جستجو مطالب وبلاگ: 

همه چیز در مورد ساینا : مشخصات فنی، نکات نگهداری و خرید، قطعات

ساینا در واقع تلاش سایپا برای نوسازی پلتفرم قدیمی X200 (که ریشه در تیبا و پراید دارد) با رویکردی مدرن‌تر در طراحی و امکانات بود.

  • فاز ۱: تبارشناسی و پلتفرم (ریشه‌ها و ساختار بدنه).
  • فاز ۲: قلب تپنده (بررسی موتور M15 و مشخصات فنی).
  • فاز ۳: تنوع مدل‌ها (از ساینا EX تا ساینا S و مدل‌های اتوماتیک).
  • فاز ۴: ایمنی و تعلیق (ترمزها، پایداری و هندلینگ).
  • فاز ۵: امکانات رفاهی و طراحی داخلی (کابین و آپشن‌ها).
  • فاز ۶: مزایا، معایب و نگهداری (آنچه مالکان باید بدانند).

 

 

 فاز ۱: تبارشناسی و پلتفرم

ساینا فرزند میانی خانواده X200 سایپا است.

  • تاریخچه: این خودرو در سال ۱۳۹۵ به عنوان فیس‌لیفت (تغییر چهره) تیبا معرفی شد. هدف، ارائه خودرویی با ظاهر تهاجمی‌تر و جوان‌پسندتر بود.
  • ساختار بدنه: ساینا یک سدان کامپکت شهری است. در طراحی جلو، چراغ‌ها و سپر کاملاً تغییر کردند و در نمای عقب، طراحی جعبه‌ای شکل صندوق عقب، فضای بار مناسبی را فراهم کرد.

 

 فاز ۲: قلب تپنده (موتور M15)

تقریباً تمام نسخه‌های ساینا از یک موتور مشترک استفاده می‌کنند که به جان‌سختی و هزینه‌ی نگهداری پایین مشهور است.

  • نوع موتور: M15 (۴ سیلندر ۸ سوپاپ).
  • حجم موتور: ۱۵۰۳ سی‌سی.
  • قدرت: ۸۷ اسب بخار.
  • گشتاور: ۱۲۸ نیوتن‌متر.
  • تغییرات در نسل جدید (ساینا S): دریچه گاز از حالت سیمی به برقی تغییر کرد که باعث استاندارد آلایندگی یورو ۵ شد، هرچند کمی تأخیر در گاز خوردن (کپ کردن) ایجاد کرد.

 

قیمت موتور برق

 

 فاز ۳: تنوع مدل‌ها (سیر تحول)

ساینا در تیپ‌های مختلفی عرضه شد که شناخت آن‌ها برای خریدار حیاتی است:

  1. ساینا SX/EX: مدل‌های اولیه؛ EX نسخه فول‌آپشن با آینه‌های برقی و سنسور دنده عقب بود.
  2. ساینا اتوماتیک (Luxury): مجهز به گیربکس CVT (ساخت شرکت بلژیکی Punch) و امکاناتی مثل استارت دکمه‌ای و کروز کنترل که تولید آن محدود بود.
  3. ساینا S: نسخه فیس‌لیفت شده با فرمان دی-کات، دی‌لایت (چراغ روز)، و تغییر در طراحی جلوپنجره و سپر عقب.
  4. ساینا GX: نسخه ارتقا یافته با موتور M15i که به دلیل تغییر در سرسیلندر و منیفولد، قدرت و گشتاور کمی بیشتری تولید می‌کند.

 

 فاز ۴: ایمنی و تعلیق

  • سیستم ترمز: ترمزهای جلو دیسکی خنک‌شونده و عقب کاسه‌ای. مجهز به سیستم ABS و EBD.
  • تعلیق: در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب تیر پیچشی (Torsion Beam). این سیستم برای چاله‌های خیابان‌های ایران عملکرد نرمی دارد اما در پیچ‌های تند نباید انتظار پایداری بالایی از آن داشت.
  • ایمنی: دارای ۲ کیسه هوا (ایربگ) برای سرنشینان جلو. بدنه نسبت به پراید تقویت شده است اما همچنان در سطح استانداردهای جهانی قدیمی محسوب می‌شود.

 

 فاز ۵: امکانات و فضای داخلی

ساینا نسبت به تیبا، ارگونومی بهتری در داخل کابین دارد.

  • آپشن‌های رایج: سیستم تهویه مطبوع دیجیتال (البته نیمه اتوماتیک)، سنسور پارک عقب، نمایشگر دمای محیط و آینه‌های جانبی برقی.
  • فضای بار: صندوق عقب ساینا حدود ۳۷۰ لیتر فضا دارد که برای یک خانواده کوچک کاملاً مناسب است.

 

 جدول مقایسه ساینا معمولی با ساینا S

ویژگی

ساینا EX

ساینا S

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۵

دریچه گاز

سیمی (پاسخ سریع)

برقی (بهینه)

چراغ روز (Daylight)

ندارد

دارد

فرمان

معمولی

طرح D-Cut

طراحی عقب

چراغ یک‌تکه

چراغ دوتکه و سپر جدید

 

 فاز ۶: مزایا و معایب (تجربه کاربری)

 مزایا:

  1. هزینه نگهداری: قطعات یدکی آن به وفور و با قیمت ارزان در دسترس است.
  2. مصرف سوخت: در جاده حدود ۶ لیتر و در شهر حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  3. سیستم تهویه: کولر ساینا قدرت پرتاب و خنک‌کنندگی بسیار خوبی نسبت به قیمت خودرو دارد.

 معایب:

  1. عایق‌بندی صوتی: نویز موتور در دورهای بالا به شدت داخل کابین شنیده می‌شود.
  2. کیفیت متریال: استفاده گسترده از پلاستیک خشک در داشبورد و رودری‌ها.
  3. گیربکس: در مدل‌های دنده‌ای، جا نرفتن راحت دنده ۱ و ۲ (به خصوص در سرما) از گلایه‌های رایج مالکان است.

 

 نکته طلایی برای مالکان ساینا:

موتور M15 ساینا از نوع "تداخلی" نیست؛ یعنی در صورت پاره شدن تسمه تایم، سوپاپ‌ها با پیستون برخورد نمی‌کنند و موتور اصطلاحاً کج نمی‌کند (فقط خودرو خاموش می‌شود). با این حال، تعویض به موقع تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر برای جلوگیری از در راه ماندن الزامی است.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید