استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

معرفی دستگاه‌های آسفالت‌کاری و آسفالت‌پاشی

 

دستگاه‌های آسفالت‌کاری به مجموعه‌ای از ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین اطلاق می‌شود که برای آماده‌سازی، حمل، پخش و متراکم‌سازی آسفالت در ساخت و نگهداری جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سطوح دیگر استفاده می‌شوند. این فرآیند معمولاً شامل سه مرحله اصلی است: پخش قیر امولسیونی یا MC (آسفالت‌پاشی)، پخش آسفالت داغ و متراکم‌سازی.

 

 

۱. آسفالت‌پاش‌ها (Asphalt Distributors)

آسفالت‌پاش‌ها ماشین‌آلاتی هستند که وظیفه پخش لایه‌ای نازک و یکنواخت از چسب قیری (مانند قیرهای امولسیونی یا قیرهای محلول) را روی سطح موجود جاده (برای افزایش چسبندگی لایه جدید به قدیم) یا روی لایه‌های زیرین (مانند اساس یا زیر اساس) بر عهده دارند.

  • ساختار: معمولاً شامل یک تانکر عایق‌بندی شده برای نگهداری قیر داغ، یک پمپ قدرتمند و یک بوم پاشش (Spray Bar) مجهز به نازل‌های متعدد برای پخش یکنواخت قیر هستند.
  • نظارت و کنترل: سیستم‌های کنترل الکترونیکی مدرن در این دستگاه‌ها، فشار و میزان پاشش قیر را بر اساس سرعت حرکت (لیتر بر متر مربع) تنظیم می‌کنند تا از هدررفت و ناهمگونی در چسبندگی جلوگیری شود.

 

۲. فینیشر آسفالت (Asphalt Paver)

فینیشر، قلب عملیات آسفالت‌ریزی است و وظیفه اصلی آن پخش دقیق و اولیه تسطیح آسفالت داغ است.

  • ساختار: شامل یک قیف جلو برای دریافت آسفالت از کامیون، نوار نقاله‌ها برای انتقال مواد، یک بخش توزیع برای پخش عرضی و مهم‌تر از همه، بخش Screed (اتوی صاف‌کننده) در عقب.
  • عملکرد Screed: این بخش که قابلیت گرمایش دارد، آسفالت را در ضخامت و شیب عرضی از پیش تعیین‌شده پخش و تا حدودی متراکم می‌کند. کنترل‌های هیدرولیکی پیشرفته در فینیشر، ارتفاع و زاویه Screed را به طور پیوسته تنظیم می‌کنند تا سطح بسیار صافی ایجاد شود.
  • انواع: فینیشرها یا روی چرخ‌های لاستیکی (برای سرعت بالاتر) یا روی زنجیر (برای کشش بهتر در سطوح ناهموار) نصب می‌شوند.

 

۳. غلتک‌های متراکم‌سازی (Compactors/Rollers)

متراکم‌سازی پس از پخش، حیاتی‌ترین مرحله برای اطمینان از دوام، عمر مفید و استحکام جاده است.

  • غلتک‌های فولادی (استاتیک و ویبره): دارای یک یا دو درام (استوانه) فلزی هستند. نوع ویبره (لرزشی)، با ایجاد ارتعاش، ذرات آسفالت را فشرده‌تر می‌کند و تراکم بسیار بالایی به دست می‌آورد.
  • غلتک‌های لاستیکی (Pneumatic Tire Rollers): دارای چندین چرخ لاستیکی هستند. وزن و انعطاف‌پذیری لاستیک‌ها، عمل متراکم‌سازی را به شکلی متفاوت انجام داده و به بستن سطح روسازی (Sealing) کمک می‌کنند.

 

۴. نسل جدید آسفالت‌پاش‌های الکتریکی و هیبریدی

در راستای اهداف جهانی کاهش آلایندگی و کربن‌زدایی در صنعت ساخت و ساز، توسعه ماشین‌آلات راه‌سازی الکتریکی و هیبریدی، به‌ویژه آسفالت‌پاش‌ها، اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

الف) فناوری و اصول عملکرد

آسفالت‌پاش‌های سنتی برای گرم نگه داشتن قیر در دمای مناسب (برای حفظ ویسکوزیته و قابلیت پاشش) و همچنین برای تأمین نیروی پمپ هیدرولیک، به موتورهای دیزلی پرمصرف متکی هستند. نسل جدید این دستگاه‌ها با جایگزینی این موتورها و سیستم‌های گرمایشی با فناوری‌های پاک، کارایی را افزایش می‌دهند:

  • مدل‌های تمام الکتریکی (All-Electric): این مدل‌ها تمام نیروی لازم برای حرکت، پمپاژ و گرمایش را از پک‌های باتری لیتیوم-یون با ظرفیت بالا تأمین می‌کنند. موتورهای الکتریکی با بازدهی بالا، جایگزین موتورهای دیزلی سنتی می‌شوند.
  • مدل‌های هیبریدی (Hybrid): از ترکیب یک موتور دیزل کوچک (که بیشتر به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری‌ها عمل می‌کند یا در اوج بار به کار می‌آید) با موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند. این مدل‌ها انعطاف‌پذیری و برد عملیاتی بیشتری را ارائه می‌دهند.

ب) مزایای کلیدی آسفالت‌پاش‌های الکتریکی و هیبریدی

  1. کاهش چشمگیر انتشار آلایندگی:
    • آلایندگی صفر در محل کار: مدل‌های تمام الکتریکی هیچگونه گاز گلخانه‌ای، NOx و ذرات معلق (PM) در محل پروژه تولید نمی‌کنند. این امر شرایط کار را برای کارگران و ساکنین مناطق شهری بسیار بهبود می‌بخشد.
    • کاهش کربن کلی: حتی مدل‌های هیبریدی نیز مصرف سوخت کمتری دارند و به طور کلی ردپای کربن پروژه را کاهش می‌دهند.
  2. بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی:
    • بازدهی بالاتر موتور الکتریکی: موتورهای الکتریکی راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند (به ویژه در سرعت‌های پایین و بارهای متغیر).
    • کاهش هزینه‌های سوخت و نگهداری: سوخت‌گیری با برق ارزان‌تر از دیزل است. همچنین موتورهای الکتریکی قطعات متحرک کمتری دارند (مانند پمپ‌ها، فیلترها، روغن و تسمه‌ها) که هزینه‌های نگهداری و خرابی را کاهش می‌دهد.
  3. بهبود محیط کار و کاهش آلودگی صوتی:
    • ماشین‌آلات الکتریکی به طور قابل توجهی کم صداتر هستند. کاهش آلودگی صوتی در محیط‌های شهری و نزدیک مناطق مسکونی، یک مزیت اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود و امکان کار در ساعات شب را با اختلال کمتر فراهم می‌کند.
  4. کنترل دقیق‌تر حرارت قیر:
    • سیستم‌های گرمایش الکتریکی (به جای سیستم‌های مشعل دیزلی) می‌توانند دمای قیر را با دقت بیشتری کنترل کنند. این امر به حفظ کیفیت قیر در طول فرآیند پاشش کمک کرده و احتمال آسیب حرارتی به مواد را کاهش می‌دهد.

ج) چالش‌های فعلی

  • هزینه اولیه: قیمت خرید اولیه آسفالت‌پاش‌های الکتریکی یا هیبریدی به دلیل فناوری باتری، بالاتر از مدل‌های دیزلی است.
  • مدیریت باتری و زیرساخت شارژ: نیاز به زیرساخت‌های شارژ سریع در محل پروژه و مدیریت عمر باتری برای اطمینان از اینکه دستگاه می‌تواند یک شیفت کامل کاری را بدون نیاز به توقف طولانی انجام دهد، از چالش‌های اصلی است.

با توجه به سخت‌گیری فزاینده نهادهای نظارتی و تمایل پیمانکاران بزرگ به پروژه‌های سبز، انتظار می‌رود که آسفالت‌پاش‌ها و سایر ماشین‌آلات راه‌سازی الکتریکی، به سرعت جایگزین مدل‌های سنتی شوند.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش