استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

مشکلات انژکتور و سیستم ریل مشترک در موتورهای دیزلی نوین

 

سیستم ریل مشترک (Common Rail)، یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در موتورهای دیزلی مدرن (مانند ایسوزو، فوتون و دانگ‌فنگ) است که به احتراق دقیق‌تر، مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی کمک می‌کند. با این حال، حساسیت فوق‌العاده این سیستم به کیفیت سوخت و فشار کاری بسیار بالا، آن را در برابر خرابی آسیب‌پذیر می‌سازد. قلب این سیستم، انژکتورهای سولنوئیدی و پیزوالکتریک هستند.

 

 

 

۱. آشنایی با انژکتورهای Common Rail

انژکتورها در سیستم Common Rail وظیفه تزریق سوخت با فشار بسیار بالا (تا 2500 بار) و در زمان‌بندی دقیق را دارند. دو نوع رایج انژکتور در کامیونت‌ها استفاده می‌شود:

نوع انژکتور

مکانیزم عملکرد

ویژگی کلیدی

حساسیت

سولنوئیدی (Solenoid)

از طریق سیم‌پیچ الکترومغناطیسی و شیر برقی عمل می‌کند.

ارزان‌تر و مقاوم‌تر، زمان واکنش کمی کندتر.

به ذرات و آلودگی‌های بزرگ‌تر سوخت حساس است.

پیزوالکتریک (Piezoelectric)

از طریق بلورهای پیزو که در اثر جریان برق منبسط می‌شوند، سوزن انژکتور را حرکت می‌دهد.

بسیار سریع و دقیق، قابلیت تزریق چندمرحله‌ای بهتر.

به ذرات میکروسکوپی و آب در سوخت بسیار حساس است.

 

۲. علائم خرابی انژکتور و سیستم Common Rail

خرابی انژکتورها یا پمپ فشار قوی (High-Pressure Pump) می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • افت توان و شتاب موتور: اصلی‌ترین علامت، کاهش محسوس قدرت موتور در سربالایی‌ها یا تحت بار است.
  • افزایش دود اگزوز:
    • دود سیاه: نشان‌دهنده تزریق بیش از حد سوخت (ناشی از نشتی انژکتور یا سوختن ناقص).
    • دود سفید: در حالت سرد، معمولاً نشان‌دهنده تزریق ناصحیح یا سوختن آب/ضدیخ است؛ در حالت گرم، نشان‌دهنده سوخت ناقص به دلیل نقص در الگوی اسپری انژکتور.
  • افزایش مصرف سوخت: به دلیل نشت سوخت از انژکتورها (سوخت‌ریزی) یا ارسال نادرست سوخت به محفظه احتراق.
  • سختی در استارت سرد: انژکتور معیوب نمی‌تواند فشار لازم یا الگوی اسپری صحیح را در دمای پایین فراهم کند.
  • صدای غیرعادی موتور: صدای تق تق یا کوبش (Knocking) ناشی از احتراق نامنظم به دلیل الگوی پاشش اشتباه.
  • روشن شدن چراغ Check Engine: ثبت کدهای خطای مربوط به فشار ریل (Rail Pressure)، خطای دبی سوخت یا خطای سیم‌پیچ انژکتور.

 

۳. تأثیر ویرانگر کیفیت سوخت

کیفیت پایین سوخت دیزل بزرگترین تهدید برای سیستم Common Rail است.

الف) آب در سوخت

  • انژکتورهای پیزو: آب باعث آسیب شیمیایی به قطعات داخلی انژکتورهای پیزوالکتریک می‌شود.
  • روانکاری: سوخت دیزل حاوی گوگرد، خاصیت روان‌کاری برای پمپ‌های فشار قوی و قطعات انژکتور ایجاد می‌کند. ورود آب، این خاصیت روان‌کاری را از بین برده و باعث سایش سریع قطعات داخلی پمپ و انژکتور می‌شود.
  • زنگ‌زدگی: آب باعث زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات فولادی حساس در پمپ و انژکتور می‌شود.

