استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 و 9284-497-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

راهنمای جامع باز کردن درب خودروهای داخلی در صورت قفل شدن از داخل

 

قفل شدن درب خودرو در حالی که کلید در داخل مانده است، یک موقعیت استرس‌زا اما رایج است. در خودروهای داخلی، روش‌های بازگشایی اغلب ساده‌تر از خودروهای خارجی پیچیده است. این مقاله بر روش‌های ایمن، غیرتهاجمی و کم‌خسارت برای باز کردن درب خودروهای داخلی (مانند پراید، پژو و سمند) تمرکز دارد.

هشدار ایمنی: استفاده از این روش‌ها نیازمند احتیاط است. اگر مطمئن نیستید، همیشه با یک قفل‌ساز حرفه‌ای تماس بگیرید. هرگز از ابزاری استفاده نکنید که به رنگ یا شیشه آسیب می‌زند.

 

 

۱. روش‌های عمومی و غیرتهاجمی (بدون آسیب به شیشه یا رنگ)

این روش‌ها مبتنی بر دسترسی به زبانه قفل یا اهرم داخلی است.

الف) استفاده از میله باریک و قلاب (Slim Jim Technique)

این روش برای خودروهایی که قفل آن‌ها به صورت عمودی بالا و پایین می‌رود (مانند پراید و مدل‌های قدیمی‌تر پژو ۴۰۵ و سمند) کارآمد است.

  1. ابزار مورد نیاز: یک میله فلزی باریک (مانند یک چوب‌لباسی فلزی صاف‌شده) یا ابزار تخصصی Slim Jim.
  2. ایجاد شکاف: یک گوه پلاستیکی یا بالشتک هوا (Air Wedge) را به آرامی در قسمت بالای قاب درب، بین درب و ستون، قرار دهید تا یک شکاف کوچک ایجاد شود.
  3. دسترسی به مکانیزم: میله را از طریق شکاف به داخل هدایت کنید. هدف، درگیر شدن با میله کنترل زبانه قفل در داخل درب است.
  4. کشش: با قلاب یا انتهای میله، میله کنترل را به سمت بالا بکشید تا قفل آزاد شود.

 

ب) استفاده از بند کفش یا طناب (Loop Knot Method)

این روش برای خودروهایی که دکمه قفل آن‌ها برجسته است (مانند برخی مدل‌های پراید و تیبا) مؤثر است.

  1. ابزار مورد نیاز: یک تکه طناب محکم، بند کفش یا نخ ماهیگیری ضخیم.
  2. ایجاد گره: یک گره کشویی کوچک (Slip Knot) در وسط طناب ایجاد کنید که بتواند محکم شود.
  3. قرار دادن طناب: با استفاده از همان روش گوه یا بالشتک هوا، شکافی در بالای درب ایجاد کنید.
  4. قلاب کردن: طناب را از طریق شکاف به سمت پایین هدایت کنید و سعی کنید گره را به دور دکمه قفل داخلی بیندازید.
  5. کشش: به آرامی گره را محکم کنید و سپس طناب را به سمت بالا بکشید تا دکمه قفل بالا بیاید.

 

۲. روش‌های تخصصی بر اساس برند خودروهای داخلی

به دلیل تفاوت در مکانیسم قفل و دستگیره‌ها، روش‌های بهینه متفاوت است.

الف) پراید و تیبا (مدل‌های قدیمی و بدون قفل مرکزی پیشرفته)

  • نقاط ضعف: این خودروها به دلیل سادگی ساختار قفل، بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.
  • روش پیشنهادی: روش بند کفش (برای دکمه‌های برجسته) و روش میله باریک (برای زبانه قفل).
  • نکته: در پرایدهای قدیمی، اهرم بازکننده در داخلی (دستگیره) مستقیماً با مکانیزم قفل درگیر است و گاهی می‌توان با میله‌ی قلاب‌دار، اهرم را مستقیماً کشید.

 

ب) پژو ۴۰۵، سمند، و پارس (مدل‌های مکانیکی و قدیمی)

  • نقاط ضعف: مکانیسم قفل در داخل درب پنهان‌تر است، اما میله‌های کنترل همچنان قابل دسترس هستند.
  • روش پیشنهادی: روش میله باریک اما با ابزار بلندتر و محکم‌تر. هدف اصلی، گرفتن میله کنترلی است که قفل را آزاد می‌کند.
  • استفاده از سیم مفتول برای دستگیره داخلی: اگر درب‌های عقب قفل هستند، گاهی می‌توان با استفاده از یک سیم مفتول سفت، دستگیره داخلی درب را از طریق شکاف ایجاد شده باز کرد. (البته این کار برای درب‌های جلو به دلیل وجود زبانه قفل معمولاً کار نمی‌کند.)

 

ج) رانا، دنا، و ۲۰۶/۲۰۷ (مدل‌های با قفل مرکزی و سیستم برقی پیچیده‌تر)

  • نقاط ضعف: سیستم‌های قفل این خودروها الکترونیکی‌تر و پیچیده‌تر است.
  • روش پیشنهادی:
    1. دسترسی به دکمه قفل الکتریکی: در این خودروها، هدف اصلی دیگر کشیدن زبانه مکانیکی نیست، بلکه فشردن یا کشیدن دکمه قفل برقی (اگر از نوع برجسته باشد).
    2. سوییچ داخلی: در برخی مدل‌ها، اگر شکافی ایجاد شود، می‌توان با یک میله بلند به سوییچ یا دکمه قفل مرکزی روی پنل درب رسید و آن را فعال کرد.
  • نکته: به دلیل سنسورهای حساس درب، استفاده از ابزارهای ضخیم برای ایجاد شکاف، خطر آسیب رساندن به قاب درب را افزایش می‌دهد.

 

۳. روش‌های پرخسارت و نامطلوب (تنها در شرایط اضطراری)

این روش‌ها به دلیل آسیب‌های احتمالی به شیشه، تنها در شرایط اضطراری (مانند وجود کودک یا حیوان در داخل خودرو در هوای گرم) توصیه می‌شود.

الف) شکستن شیشه

  • بهترین محل: کوچکترین شیشه خودرو، مانند شیشه لچکی (مثلثی کوچک درب عقب) یا شیشه درب عقب (اگر شکسته شدن آن هزینه کمتری دارد).
  • ابزار: از ابزارهای تیز مانند چکش‌های مخصوص شکستن شیشه در شرایط اضطراری استفاده کنید تا شیشه به طور کامل خرد شود و خرده‌ریزها خطر کمتری ایجاد کنند.
  • اجتناب: از شکستن شیشه بزرگ جلو یا شیشه جلو که هزینه بالایی دارد و خطرناک است، خودداری کنید.

 

ب) استفاده از آچار بادی (برای قفل سازان)

  • قفل‌سازان حرفه‌ای از آچار بادی مخصوص استفاده می‌کنند که در محل اتصال لبه درب و بدنه نصب می‌شود. این ابزار به جای خم کردن قاب درب، با فشار هوا شکافی ایجاد می‌کند که امکان ورود ابزار برای فعال کردن اهرم را فراهم می‌سازد.

توصیه نهایی: برای ایمنی و جلوگیری از آسیب، همیشه ابتدا با یک متخصص قفل‌ساز تماس بگیرید. آن‌ها ابزارهای تخصصی برای باز کردن درب انواع خودروها با کمترین آسیب را در اختیار دارند.

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش