جستجو مطالب وبلاگ: 

تیونینگ و تقویت موتور ساینا

بسیار عالی! از آنجایی که ساینا و کوییک هر دو روی پلتفرم مشترک X200 ساخته شده‌اند، بسیاری از مالکان علاقه‌مندند بدانند چطور می‌توانند پتانسیل‌های خفته‌ی این موتور ۸ سوپاپ را بیدار کنند و یا در خرید بین این دو برادر، کدام را انتخاب کنند.

 

تقویت موتور ساینا

 

تیونینگ و تقویت موتور ساینا (M15)

موتور ساینا به دلیل ساختار ساده، پتانسیل خوبی برای تغییرات اقتصادی دارد تا شتاب و کشش بهتری پیدا کند.

۱. ریمپ (Remapping) - نرم‌افزار

این موثرترین و اولین قدم است. در نسخه کارخانه‌ای (به خصوص ساینا S)، دریچه گاز برقی محدودیت‌هایی دارد تا استاندارد یورو ۵ پاس شود.

  • تغییرات: اصلاح جداول سوخت و جرقه، حذف تأخیر دریچه گاز (کپ کردن)، و افزایش محدودیت دور موتور (Rev Limiter).
  • نتیجه: حدود ۵ تا ۸ اسب بخار افزایش قدرت و رفع تنبلی خودرو در شروع حرکت.

۲. کیت مکش (Intake Kit)

تعویض فیلتر هوای کاغذی و باکس سنگین آن با یک لوله استیل و فیلتر مخروطی (اسپرت).

  • نتیجه: ورود هوای خنک‌تر و بیشتر به موتور که باعث می‌شود در دورهای بالا، موتور راحت‌تر نفس بکشد و صدای جذاب‌تری تولید کند.

۳. هدرز (Headers)

جایگزینی منیفولد خروجی چدنی با یک هدرز استیل صیقلی.

  • نتیجه: تخلیه سریع‌تر دود از سیلندرها که باعث کاهش دمای موتور و افزایش حدود ۵ اسب بخار قدرت می‌شود.

 

قیمت موتور برق

 

مقایسه ساینا و کوییک

این دو خودرو از نظر فنی (موتور، گیربکس، زیربندی) ۹۵٪ یکسان هستند، اما تفاوت در ۵٪ باقی‌مانده، کاربرد آن‌ها را تغییر می‌دهد:

ویژگی

ساینا (Saina)

کوییک (Quik)

نوع بدنه

سدان (صندوق‌دار)

هاچ‌بک (بدون صندوق)

طول خودرو

۴۲۱۵ میلی‌متر (طولانی‌تر)

۳۹۸۹ میلی‌متر (کوتاه‌تر)

فضای صندوق

۳۷۰ لیتر (عالی برای سفر)

۲۲۵ لیتر (محدود)

استایل

خانگی و رسمی

جوان‌پسند و اسپرت

پارک کردن

به دلیل وجود صندوق، سخت‌تر است

بسیار آسان در شهرهای شلوغ

بازار دست دوم

بسیار پررونق برای خانواده‌ها

بسیار محبوب در بین جوانان و خانم‌ها

 

بخش سوم: نکات نگهداری تخصصی ساینا

برای اینکه ساینای شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، به این ۳ نکته فنی دقت کنید:

  1. روغن موتور مناسب: برای موتور M15، بهترین روغن 10W-40 با سطح کیفی SJ یا SL است. استفاده از روغن‌های خیلی غلیظ یا خیلی رقیق می‌تواند به سیستم هیدرولیک سوپاپ‌ها آسیب بزند.
  2. واشر سرسیلندر: این موتور حساسیت متوسطی به دما دارد. همیشه از ضدیخ/ضدخوردگی باکیفیت استفاده کنید تا مجاری آب رسوب نگیرند. اگر آمپر آب از وسط گذشت، بلافاصله خودرو را بررسی کنید.
  3. دیسک و صفحه: در مدل‌های دنده‌ای، صفحه کلاچ فابریک معمولاً ضعیف است. تعویض آن با مدل‌های کره‌ای یا باکیفیت‌تر، لرزش خودرو در شروع حرکت (تیک‌آف) را کاملاً برطرف می‌کند.

 

پیشنهاد نهایی برای خرید:

  • اگر خانواده دارید و اهل سفر هستید، بدون شک ساینا به دلیل صندوق عقب جادارتر انتخاب منطقی‌تری است.
  • اگر مجرد هستید یا بیشتر در ترافیک شهری تردد می‌کنید و ظاهر خودرو برایتان اولویت است، کوییک جذابیت بیشتری دارد.
۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید