شاهین پرچمدار فعلی سایپا و متفاوتترین خودروی این شرکت از نظر پلتفرم و تکنولوژی (پلتفرم SP100) است. کالبدشکافی شاهین بسیار هیجانانگیز است چون ترکیبی از یک موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ با یک بدنه مستحکم و سیستمهای الکترونیکی مدرن است.
در ادامه نقشه راه ۶ فاز دایرهالمعارف قطعات شاهین (G و GL) را آغاز میکنیم:

- فاز ۱: نیروگاه پرقدرت (موتور M15TC توربوشارژ و سیستم پرخوران).
- فاز ۲: سیستم انتقال قدرت (گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT).
- فاز ۳: شبکه هوشمند و الکترونیک (سیستم مالتیپلکس، استارتر و آپشنها).
- فاز ۴: پایداری و ایمنی (سیستم تعلیق اختصاصی و ترمزهای چهارچرخ دیسکی).
- فاز ۵: مدیریت حرارت (اینترکولر، سیستم خنککاری و توربو).
- فاز ۶: استایل بدنه و سرویسهای دورهای (روغنهای SN و نگهداری نهایی).
فاز ۱: نیروگاه (کالبدشکافی موتور M15TC)
موتور شاهین در واقع نسخه توربوشارژ شده موتور تیباست که برای تحمل فشار توربو، بیش از ۴۰ قطعه آن (از جمله پیستونها، میللنگ و سرسیلندر) تغییر کرده است.
۱. توربوشارژر (Turbocharger)
قلب تپنده شاهین که وظیفه دمیدن هوای فشرده به موتور را دارد.
- کالبدشکافی: شامل هوزینگ دود و هوا و یک کارتریج مرکزی که با روغن و آب خنک میشود.
- نکته حیاتی: توربو شاهین بسیار حساس است. هرگز با موتور سرد شتابگیری نکنید و قبل از خاموش کردن، حتماً ۱ دقیقه اجازه دهید موتور درجا کار کند.
- علائم خرابی: صدای سوت غیرعادی، دود آبی از اگزوز و افت توان شدید.
۲. شمع و وایر (مخصوص توربو)
شاهین به دلیل داشتن توربو، نیاز به جرقهزنی بسیار قوی دارد. شمعهای معمولی روی این موتور باعث "ناک" زدن و تخریب پیستون میشوند.
- نوع شمع: پایه بلند، معمولاً با کد حرارتی سرد.
- برند برتر: NGK اصلی یا Champion (حتماً از نوع ایریدیوم استفاده شود).
- زمان تعویض: هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر برای جلوگیری از فشار به کویلها.
۳. دسته موتورها
شاهین به دلیل گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتری، فشار زیادی به دسته موتورها وارد میکند.
- کالبدشکافی: دارای ۳ دسته موتور اصلی (دسته موتور شاتونی پایین بسیار مهم است).
- علائم خرابی: لرزش شدید اتاق هنگام رها کردن کلاچ یا لرزش در حالت درجا.
۴. تسمه تایم و سفتکن
برخلاف موتورهای قدیمی، سیستم تایمینگ شاهین باید بسیار دقیق باشد.
- برند پیشنهادی: Continental یا Dayco ایتالیا.
- نکته: پارگی تسمه تایم در شاهین به معنای نابودی کامل سرسیلندر و سوپاپهاست.
جدول راهنمای نگهداری فاز ۱ (شاهین)
نام قطعه | زمان تعویض | برند پیشنهادی | حساسیت |
روغن موتور مخصوص | هر ۵,۰۰۰ کیلومتر | 10W-40 API SN | حیاتی |
شمع ایریدیوم | هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر | NGK / بوش | بالا |
تسمه تایم | هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر | کنتیننتال | بسیار بالا |
فیلتر هوا | هر ۵,۰۰۰ کیلومتر | اصلی شرکتی | بالا |
نکته طلایی برای شاهینسواران:
بزرگترین دشمن موتور شاهین، بنزین بیکیفیت است. موتور توربو به دلیل نسبت تراکم بالا، در صورت استفاده از بنزین معمولی دچار "ناک" (انفجار زودرس) میشود که صدای "چق چق" ریزی از موتور شنیده میشود. همیشه از بنزین سوپر یا مکملهای اکتانبوستر معتبر استفاده کنید تا عمر پیستونهایتان کم نشود.
فاز ۲: سیستم انتقال قدرت (گیربکس و کیت کلاچ)
گیربکس شاهین باید گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتری موتور توربو را تحمل کند؛ به همین دلیل نسبت به گیربکس خودروهایی مثل کوییک یا تیبا، تقویتشده و متفاوت است.
۱. گیربکس دستی (۵ سرعته ارتقایافته)
گیربکس دستی شاهین با کد 5MT شناخته میشود که در واقع نسخه بهینهسازی شده برای تحمل گشتاور بالاتر است.
- کالبدشکافی: پوسته گیربکس تقویت شده و ضرایب دندهها تغییر کرده است تا با عملکرد توربو هماهنگ باشد.
- مشکل رایج: برخی مالکان از سفت جا رفتن دنده ۱ و ۲ در هنگام سرد بودن موتور شکایت دارند که معمولاً با تعویض واسکازین به گرید باکیفیت حل میشود.
- واسکازین مناسب: گرید 75W-80 یا 75W-90 با سطح کیفی GL-4 یا GL-5. (حجم مورد نیاز حدود ۲.۵ لیتر).
۲. گیربکس اتوماتیک (۶ سرعته CVT - نسل سوم)
شاهین اتوماتیک از گیربکس CVT شرکت Punch استفاده میکند، اما این نسخه با نسخه کوییک متفاوت است.
- کالبدشکافی: این گیربکس دارای ۷ دنده مصنوعی در حالت تیپترونیک است و از سیستم خنککاری مجزا بهره میبرد.
- نکته نگهداری: گیربکسهای CVT به شدت به دمای روغن حساس هستند. فشار آوردن مداوم به خودرو در سربالاییهای تند باعث داغ شدن روغن و کاهش عمر تسمه فولادی میشود.
- زمان تعویض روغن: حداکثر هر ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر.
۳. کیت کلاچ (مدل دستی)
دیسک و صفحه شاهین به دلیل گشتاور بالای موتور، بزرگتر و قویتر از مدلهای دیگر سایپا طراحی شده است.
- کالبدشکافی: صفحه کلاچ شاهین دارای فنرهای تقویتشده (Pre-damper) برای جذب ضربات ناگهانی توربو است.
- برندهای برتر:
- Seco (سکو - کره): نسخه مخصوص شاهین که نرمی پدال بسیار خوبی دارد.
- والئو (Valeo): مدلهای اصلی وارداتی که شتابگیری بهتری فراهم میکنند.
- علائم خرابی: لرزش شدید اتاق هنگام حرکت در ترافیک و "بکسوات" کردن کلاچ (بالا رفتن دور موتور بدون افزایش سرعت).
۴. پلوسها و مشعلی (Axle & CV Joint)
پلوسهای شاهین به دلیل پهنای بیشتر خودرو و قدرت موتور، اختصاصی هستند و با هیچکدام از محصولات دیگر سایپا مشترک نیستند.
- نکته: گردگیرهای پلوس شاهین را در هر بار تعویض روغن چک کنید. ورود خاک به داخل پلوس باعث خرابی سهشاخ پلوس و لرزش شدید خودرو در هنگام شتابگیری میشود.
جدول راهنمای نگهداری فاز ۲ (شاهین)
نام قطعه | زمان تعویض/بازدید | مشخصه فنی | اهمیت |
روغن گیربکس (دستی) | هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر | 75W-80 GL-5 | متوسط |
روغن گیربکس (اتوماتیک) | هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر | CVT Fluid (NS-3) | حیاتی |
کیت کلاچ (دستی) | ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر | مخصوص شاهین | بالا |
گردگیرهای پلوس | هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر | لاستیک تقویت شده | بالا |
هشدار فنی برای شاهین اتوماتیک:
در هنگام توقفهای طولانی (مثل پشت چراغ قرمز بالای ۳۰ ثانیه)، حتماً دنده را از حالت D به N تغییر دهید. این کار در گیربکسهای CVT شاهین باعث کاهش دمای روغن و جلوگیری از استهلاک زودرس پمپ هیدرولیک گیربکس میشود.

فاز ۳: شبکه هوشمند الکترونیک، مالتیپلکس و آپشنها
در شاهین، ارتباط بین قطعات برقی از طریق پروتکلهای شبکه (CAN) انجام میشود، به این معنی که خودرو دارای یک "سیستم عصبی" واحد است.
۱. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای (Keyless Entry & Start)
شاهین به صورت استاندارد دارای سیستم کیلس است که توسط یک یونیت الکترونیکی به نام PEPS مدیریت میشود.
- کالبدشکافی: شامل آنتنهای گیرنده در دستگیرهها و داخل کابین، و ریموت هوشمند.
- نکته مهم: اگر خودرو ریموت را شناسایی نمیکند، ابتدا باطری ریموت (سکه ای ۲۰۳۲) را چک کنید. در صورت تمام شدن کامل باطری، ریموت را نزدیک دکمه استارت نگه دارید تا از طریق فرکانس برد کوتاه (Passive) خودرو روشن شود.
- برند: معمولاً از سیستمهای شرکت کروز یا سازه پویش.
۲. نمایشگر لمسی و سیستم رهیاب (Infotainment)
شاهین دارای دو نوع مانیتور است (سرکو و کروز) که در مدلهای جدیدتر (G) ارتقا یافته است.
- امکانات: اتصال به گوشی (MirrorLink)، بلوتوث و نویگیشن آفلاین.
- مشکل رایج: سیاه شدن صفحه یا از کار افتادن دکمههای روی فرمان (اینترفیس).
- راهکار: در صورت هنگی، یک بار بست باطری را به مدت ۱۰ دقیقه جدا کنید تا سیستم ریست شود. همچنین برای آپدیت نقشه باید از کارت حافظه مخصوص در درگاه SD استفاده کنید.
۳. سیستم مالتیپلکس و نودهای شبکه (BCM & FCM)
شاهین دارای یونیتهای مرکزی برای کنترل بدنه و تجهیزات است.
- BCM (واحد کنترل بدنه): کنترل قفلها، شیشهها و سانروف.
- FCM (واحد کنترل جلو): مدیریت چراغهای جلو و فنها.
- هشدار: از نصب هدلایتهای غیر استاندارد و پرمصرف (بالای ۵۵ وات) بدون رله جداگانه خودداری کنید، زیرا نوسان برق میتواند به نودهای گرانقیمت شبکه آسیب بزند.
۴. سنسورها و سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)
شاهین جزو معدود خودروهای داخلی است که به صورت فابریک سنسور فشار باد دارد.
- کالبدشکافی: سنسورهای فرستنده داخل رینگ (بسته شده به والو) که اطلاعات دما و فشار را به پشت آمپر میفرستند.
- نکته: هنگام آپاراتی و تعویض لاستیک، حتماً به تعمیرکار تذکر دهید که خودرو دارای سنسور TPMS است تا هنگام جدا کردن لاستیک، سنسور را نشکند.
۵. سانروف و آنتن کوسهای
- سانروف: دارای دو حالت نیمهباز و کامل. ریلهای سانروف را هر ۶ ماه یکبار با اسپری گریس سفید تمیز کنید تا از صدای جیرجیر و فشار به موتور سانروف جلوگیری شود.
جدول راهنمای الکترونیک و سنسورهای فاز ۳ (شاهین)
نام قطعه | نشانه خرابی | برند پیشنهادی | سطح اهمیت |
باطری | خطای استارت و نمایشگر | ۶۰ یا ۶۶ آمپر | بالا |
سنسور دنده عقب | بوق ممتد یا عدم نمایش | کروز | متوسط |
دوربین عقب | تصویر سیاه یا نویزدار | شرکتی | رفاهی |
سنسور TPMS | روشن شدن چراغ تایر | اصلی سایپا یدک | متوسط |
هشدار فنی: باطری، قلب الکترونیک شاهین!
به دلیل سیستمهای برقی متعدد و توربوشارژر (که نیاز به استارت قوی دارد)، شاهین به شدت به ولتاژ باطری حساس است. اگر باطری ضعیف شود، ممکن است با خطاهای کاذب در پشت آمپر (مثل خطای ترمز یا فرمان برقی) مواجه شوید. همیشه از باطریهای با کیفیت با آمپراژ مناسب (حداقل ۶۰ آمپر) استفاده کنید.

فاز ۴: سیستم تعلیق، هدایت و ترمز (ایمنی و پایداری)
در شاهین، برخلاف خودروهای قبلی سایپا، تمرکز ویژهای بر روی "صلبیت شاسی" و "قدرت توقف" شده است.
۱. سیستم ترمز (چهار چرخ دیسکی)
شاهین اولین خودروی سایپا است که در تمام تیپهای خود به صورت استاندارد از ترمز دیسکی در هر چهار چرخ استفاده میکند.
- کالبدشکافی: دیسکهای جلو خنکشونده (Ventilated) و دیسکهای عقب صلب هستند. سیستمهای کمکی شامل ABS، EBD و سیستم BAS (کمک ترمز اضطراری) است.
- لنت ترمز: لنتهای شاهین اختصاصی هستند و سایز بزرگی دارند تا وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی خودرو را مهار کنند.
- برند پیشنهادی: LPR (ایتالیا) برای گیرایی فوقالعاده، یا برندهای شرکتی درجه یک.
- نکته: روغن ترمز شاهین حتماً باید از گرید DOT 4 (آبی رنگ) باشد.
۲. سیستم تعلیق و کمکفنرها
تعلیق شاهین ترکیبی از نرمی و پایداری را ارائه میدهد که برای جادههای پر از دستانداز ایران کالیبره شده است.
- جلو: سیستم مکفرسون با میل تعادل ضخیمتر نسبت به محصولات قبلی.
- عقب: اکسل یکپارچه با تیر پیچشی (Torsion Beam) که فضای صندوق عقب را افزایش داده است.
- کمکفنرها: کمکفنرهای شاهین گازی-روغنی هستند که در سرعتهای بالا لرزشهای ریز جاده را به خوبی جذب میکنند.
- علائم خرابی: کوبش خشک در عقب خودرو و یا نوسان زیاد بدنه بعد از عبور از سرعتگیر.
۳. فرمان برقی (EPS)
شاهین به طور استاندارد دارای فرمان برقی (Electric Power Steering) است که پمپ هیدرولیک و مخزن روغن را حذف کرده است.
- کالبدشکافی: موتور برقی (Motor) مستقیماً روی ستون فرمان قرار دارد و با سرعت خودرو سفت یا نرم میشود.
- مزیت: در سرعتهای پایین فرمان بسیار نرم (برای پارک راحت) و در سرعتهای بالا بسیار سفت (برای ایمنی بیشتر) است.
- علائم خرابی: روشن شدن چراغ فرمان (آیکون فرمان قرمز) و سفت شدن ناگهانی فرمان که معمولاً ریشه در نوسان باطری یا خرابی سنسور گشتاور فرمان دارد.
۴. رینگ و لاستیک
شاهین با رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی و پهنای لاستیک ۱۸۵ (و در برخی مدلها ۱۹۵) عرضه میشود.
- نکته فنی: به دلیل وزن زیاد خودرو و گشتاور موتور توربو، لاستیکهای فابریک شاهین (معمولاً بارز یا کویر) ممکن است کمی صدای جاده را به داخل منتقل کنند.
- پیشنهاد: تعویض لاستیک با پهنای ۲۰۵/۶۰/۱۵ (برندهای خارجی مثل هانکوک یا کومهو) کیفیت سواری و هندلینگ شاهین را به طرز چشمگیری تغییر میدهد.
جدول راهنمای نگهداری فاز ۴ (شاهین)
نام قطعه | زمان بازدید/تعویض | برند پیشنهادی | سطح اهمیت |
لنت ترمز جلو | هر ۲۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ کیلومتر | LPR / هایتک (Hi-Q) | بسیار بالا |
لنت ترمز عقب | هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر | شرکتی اصلی | بالا |
روغن ترمز (DOT 4) | هر ۲ سال یا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر | فدرال / کاسپین | حیاتی |
بالانس و تنظیم زوایا | هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر | - | متوسط |
هشدار فنی: ترمز دستی برقی یا مکانیکی؟
در شاهینهای دندهای، ترمز دستی مکانیکی است. دقت کنید که به دلیل دیسکی بودن ترمزهای عقب، ریگلاژ ترمز دستی متفاوت از ترمزهای کاسهای است. اگر ترمز دستی شما بیش از حد بالا میآید، باید توسط نمایندگی ریگلاژ شود تا از داغ شدن دیسکهای عقب جلوگیری گردد.
فاز ۵: سیستم خنککاری، اینترکولر و توربو (مدیریت حرارت)
در شاهین، اگر سیستم خنککاری به درستی کار نکند، توربو از کار میافتد یا بدتر از آن، پدیده "خودسوزی" (LSPI) رخ میدهد که منجر به شکستن پیستونها میشود.
۱. اینترکولر (Intercooler)
این قطعه شبیه به یک رادیاتور کوچک است که جلوی خودرو نصب شده است.
- کالبدشکافی: هوایی که توسط توربو فشرده میشود، بسیار داغ است. اینترکولر وظیفه دارد دمای این هوا را قبل از ورود به موتور پایین بیاورد.
- نکته: اگر اینترکولر کثیف شود یا پرههای آن با گل و لای مسدود گردد، شتاب خودرو به شدت افت میکند (بهخصوص در تابستان). هر سال یکبار با فشار ملایم آب، پرههای اینترکولر را تمیز کنید.
۲. سیستم خنککاری کارتریج توربو
توربوشارژر شاهین هم با روغن موتور و هم با مایع خنککننده (آب) خنک میشود.
- وظیفه: پس از خاموش کردن خودرو، حرارت توربو میتواند روغن را داخل آن "بپزد" و باعث انسداد مجاری شود.
- نکته طلایی: به همین دلیل است که تاکید میشود بعد از رانندگی پرفشار، بلافاصله ماشین را خاموش نکنید تا جریان آب و روغن توربو را خنک کند.
۳. رادیاتور و فنهای دو دور
شاهین دارای رادیاتور پهن با حجم مایع خنککننده بیشتر نسبت به ساینا و کوییک است.
- فن خنککننده: فنها در شاهین بسیار پرکار هستند. در روزهای گرم، حتی بعد از خاموش کردن خودرو، ممکن است فنها برای چند دقیقه به کار خود ادامه دهند تا دمای زیر کاپوت (اطراف توربو) را خارج کنند. این یک رفتار طبیعی است؛ هرگز در این حالت بست باطری را جدا نکنید.
۴. لولههای رابط (Hoses) و بوست توربو
لولههای پلاستیکی و لاستیکی قطوری که هوا را از توربو به اینترکولر و سپس به موتور میبرند.
- علائم خرابی: اگر صدای "فیش فیش" یا سوت شدید هنگام گاز دادن شنیدید، احتمالا یکی از این لولهها پاره شده یا بست آن شل شده است (فرار بوست). این اتفاق باعث ریپ زدن و افت توان محسوس میشود.
۵. ترموستات و مایع ضدیخ
ترموستات شاهین معمولاً روی ۸۸ درجه تنظیم شده است.
- مایع خنککننده: در شاهین فقط از ضدیخهای پایه آلی (OAT) با کیفیت بالا استفاده کنید. مایعات بیکیفیت باعث خوردگی در پرههای توربو و رسوب در مجاری ظریف آن میشوند.
جدول راهنمای نگهداری فاز ۵ (شاهین)
نام قطعه | زمان بازدید/تعویض | اهمیت فنی | سطح هزینه |
مایع ضدیخ/ضدجوش | هر سال یا ۲۰,۰۰۰ کیلومتر | بسیار حیاتی | پایین |
لولههای انتقال هوای توربو | هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر (بازدید) | بالا | متوسط |
درب منبع انبساط | هر ۲ سال (تعویض پیشگیرانه) | بسیار بالا | پایین |
شستشوی پرههای رادیاتور | قبل از شروع فصل گرما | متوسط | پایین |
هشدار فنی: بخار روغن در اینترکولر
وجود مقدار بسیار کمی روغن در لولههای اینترکولر شاهین طبیعی است (به دلیل سیستم تهویه کارتل)، اما اگر مقدار روغن زیاد بود، نشاندهنده ضعیف شدن واشرهای داخلی توربو است و باید سریعاً به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

فاز ۶: بدنه، روغنهای استاندارد و سرویسهای نهایی
در این مرحله یاد میگیریم که چطور با انتخاب درست روغن، از موتور گرانقیمت توربو محافظت کنیم و ظاهر خودرو را نو نگه داریم.
۱. روغن موتور (حیاتیترین انتخاب برای شاهین)
موتور شاهین (M15TC) به دلیل وجود توربوشارژر، به روغنی نیاز دارد که در دمای بسیار بالا اکسید نشود و رسوب نکند.
- مشخصات فنی: فقط و فقط روغن 10W-40 با سطح کیفی API SN (بالاترین سطح کیفی موجود در بازار ایران).
- برندهای برتر:
- بهران سوپر رانا (قوطی طلایی): انتخابی استاندارد و مورد تایید.
- ایرانول سوپر رونیا: با مقاومت حرارتی بسیار بالا برای توربو.
- کاسترول مگناتک: (نسخه اصلی) برای محافظت از شفت توربو در لحظه استارت.
- نکته طلایی: هرگز روغن شاهین را بیش از ۵,۰۰۰ کیلومتر نگه ندارید. روغن در موتور توربو خیلی زودتر از موتورهای معمولی خاصیت خود را از دست میدهد.
۲. بدنه و ایمنی (ورقهای مستحکم)
شاهین بر خلاف محصولات قبلی، از ورقهای بدنه با استحکام بالا (High Strength Steel) ساخته شده و توانسته در تستهای ایمنی اروپایی امتیازات خوبی کسب کند.
- رنگ بدنه: رنگهای متالیک شاهین کیفیت بالایی دارند. برای حفظ شفافیت، از "پولیش" زدنهای مداوم خودداری کنید و به جای آن از واکسهای سرامیکی استفاده کنید.
- سانروف: ریلهای سانروف شاهین در صورت خشک شدن، فشار زیادی به موتور برقی وارد میکنند. سالی یک بار ریلها را با گریس سیلیکون روانکاری کنید.
۳. تریم داخلی و صندلیها
در مدلهای G، صندلیها دارای روکش چرم مصنوعی و تریم دو رنگ هستند.
- نگهداری از چرم: تابش مستقیم آفتاب باعث ترک خوردن چرم صندلیها و پوسته شدن رویه فرمان میشود. استفاده از سایهبان شیشه جلو در هنگام پارک طولانی برای شاهین از نان شب واجبتر است!
- داشبورد: بخش میانی داشبورد شاهین از پلاستیک نرمتری ساخته شده که مستعد لک شدن است؛ برای تمیز کردن فقط از دستمال میکروفایبر مرطوب استفاده کنید.
۴. آپشنهای رفاهی نهایی
- آینههای تاشو برقی: چرخدندههای داخل آینه در صورت برخورد فیزیکی (مثلاً موتورسواران) میشکنند. همیشه در هنگام پارک آینهها را جمع کنید.
- سنسور نور و باران: شیشه جلو را در محل سنسور (پشت آینه وسط) همیشه تمیز نگه دارید تا عملکرد اتوماتیک چراغها و برفپاککن مختل نشود.
۵. فیلترها (خط مقدم محافظت)
- فیلتر روغن: در شاهین از فیلتر روغن اختصاصی استفاده کنید که تحمل فشار بالای پمپ روغن را داشته باشد.
- فیلتر هوا: توربو مانند یک جاروبرقی هوا را میکشد. فیلتر هوای کثیف یعنی توربو باید با فشار بیشتری کار کند که منجر به داغ شدن آن میشود. هر ۵ هزار کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید.
جدول راهنمای نهایی مصرفیهای شاهین
ماده مصرفی | زمان تعویض | گرید فنی | اهمیت |
روغن موتور | ۵,۰۰۰ کیلومتر | 10W-40 SN | حیاتی |
فیلتر بنزین | ۱۰,۰۰۰ کیلومتر | اصلی شرکتی | بالا (جلوگیری از ناک) |
باطری | ۱۸ تا ۲۴ ماه | ۶۶ آمپر | بسیار بالا |
مکمل بنزین | هر ۲ باک در میان | اکتان بوستر معتبر | حیاتی برای سلامت پیستون |
جمعبندی طلایی برای دارندگان شاهین:
شاهین خودروی "بد-سوخت" و "بد-روغن" نیست! اگر به آن بنزین با اکتان بالا (یا مکمل) و روغن SN نرسانید، موتور توربو خیلی زود هزینه سنگینی روی دست شما میگذارد. اما با رعایت این دو نکته، لذت رانندگی و شتابی را به شما میدهد که در هیچ خودروی ایرانی دیگری در این رده قیمتی پیدا نمیکنید.
پایان دایرهالمعارف قطعات شاهین
بررسی کامل پرچمدار سایپا در ۶ فاز به پایان رسید. امیدوارم این راهنمای جامع، مسیر نگهداری از خودرویتان را هموارتر کند.










































