جستجو مطالب وبلاگ: 

راهنمای جامع قطعات انواع موتور برق بنزینی ، موتور برق دیزلی و موتور برق گازی

موتور برق از دو بخش اصلی تشکیل شده است: موتور احتراقی (تولیدکننده نیروی مکانیکی) و آلترناتور (تبدیل‌کننده نیروی مکانیکی به الکتریسیته). در ادامه، قطعات را به تفکیک سیستم‌های مختلف بررسی می‌کنیم. اگر در انتخاب موتور برق مناسب دچار مشکل هستید مقاله جامع انتخاب موتور برق و محاسبه گرهای هوشمند موتور برق مورد نیاز را مطالعه کنید. همچنین می توانید از فروشگاه موتور برق دیدن نمایید. 

 

بخش اول: قطعات مشترک ساختاری موتور (Engine Core)

این قطعات در هر سه نوع موتور وجود دارند و اسکلت اصلی موتور را تشکیل می‌دهند.

۱. بلوک سیلندر (Cylinder Block)

  • توضیح: بدنه اصلی موتور که تمامی قطعات داخل یا روی آن نصب می‌شوند.
  • عملکرد: فضای لازم برای حرکت پیستون و کانال‌های عبور روغن و آب (در مدل‌های آب‌خنک) را فراهم می‌کند.
  • ارتباط: با پیستون، میل‌لنگ و سرسیلندر در ارتباط مستقیم است.

۲. پیستون و شاتون (Piston & Connecting Rod)

  • توضیح: پیستون قطعه‌ای استوانه‌ای است که در سیلندر بالا و پایین می‌رود. شاتون رابط بین پیستون و میل‌لنگ است.
  • عملکرد: پیستون نیروی ناشی از انفجار سوخت را دریافت کرده و از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌کند.
  • ارتباط: پیستون با رینگ‌ها و شاتون؛ شاتون با میل‌لنگ.

۳. میل‌لنگ (Crankshaft)

  • توضیح: قطعه‌ای فولادی با طراحی لنگ‌دار.
  • عملکرد: حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی (چرخشی) تبدیل می‌کند تا آلترناتور را بچرخاند.
  • ارتباط: با شاتون، فلایویل و محور اصلی آلترناتور.

۴. میل‌سوپاپ (Camshaft)

  • توضیح: میله‌ای دارای برجستگی‌های بیضی‌شکل (بادامک).
  • عملکرد: وظیفه باز و بسته کردن به موقع سوپاپ‌های ورودی و خروجی را بر عهده دارد.
  • ارتباط: با سوپاپ‌ها و میل‌لنگ (از طریق تسمه یا زنجیر تایم).

 

 

بخش دوم: قطعات اختصاصی بر اساس نوع سوخت

تفاوت اصلی موتور برق‌ها در نحوه رساندن سوخت و ایجاد اشتعال است.

الف) مختص موتور برق بنزینی (Gasoline)

۵. کاربراتور (Carburetor)

  • توضیح: مرکز مدیریت سوخت و هوا.
  • عملکرد: مقدار مشخصی از بنزین را با هوا مخلوط کرده و به داخل سیلندر می‌فرستد.
  • ارتباط: با مخزن سوخت، فیلتر هوا و منیفولد ورودی.

۶. کویل و شمع (Ignition Coil & Spark Plug)

  • توضیح: سیستم جرقه‌زنی.
  • عملکرد: کویل برق ولتاژ پایین را به ولتاژ بالا تبدیل کرده و شمع در لحظه مناسب جرقه می‌زند تا مخلوط بنزین و هوا منفجر شود.
  • ارتباط: با سیستم برق خروجی موتور و اتاق احتراق.

ب) مختص موتور برق دیزلی (Diesel)

۷. پمپ انژکتور (Injection Pump)

  • توضیح: پمپ فشار قوی سوخت.
  • عملکرد: گازوئیل را با فشار بسیار بالا (تا چند صد بار) به سمت انژکتورها هدایت می‌کند.
  • ارتباط: با باک گازوئیل و نازل انژکتور.

۸. سوزن انژکتور (Fuel Injector)

  • توضیح: نازل پاشش سوخت.
  • عملکرد: سوخت را به صورت پودر (اتمیزه) به داخل هوای داغ فشرده شده در سیلندر می‌پاشد تا خودبه‌خود مشتعل شود.
  • ارتباط: با پمپ انژکتور و محفظه احتراق.

ج) مختص موتور برق گازی (LPG/CNG)

۹. رگولاتور یا میکسر (Gas Regulator/Mixer)

  • توضیح: قطعه کاهش فشار و ترکیب.
  • عملکرد: فشار گاز ورودی از کپسول یا لوله را کاهش داده و آن را با نسبت دقیق هوا برای احتراق مخلوط می‌کند.
  • ارتباط: با شیلنگ گاز ورودی و ورودی هوای موتور.

 

قیمت موتور برق

 

بخش سوم: سیستم تولید برق (Alternator)

این بخش در همه موتور برق‌ها مشابه است و وظیفه تولید الکتریسیته را دارد.

۱۰. استاتور (Stator)

  • توضیح: بخش ثابت آلترناتور شامل هسته آهنی و سیم‌پیچ‌های مسی.
  • عملکرد: در اثر چرخش میدان مغناطیسی روتور در مرکز آن، جریان الکتریکی در سیم‌پیچ‌های استاتور القا می‌شود.
  • ارتباط: با خروجی برق و پنل کنترل.

۱۱. روتور (Rotor)

  • توضیح: بخش چرخنده که مستقیماً به میل‌لنگ موتور متصل است.
  • عملکرد: با چرخش خود یک میدان مغناطیسی متحرک ایجاد می‌کند.
  • ارتباط: با میل‌لنگ موتور و زغال‌ها (در مدل‌های زغال‌دار).

۱۲. رگولاتور ولتاژ (AVR)

  • توضیح: قطعه‌ای الکترونیکی (Automatic Voltage Regulator).
  • عملکرد: تثبیت ولتاژ خروجی؛ اجازه نمی‌دهد با تغییر دور موتور، ولتاژ برق خروجی نوسان کند (مانع سوختن وسایل برقی می‌شود).
  • ارتباط: با خروجی استاتور و ورودی روتور.

 

قطعات موتور برق

 

بخش چهارم: سیستم‌های جانبی و کنترل

۱۳. گاورنر (Governor)

  • توضیح: سیستم کنترل سرعت.
  • عملکرد: با افزایش بار (وصل کردن وسایل برقی بیشتر)، دریچه گاز را بازتر می‌کند تا سرعت موتور ثابت بماند و فرکانس برق (50Hz) بهم نخورد.
  • ارتباط: با دریچه گاز کاربراتور یا پمپ انژکتور.

۱۴. فلایویل (Flywheel)

  • توضیح: چرخ طیار سنگین متصل به میل‌لنگ.
  • عملکرد: ذخیره انرژی جنبشی برای یکنواخت کردن چرخش موتور و جلوگیری از لرزش ناشی از ضربات پیستون.
  • ارتباط: با میل‌لنگ و استارت.

۱۵. پنل کنترل (Control Panel)

  • توضیح: پیشخوان کاربری موتور برق.
  • اجزاء: شامل پریزها، ولت‌متر، کلید قطع اضطراری (Breaker)، ساعت کارکرد و چراغ هشدار روغن.
  • عملکرد: رابط نهایی کاربر با برق تولید شده.

۱۶. فیلتر هوا و اگزوز (Air Filter & Muffler)

  • عملکرد: فیلتر هوا مانع ورود گرد و غبار به سیلندر می‌شود و اگزوز وظیفه کاهش صدای وحشتناک انفجارهای داخلی و هدایت دود به بیرون را دارد.

 

خلاصه تفاوت‌های عملکردی قطعات:

  1. در بنزینی: بنزین و هوا در کاربراتور مخلوط شده و با جرقه شمع می‌سوزند.
  2. در دیزلی: هوا به شدت فشرده شده و داغ می‌شود، سپس گازوئیل توسط انژکتور پاشیده شده و در اثر حرارت هوا منفجر می‌شود.
  3. در گازی: گاز از رگولاتور عبور کرده، با هوا ترکیب شده و مانند بنزینی با جرقه شمع می‌سوزد.

 

عیب یابی و رفع مشکل انواع موتور برق: 

در سایت پرسام مقالات بسیاری در زمینه عیب یابی انواع موتور برق ارائه شده است. می توانید با مراجعه به بخش تعمیرات موتور برق و عیب یابی قطعات اصلی، نسبت به تعمیر و نگهداری اقدام نمایید. در این بخش راهنماهای جامعی در خصوص تعمیر انواع موتور برق بنزینی، دیزلی و گازی ارائه شده است. 

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید