استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

استانداردهای جهانی و ماشین‌آلات بازیابی آسفالت درجا

 

پروژه‌های راه‌سازی مدرن، علاوه بر تمرکز بر استحکام سازه‌ای، بر حفظ محیط زیست، کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در انرژی تأکید دارند. این امر مستلزم رعایت استانداردهای سخت‌گیرانه برای کیفیت روسازی و استفاده از روش‌های پایدار مانند بازیابی و بازیافت آسفالت درجا (In-Situ Asphalt Recycling) است.

 

 

۱. استانداردهای جهانی و الزامات کیفیت آسفالت‌کاری

استانداردها و الزامات آسفالت‌کاری بر سه عامل اصلی متمرکز هستند: طرح اختلاط، کیفیت اجرا و تراکم. مراجع اصلی این استانداردها عبارتند از: AASHTO (انجمن آمریکایی مقامات بزرگراه‌ها و حمل و نقل ایالتی)، ASTM (انجمن تست و مواد آمریکا)، و CEN (کمیته اروپایی استانداردسازی).

 

الف) الزامات طرح اختلاط (Mix Design)

  • روش Superpave: رایج‌ترین روش طراحی آسفالت در جهان است که بر اساس عملکرد نهایی (Performance) آسفالت در برابر شیارشدگی (Rutting)، خستگی (Fatigue Cracking) و ترک‌خوردگی دمای پایین، مصالح را انتخاب می‌کند.
  • مشخصات قیر (Binder Grade): قیر باید بر اساس دمای محیطی منطقه پروژه (مانند PG 64-22 یا PG 70-16) انتخاب شود تا در دماهای بالا مقاوم در برابر شیارشدگی و در دماهای پایین مقاوم در برابر ترک‌خوردگی باشد.
  • میزان VMA و VFA: حجم فضاهای خالی در مصالح معدنی (VMA) و فضاهای پر شده با قیر (VFA) باید در محدوده‌های مشخصی باشند تا دوام و نفوذناپذیری آسفالت تضمین شود.

 

ب) الزامات کیفیت اجرا و اجرا

  • درجه‌بندی سطح (Grading): سطح زیرین (اساس یا زیر اساس) باید با دقت بالا و شیب عرضی صحیح اجرا شود تا تخلیه آب به درستی انجام شود (معمولاً با تلرانس میلی‌متری).
  • دمای پخش (Paving Temperature): آسفالت داغ باید در یک محدوده دمایی مشخص و مناسب برای فرآیند تراکم (معمولاً بین 135°C تا 165°C) در محل پخش شود.
  • ضخامت و یکنواختی: ضخامت لایه‌های آسفالت باید با دقت بالایی اندازه‌گیری شود تا علاوه بر استحکام سازه‌ای، از هدر رفت مصالح گران‌قیمت نیز جلوگیری شود.

 

ج) الزامات تراکم (Compaction)

  • تراکم هدف (Target Density): روسازی آسفالت باید به تراکمی دست یابد که معمولاً 92% تا 96% تراکم نظری (Maximum Theoretical Density) است.
  • کنترل کیفیت تراکم: تراکم در محل توسط گیج‌های هسته‌ای یا هسته رادیواکتیو (Nuclear Density Gauge) اندازه‌گیری می‌شود. در سیستم‌های مدرن، از غلتک‌های متراکم‌سازی هوشمند (IC) برای پایش GPS و ثبت میزان تراکم در هر نقطه استفاده می‌شود.

 

۲. ماشین‌آلات بازیابی و بازیافت آسفالت درجا

بازیابی و بازیافت آسفالت درجا (In-Place Recycling) به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن، آسفالت قدیمی و آسیب‌دیده جاده، بدون نیاز به حمل به کارخانه، در محل پروژه پردازش شده و به عنوان مصالح بازیافتی در لایه‌های جدید روسازی استفاده می‌شود. این روش به طور معمول شامل سه نوع اصلی است.

 

الف) بازیافت سرد درجا (Cold In-Place Recycling - CIR)

  • تجهیزات: از ماشین‌های بزرگی به نام Reclaimers (بازیافت‌کننده‌ها) استفاده می‌شود. این ماشین‌آلات مجهز به یک تیغه یا درام چرخشی قدرتمند هستند.
  • عملکرد: بازیافت‌کننده لایه‌های بالایی آسفالت (تا عمق 10 تا 15 سانتی‌متر) را خرد کرده و به حالت دانه‌بندی تبدیل می‌کند. سپس، در همان لحظه، یک عامل تثبیت‌کننده (مانند قیر امولسیونی یا سیمان) را با مصالح خردشده مخلوط می‌کند.
  • کاربرد نهایی: لایه جدید به عنوان لایه اساس تثبیت‌شده استفاده می‌شود که نیاز به یک لایه آسفالت جدید و نازک در بالا دارد.
  • مزیت: کاهش شدید مصرف انرژی (به دلیل عدم نیاز به گرمایش) و امکان استفاده از تجهیزات معمول پخش و تراکم.

 

ب) بازیافت تمام عمق درجا (Full-Depth Reclamation - FDR)

  • تجهیزات: همچنین از ماشین‌های Reclaimers استفاده می‌شود، اما با توان و عمق کار بیشتر.
  • عملکرد: FDR تمام ضخامت لایه آسفالت و بخشی از لایه زیر اساس را خرد می‌کند. این عمق ممکن است به 30 سانتی‌متر یا بیشتر برسد. سپس، تثبیت‌کننده‌های قوی‌تری (مانند آهک، سیمان یا کف قیر) به مخلوط اضافه می‌شود.
  • کاربرد نهایی: ایجاد یک لایه بستر و اساس بسیار قوی و یکنواخت برای کل سازه جاده.
  • مزیت: توانایی تثبیت و ترمیم لایه‌های زیرین و اساس جاده که در اثر رطوبت یا بارگذاری آسیب دیده‌اند.

 

ج) بازیافت گرم درجا (Hot In-Place Recycling - HIR)

  • تجهیزات: این فرآیند از ماشین‌آلات پیچیده‌تری استفاده می‌کند که قابلیت گرمایش دارند. شامل گرم‌کن‌ها (Heaters)، نرم‌کننده‌ها (Softening Agents)، و تراشنده‌ها (Scarifiers) است.
  • عملکرد: ماشین‌های HIR سطح آسفالت را تا عمق 3 تا 7 سانتی‌متر با استفاده از پرتوهای مادون قرمز یا گاز داغ گرم می‌کنند تا نرم شود. سپس آن را تراشیده، عامل‌های نرم‌کننده اضافه کرده و بلافاصله پخش و متراکم می‌کنند.
  • کاربرد نهایی: ترمیم عیوب سطحی مانند شیارشدگی، خستگی و ترک‌های سطحی بدون نیاز به لایه‌برداری و اجرای کامل آسفالت جدید.
  • مزیت: صرفه‌جویی در مواد اولیه و بازگرداندن خواص قیر به آن، اما فرآیندی پیچیده‌تر و کندتر است.

 

۳. مزایای ماشین‌آلات بازیابی درجا

  1. اقتصاد چرخشی و پایداری محیطی:
    • کاهش مصرف منابع بکر: نیاز به خرید مصالح جدید (شن و ماسه) و قیر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
    • کاهش انتشار کربن: به دلیل کاهش شدید حمل و نقل مصالح و حذف فرآیند گرمایش در کارخانه آسفالت (به‌ویژه در CIR و FDR)، انتشار CO_2 در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش می‌یابد.
  2. بهره‌وری عملیاتی:
    • سرعت اجرا: فرآیند درجا، نیاز به حمل مواد تخریب‌شده و انتقال آن‌ها را حذف می‌کند، بنابراین سرعت اجرای پروژه افزایش می‌یابد.
    • کاهش هزینه‌های لجستیک: کاهش هزینه‌های حمل و نقل و دفن زباله.
  3. بهبود کیفیت سازه:
    • FDR می‌تواند با تثبیت‌سازی عمیق‌تر، لایه اساس و زیر اساس را بهبود بخشد، که این امر به طور کلی مقاومت و دوام جاده را در برابر شکست‌های ساختاری افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری: ماشین‌آلات بازیابی و بازیافت آسفالت درجا، ابزارهای ضروری برای هر پیمانکاری هستند که متعهد به ساخت جاده‌هایی با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست است. پذیرش این فناوری‌ها در ایران، ضمن کاهش وابستگی به منابع محدود مصالح، به دستیابی به استانداردهای بین‌المللی پایداری کمک شایانی خواهد کرد.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش