاهی کامل (مانند تنظیم الکترونیکی و فضای بار زیاد) عرضه میشوند.
مدل پرفروش | مزیت اصلی | ایراد عمده و نکات خرید |
یاماها XMAX 250 | اسکوتر مسافرت و لاکچری: راحتی و آسایش بینظیر، فضای بار بالا، سیستم کنترل کشش (TCS). | ابعاد بزرگ و وزن بالا: برای ترافیک شهری سنگین، کمی دست و پاگیر است. قیمت بسیار بالای قطعات بدنه و سنسورها. |
SYM CRUISYM 250/300 | قیمت مناسبتر از XMAX با امکانات مشابه: اسکوتر Maxi مجهز و راحت، قدرت موتور بالا. | نقدشوندگی پایینتر: بازار دست دوم آن به اندازه XMAX فعال نیست. وزن بالا. |
هوندا PCX 150/160 (صفر کیلومتر) | اوج کیفیت و کممصرفی: بهترین اسکوتر شهری برای تردد روزانه، استهلاک صفر. | فاقد هیجان موتورهای بزرگ: قدرت موتور پایینتر از 250 سیسیها. |
جمعبندی اسکوتر: XMAX برای سفر و پرستیژ و PCX برای مصرف روزانه با نهایت کیفیت، گزینههای اصلی هستند. |
۳. مدلهای خاص و با حجم موتور بالاتر (Adventure & Classic)
مدل پرفروش | مدل قابل خرید (تقریبی) | مزیت اصلی | ریسک نگهداری |
بنلی TRK 502/502X (ماجراجویی) | مدلهای 1398 تا 1402 | موتور دو سیلندر 500 سیسی: قدرت بالا برای سفر و آفرود، ظاهر بزرگ و جذاب. پرطرفدارترین موتور ADV. | مسائل فنی و برقی: در مدلهای اولیه، مشکلات برقی و کیفیت مونتاژ گزارش شده است. هزینه نگهداری بالاتر از 250 سیسی. |
هوندا CB 400 (کلاسیک و کارکرده) | نمونههای وارداتی قدیمی (در صورت وجود سند قانونی) | پرستیژ و اصالت ژاپنی: موتورهای ۴ سیلندر و دوام فنی عالی. | مدل پایین و قیمت قطعات: نمونههای موجود بسیار قدیمی هستند. قیمت قطعات یدکی بسیار بالا. |
جمعبندی خاص: TRK 502 برای علاقهمندان به سفر و قدرت بهترین گزینه است، اما حتماً از سلامت فنی آن اطمینان حاصل کنید. |
۴. مقایسه ارزشی نهایی و توصیههای حیاتی
اولویت اصلی خریدار | انتخاب پیشنهادی | ریسک نگهداری | توضیح |
نهایت قدرت و پرستیژ (اسپرت) | بنلی 249S (صفر) یا کاوازاکی Z250 (کارکرده) | بالا | بنلی به دلیل دوام نامعلومتر و کاوازاکی به دلیل کمیابی قطعات. |
سفر، راحتی و امکانات رفاهی | یاماها XMAX 250 | متوسط | بهترین اسکوتر Maxi موجود، قطعات گران اما با دوام بالا. |
ماجراجویی و قدرت بالا | بنلی TRK 502 | متوسط رو به بالا | مناسب سفر، اما نیاز به بررسی دقیق برای مشکلات رایج فنی دارد. |
بهترین کیفیت برای تردد روزانه | هوندا PCX 160 (صفر کیلومتر) | پایین | استهلاک صفر و کیفیت ساخت بینظیر. |
توصیه حیاتی: در این بازه قیمتی، مدارک و سند موتور (مخصوصاً برای مدلهای وارداتی یا 500 سیسیها) اهمیت حیاتی دارد. علاوه بر بررسیهای فنی معمول، حتماً سیستمهای پیشرفته (ABS و FI و سنسورها) و سلامت شاسی (عدم وجود ضربه) را توسط کارشناس خبره کنترل کنید.



