ب) آلودگی و ذرات معلق

  • ذرات ساینده: ذرات گرد و غبار، زنگ‌زدگی یا کثیفی‌های میکروسکوپی، از طریق پمپ فشار قوی عبور می‌کنند و باعث سایش داخلی (لقی) در شیرهای کنترل و سوزن انژکتور می‌شوند. این سایش دقت پاشش را به شدت کاهش می‌دهد.
  • فیلتراسیون ضعیف: استفاده از فیلترهای سوخت غیراستاندارد یا عدم تعویض به موقع فیلتر، امکان عبور آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد.

 

۴. روش‌های تشخیص و تعمیر انژکتورهای دیزلی

تشخیص خرابی در انژکتورهای Common Rail از طریق روش‌های سنتی دشوار است و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد.

الف) عیب‌یابی با دیاگ و تست نشتی

  1. بررسی فشار ریل (Rail Pressure): با دستگاه دیاگ، فشار ریل در دور آرام و حداکثر بار چک می‌شود. فشار پایین در زیر بار نشان‌دهنده نشتی انژکتورها (برگشت سوخت زیاد) یا ضعف پمپ فشار قوی است.
  2. تست برگشت سوخت (Return Leak Test): این تست ساده، میزان سوختی که از هر انژکتور به خط برگشت می‌رود را اندازه‌گیری می‌کند. اگر یک یا چند انژکتور بیش از حد استاندارد سوخت برگشت دهند، نشانه آن است که نشتی داخلی دارند و باید تعویض یا تعمیر شوند.
  3. تست قطع سیلندر (Cylinder Cut-Out Test): با دیاگ، یک به یک انژکتورها قطع می‌شوند. اگر با قطع شدن یک انژکتور خاص، لرزش موتور تغییری نکند، نشان می‌دهد که آن انژکتور از قبل کار نمی‌کرده است.

ب) تعمیر و بازسازی انژکتور (Rebuilding)

  • انژکتور سولنوئیدی: به دلیل ساختار ساده‌تر، در صورت خرابی شیر کنترل یا سوزن، قابل تعمیر و تنظیم مجدد هستند. اجزای داخلی (مانند سیم‌پیچ و سوپاپ کنترل) تعویض می‌شوند.
  • انژکتور پیزوالکتریک: به دلیل دقت و ظرافت بالای قطعات پیزو، تعمیر آن‌ها بسیار تخصصی‌تر است و در بسیاری از موارد اقتصادی‌تر است که با قطعه نو یا بازسازی شده کارخانه‌ای (Refurbished) تعویض شوند.

ج) کدگذاری انژکتور (Injector Coding)

پس از تعویض یا تعمیر انژکتور (به خصوص در موتورهای یورو 5)، باید کد IMA یا IQA انژکتور جدید توسط دستگاه دیاگ در ECU ثبت شود. این کد شامل مشخصات دقیق جریان و دبی انژکتور است و ECU از آن برای تنظیم دقیق زمان‌بندی و دوز تزریق استفاده می‌کند. عدم کدگذاری صحیح، منجر به افت توان و افزایش دود می‌شود.

 

۵. اقدامات پیشگیرانه (بسیار مهم برای کامیون‌داران)

  1. فیلتر سوخت اصلی: همیشه از فیلترهای سوخت استاندارد و اورجینال با ظرفیت فیلتراسیون بالا استفاده کنید و آن را در فواصل زمانی توصیه‌شده (یا زودتر) تعویض کنید.
  2. جداکننده آب: مطمئن شوید که سیستم جداکننده آب از سوخت (آبگیر) به درستی کار می‌کند و آب انباشته شده به صورت منظم تخلیه می‌شود.
  3. کیفیت سوخت: حتی‌الامکان از سوخت باکیفیت و استاندارد استفاده کنید و از سوخت‌گیری در منابع نامطمئن پرهیز نمایید.
  4. افزودنی‌ها: در صورت نیاز و با مشورت متخصص، از افزودنی‌های دیزل (مانند تمیزکننده‌های انژکتور) به صورت دوره‌ای استفاده کنید تا رسوبات داخلی انژکتورها تمیز شود.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش