رادیاتور بخاری (Heater Core) جزء مهمی از سیستم گرمایش و تهویه خودرو است که وظیفه انتقال حرارت از مایع خنککننده موتور به داخل کابین را بر عهده دارد. خرابی یا عملکرد نامناسب این قطعه، علاوه بر کاهش راحتی، میتواند منجر به مشکلات جدی در سیستم خنککاری موتور شود. این مقاله به صورت جامع، فرآیند عیبیابی و تعمیر رادیاتور بخاری در خودروهای رایج ایرانی را بررسی میکند.

۱. عیبیابی: چرا بخاری کار نمیکند؟ (عدم گرمایش)
اگر بخاری خودرو گرمای کافی تولید نمیکند، مشکل لزوماً رادیاتور بخاری نیست و باید فرآیند عیبیابی به صورت مرحلهای انجام شود.
مرحله | علت احتمالی | نحوه بررسی |
۱. کمبود مایع خنککننده | کاهش سطح آب یا ضد یخ در سیستم خنککاری. | سطح مایع را در مخزن انبساط یا رادیاتور اصلی چک کنید. در صورت نیاز، سیستم را هواگیری کنید. |
۲. خرابی ترموستات موتور | ترموستات در حالت باز گیر کرده و اجازه نمیدهد موتور به دمای کارکرد برسد. | دمای آمپر آب موتور را بررسی کنید. اگر دما بسیار پایین است، ترموستات معیوب است. |
۳. خرابی شیر کنترل آب بخاری | در خودروهای قدیمیتر (مانند پژو ۴۰۵ و سمند اولیه)، شیر بخاری از ورود آب گرم به رادیاتور جلوگیری میکند. | شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور بخاری را (در داخل یا زیر داشبورد) لمس کنید. هر دو باید داغ باشند. |
۴. نقص در دریچههای هدایت هوا (دریچههای کابین) | مسدود شدن یا خرابی موتور الکتریکی کنترل دریچهها (مخصوصاً در خودروهای دارای تهویه اتوماتیک). | مطمئن شوید که هوای گرم به درستی به سمت دریچهها و کف پا هدایت میشود. |
۵. گرفتگی رادیاتور بخاری | وجود رسوب، زنگزدگی یا لجن در مجاری رادیاتور. | اگر مراحل ۱ تا ۴ رد شدند و تنها یکی از شیلنگهای ورودی/خروجی بخاری داغ است، احتمالاً گرفتگی وجود دارد. |
۲. عیبیابی: نشت مایع خنککننده و بو
نشت مایع خنککننده (آب یا ضد یخ) از رادیاتور بخاری یکی از مشکلات جدی است، زیرا مستقیماً مایع سمی را وارد کابین میکند.
علامت | علت و محل نشت | اهمیت و خطر |
بوی شیرین در کابین | نشت مایع خنککننده از رادیاتور بخاری یا اتصالات شیلنگها. | خطرناک: ضد یخ سمی است. رادیاتور باید فوراً بررسی و تعویض شود. |
بخار یا دود در داخل خودرو | نشت شدید روی فن و تبخیر مایع خنککننده. | نیاز به توقف فوری و خاموش کردن موتور (قبل از آسیب جدی به سرسیلندر). |
خیس بودن کفپوش سمت شاگرد/راننده | نشت از شیلنگهای ورودی به رادیاتور بخاری یا خود رادیاتور (معمولاً در زیر داشبورد). | بررسی محل دقیق نشت در زیر داشبورد. |
۳. فرآیند تعمیر و نگهداری
تعمیر رادیاتور بخاری به دو صورت شستشو و رفع گرفتگی (در موارد خفیف) یا تعویض کامل (در موارد نشت و گرفتگی شدید) انجام میشود.
الف) شستشو و رفع گرفتگی (فلاشینگ)
شستشوی معکوس (Reverse Flushing) بهترین راه برای رفع گرفتگی ناشی از رسوبات است:
- قطع ارتباط: شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور بخاری را از محل اتصال به موتور (یا دیواره آتش) جدا کنید.
- تزریق آب: یک شیلنگ آب را به خروجی رادیاتور وصل کنید و جریان آب را با فشار ملایم به صورت برعکس مسیر عادی حرکت مایع، به داخل رادیاتور تزریق کنید.
- مواد شیمیایی: میتوان از محلولهای شستشوی رادیاتور (Radiator Flush) برای حل کردن رسوبات استفاده کرد. پس از تزریق، اجازه دهید محلول مدتی درون رادیاتور بماند.
- تخلیه: آب خروجی را مشاهده کنید. این فرآیند را تا زمانی که آب کاملاً تمیز خارج شود، ادامه دهید.
ب) تعویض رادیاتور بخاری (پیچیدهترین مرحله)
تعویض رادیاتور بخاری در بسیاری از خودروهای ایرانی (مانند پراید، پژو و سمند) کاری بسیار دشوار است:
- دسترسی: در اکثر مدلها، برای دسترسی به محفظه رادیاتور بخاری، باید بخش بزرگی از داشبورد و کنسول مرکزی، باز شود و سیستم تهویه به طور کامل جدا گردد.
- خروج مایع: قبل از شروع، مایع خنککننده را از رادیاتور اصلی تخلیه کنید تا از ریختن ضد یخ در داخل کابین جلوگیری شود.
- نصب مجدد: رادیاتور جدید را نصب کرده و اتصالات شیلنگها را با بستهای نو و محکم ببندید.
ج) نکات حیاتی پس از تعمیر
- هواگیری: پس از تعویض یا شستشو، کل سیستم خنککاری (شامل رادیاتور اصلی و بخاری) باید به دقت هواگیری شود. وجود هوا در سیستم، باعث عدم گردش صحیح آب و عدم کارکرد بخاری میشود.
- ضد یخ استاندارد: فقط از ضد یخ استاندارد و با کیفیت استفاده کنید و آب مقطر را با نسبت مناسب مخلوط نمایید تا از رسوبگذاری مجدد در آینده جلوگیری شود.
۴. نگهداری پیشگیرانه
برای افزایش عمر رادیاتور بخاری و جلوگیری از گرفتگی آن:
- تعویض دورهای ضد یخ: ضد یخ به مرور زمان خاصیت ضد زنگ و ضد رسوب خود را از دست میدهد. توصیه میشود مایع خنککننده هر 2 تا 3 سال یکبار تعویض شود.
- استفاده از آب مناسب: از ریختن آب لولهکشی معمولی (به دلیل سختی و املاح) در سیستم خودداری کنید و حتماً از ترکیب ضد یخ و آب مقطر استفاده نمایید.
- بررسی سطح آب: به صورت دورهای، سطح آب را در مخزن انبساط چک کنید تا کمبود آب باعث ورود هوا به سیستم و آسیب به قطعات نشود.
راهنمای جامع عیبیابی، نگهداری و تعمیر رادیاتور بخاری انواع خودروهای ایرانی
رادیاتور بخاری (Heater Core) جزء مهمی از سیستم گرمایش و تهویه خودرو است که وظیفه انتقال حرارت از مایع خنککننده موتور به داخل کابین را بر عهده دارد. خرابی یا عملکرد نامناسب این قطعه، علاوه بر کاهش راحتی، میتواند منجر به مشکلات جدی در سیستم خنککاری موتور شود. این مقاله به صورت جامع، فرآیند عیبیابی و تعمیر رادیاتور بخاری در خودروهای رایج ایرانی را بررسی میکند.
۱. عیبیابی: چرا بخاری کار نمیکند؟ (عدم گرمایش)
اگر بخاری خودرو گرمای کافی تولید نمیکند، مشکل لزوماً رادیاتور بخاری نیست و باید فرآیند عیبیابی به صورت مرحلهای انجام شود.
مرحله | علت احتمالی | نحوه بررسی |
۱. کمبود مایع خنککننده | کاهش سطح آب یا ضد یخ در سیستم خنککاری. | سطح مایع را در مخزن انبساط یا رادیاتور اصلی چک کنید. در صورت نیاز، سیستم را هواگیری کنید. |
۲. خرابی ترموستات موتور | ترموستات در حالت باز گیر کرده و اجازه نمیدهد موتور به دمای کارکرد برسد. | دمای آمپر آب موتور را بررسی کنید. اگر دما بسیار پایین است، ترموستات معیوب است. |
۳. خرابی شیر کنترل آب بخاری | در خودروهای قدیمیتر (مانند پژو ۴۰۵ و سمند اولیه)، شیر بخاری از ورود آب گرم به رادیاتور جلوگیری میکند. | شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور بخاری را (در داخل یا زیر داشبورد) لمس کنید. هر دو باید داغ باشند. |
۴. نقص در دریچههای هدایت هوا (دریچههای کابین) | مسدود شدن یا خرابی موتور الکتریکی کنترل دریچهها (مخصوصاً در خودروهای دارای تهویه اتوماتیک). | مطمئن شوید که هوای گرم به درستی به سمت دریچهها و کف پا هدایت میشود. |
۵. گرفتگی رادیاتور بخاری | وجود رسوب، زنگزدگی یا لجن در مجاری رادیاتور. | اگر مراحل ۱ تا ۴ رد شدند و تنها یکی از شیلنگهای ورودی/خروجی بخاری داغ است، احتمالاً گرفتگی وجود دارد. |
۲. عیبیابی: نشت مایع خنککننده و بو
نشت مایع خنککننده (آب یا ضد یخ) از رادیاتور بخاری یکی از مشکلات جدی است، زیرا مستقیماً مایع سمی را وارد کابین میکند.
علامت | علت و محل نشت | اهمیت و خطر |
بوی شیرین در کابین | نشت مایع خنککننده از رادیاتور بخاری یا اتصالات شیلنگها. | خطرناک: ضد یخ سمی است. رادیاتور باید فوراً بررسی و تعویض شود. |
بخار یا دود در داخل خودرو | نشت شدید روی فن و تبخیر مایع خنککننده. | نیاز به توقف فوری و خاموش کردن موتور (قبل از آسیب جدی به سرسیلندر). |
خیس بودن کفپوش سمت شاگرد/راننده | نشت از شیلنگهای ورودی به رادیاتور بخاری یا خود رادیاتور (معمولاً در زیر داشبورد). | بررسی محل دقیق نشت در زیر داشبورد. |
۳. فرآیند تعمیر و نگهداری
تعمیر رادیاتور بخاری به دو صورت شستشو و رفع گرفتگی (در موارد خفیف) یا تعویض کامل (در موارد نشت و گرفتگی شدید) انجام میشود.
الف) شستشو و رفع گرفتگی (فلاشینگ)
شستشوی معکوس (Reverse Flushing) بهترین راه برای رفع گرفتگی ناشی از رسوبات است:
- قطع ارتباط: شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور بخاری را از محل اتصال به موتور (یا دیواره آتش) جدا کنید.
- تزریق آب: یک شیلنگ آب را به خروجی رادیاتور وصل کنید و جریان آب را با فشار ملایم به صورت برعکس مسیر عادی حرکت مایع، به داخل رادیاتور تزریق کنید.
- مواد شیمیایی: میتوان از محلولهای شستشوی رادیاتور (Radiator Flush) برای حل کردن رسوبات استفاده کرد. پس از تزریق، اجازه دهید محلول مدتی درون رادیاتور بماند.
- تخلیه: آب خروجی را مشاهده کنید. این فرآیند را تا زمانی که آب کاملاً تمیز خارج شود، ادامه دهید.
ب) تعویض رادیاتور بخاری (پیچیدهترین مرحله)
تعویض رادیاتور بخاری در بسیاری از خودروهای ایرانی (مانند پراید، پژو و سمند) کاری بسیار دشوار است:
- دسترسی: در اکثر مدلها، برای دسترسی به محفظه رادیاتور بخاری، باید بخش بزرگی از داشبورد و کنسول مرکزی، باز شود و سیستم تهویه به طور کامل جدا گردد.
- خروج مایع: قبل از شروع، مایع خنککننده را از رادیاتور اصلی تخلیه کنید تا از ریختن ضد یخ در داخل کابین جلوگیری شود.
- نصب مجدد: رادیاتور جدید را نصب کرده و اتصالات شیلنگها را با بستهای نو و محکم ببندید.
ج) نکات حیاتی پس از تعمیر
- هواگیری: پس از تعویض یا شستشو، کل سیستم خنککاری (شامل رادیاتور اصلی و بخاری) باید به دقت هواگیری شود. وجود هوا در سیستم، باعث عدم گردش صحیح آب و عدم کارکرد بخاری میشود.
- ضد یخ استاندارد: فقط از ضد یخ استاندارد و با کیفیت استفاده کنید و آب مقطر را با نسبت مناسب مخلوط نمایید تا از رسوبگذاری مجدد در آینده جلوگیری شود.
۴. نگهداری پیشگیرانه
برای افزایش عمر رادیاتور بخاری و جلوگیری از گرفتگی آن:
- تعویض دورهای ضد یخ: ضد یخ به مرور زمان خاصیت ضد زنگ و ضد رسوب خود را از دست میدهد. توصیه میشود مایع خنککننده هر 2 تا 3 سال یکبار تعویض شود.
- استفاده از آب مناسب: از ریختن آب لولهکشی معمولی (به دلیل سختی و املاح) در سیستم خودداری کنید و حتماً از ترکیب ضد یخ و آب مقطر استفاده نمایید.
- بررسی سطح آب: به صورت دورهای، سطح آب را در مخزن انبساط چک کنید تا کمبود آب باعث ورود هوا به سیستم و آسیب به قطعات نشود.


































