استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

راهنمای خرید خودروهای سواری داخلی : شاهین - تارا - دنا

 

بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان (بر اساس نرخ‌های آبان ماه ۱۴۰۴) نقطه عطفی در بازار خودروهای داخلی محسوب می‌شود. این محدوده، مرز بین خودروهای اقتصادی پایه و سدان‌های مدرن و مجهزتر (که عمدتاً توسط ایران خودرو و سایپا عرضه شده‌اند) است. در این بازه، می‌توان نمونه‌های صفر کیلومتر سدان‌های متوسط یا نمونه‌های کارکرده مدل‌های پرقدرت‌تر را خریداری کرد. (قیمت ها مربوط به آبان 1404)

تمرکز اصلی این مقایسه بر روی رقابت میان تارا (دنده‌ای)، دنا پلاس (دنده‌ای) و شاهین (اتوماتیک و دنده‌ای) است که پرفروش‌ترین سدان‌های این رده هستند.

 

۱. خودروهای صفر کیلومتر/در حد صفر (۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد)

در این بازه، عمده محصولات صفر کیلومتر به سدان‌ها و هاچ‌بک‌های تیپ‌های بالاتر اختصاص می‌یابد.

خودرو

مدل قابل خرید (تقریبی)

مزیت اصلی

ایراد عمده

شاهین سایپا (دنده‌ای/اتوماتیک)

صفر کیلومتر 1403/1404

طراحی به‌روز و امکانات رفاهی: کابین و بدنه مدرن، نمایشگر لمسی، سانروف (در اتوماتیک)، ایمنی نسبتاً بهتر از خانواده تیبا/ساینا.

موتور توربوشارژ ضعیف: موتور M15T حساسیت بالا به کیفیت بنزین و قدرت و گشتاور کمتر از حد انتظار. نقدشوندگی پایین‌تر از محصولات ایران خودرو.

تارا دنده‌ای (V1 تا V1 پلاس)

صفر کیلومتر 1403/1404

پلتفرم به‌روز: بر اساس پلتفرم پژو 301، هندلینگ و پایداری بالاتر. صندوق عقب فوق‌العاده جادار (640 لیتر). موتور تنفس طبیعی کم‌استهلاک TU5P

قدرت موتور متوسط: شتاب‌گیری ضعیف‌تر از دنا پلاس توربو. طراحی بحث‌برانگیز نمای عقب (در نسخه‌های اولیه).

دنا پلاس (دنده‌ای ساده)

صفر کیلومتر 1403/1404 (در تیپ‌های پایین‌تر)

ظاهر جذاب و کابین نسبتاً لوکس: کابین مجهز و جذاب‌تر نسبت به تارا. موتور EF7 پرقدرت با گشتاور خوب.

پلتفرم قدیمی: پلتفرم مشتق‌شده از سمند، هندلینگ ضعیف‌تر در سرعت‌های بالا. استهلاک بالاتر EF7 نسبت به TU5P.

 

 

۲. خودروهای کارکرده و دست دوم (۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد)

در این بازه، می‌توان نسخه‌های قدرتمند یا آپشنال‌تر را با مدل‌های کمی پایین‌تر خریداری کرد.

خودرو

مدل قابل خرید (تقریبی)

مزیت اصلی

ایراد عمده

دنا پلاس توربو (دنده‌ای/اتوماتیک)

مدل‌های 1399 تا 1402 (با کارکرد متوسط)

بالاترین شتاب و قدرت: موتور توربو با توان 150 اسب بخار، لذت رانندگی بالاتر. آپشن‌های کامل‌تر (سانروف، صندلی برقی و...).

حساسیت شدید به نگهداری: حساسیت شدید به کیفیت بنزین و روغن. هزینه تعمیرات موتور توربو بالا.

پژو ۲۰۷i (اتوماتیک/پانوراما)

مدل‌های 1400 به پایین (بسته به آپشن)

نقدشوندگی بی‌نظیر و بازار جوان‌پسند: محبوبیت بالا در بازار دست دوم، ابعاد مناسب شهری.

فضای کابین کوچک: مناسب خانواده‌های پرجمعیت نیست. ایرادات سیستم برق در مدل‌های جدیدتر.

رانا پلاس پانوراما / سورن پلاس EF7

مدل‌های 1402 به بالا

گزینه‌های اقتصادی‌تر ایران خودرو: استهلاک پایین‌تر نسبت به دنا و شاهین، با امکانات مناسب (ترمز دیسکی عقب، کروز کنترل).

کیفیت سواری و مونتاژ متوسط. تندر 90 قدیمی‌تر اما دوام فنی بهتری دارد.

جمع‌بندی کارکرده: دنا پلاس توربو بهترین عملکرد فنی را ارائه می‌دهد اما با بالاترین ریسک استهلاک همراه است. ۲۰۷ بهترین گزینه برای نقدشوندگی سریع است.

   

 

۳. مقایسه جامع نمایندگان اصلی (تارا دنده‌ای vs دنا پلاس دنده‌ای vs شاهین اتوماتیک)

معیار

تارا دنده‌ای (V1 پلاس)

دنا پلاس دنده‌ای

شاهین اتوماتیک (CVT)

پلتفرم و هندلینگ

برتر: به‌روزتر (IKP1)، پایداری بهتر در پیچ‌ها.

متوسط: پلتفرم قدیمی سمند، هندلینگ معمولی.

متوسط: پلتفرم X200 توسعه‌یافته، اما در پیچ‌ها ضعیف‌تر از تارا.

موتور و قدرت

کم‌استهلاک: TU5P (113 اسب بخار). ضعیف در سربالایی‌های پر شیب.

پرقدرت‌تر: EF7 (113 اسب بخار) با گشتاور بالاتر و کشش بهتر در دور پایین.

توربو ضعیف: M15T (حدود 109 اسب بخار). حساسیت شدید به بنزین و افت قدرت در گرما.

آپشن و رفاهی

متوسط: کروز کنترل، ESP (در نسخه‌های جدید)، صندوق عقب بزرگ.

متوسط رو به بالا: نمایشگر، صندلی برقی (در برخی مدل‌ها)، سانروف.

برتر: گیربکس اتوماتیک، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر بهتر.

ایمنی (سیستم‌های فعال)

برتر: مجهز به کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و کنترل کشش (TCS) (در مدل‌های جدیدتر).

فاقد ESP و TCS (در مدل‌های قدیمی‌تر).

دارای ABS و EBD، اما هندلینگ پایین‌تر از تارا.

جمع‌بندی: تارا برای ایمنی و استهلاک پایین برنده است. دنا پلاس برای کشش و ظاهر داخلی و شاهین برای آپشن و راحتی رانندگی اتوماتیک (با ریسک موتور توربو) مناسب است.

   

 

۴. جمع‌بندی نهایی و توصیه خرید

  1. اولویت استهلاک و پایداری: اگر کم‌دردسر بودن و ایمنی فعال (ESP) اولویت شماست، تارا دنده‌ای بهترین گزینه است.
  2. اولویت شتاب و ظاهر داخلی: اگر به دنبال کابین لوکس‌تر، قدرت موتور بیشتر و ظاهر جذاب هستید، دنا پلاس (دنده‌ای) انتخاب مناسبی است.
  3. اولویت راحتی اتوماتیک در شهر: اگر راحتی گیربکس اتوماتیک در ترافیک، مهم‌ترین نیاز شماست، شاهین اتوماتیک (با در نظر گرفتن ریسک موتور توربو) گزینه اقتصادی شماست.

توصیه تخصصی: در خرید دنا پلاس توربو کارکرده، حتماً سلامت توربوشارژر و عدم وجود دود غیرعادی در اگزوز را بررسی کنید. در مورد تارا، مدل‌های V2 و V4 به دلیل رفع برخی ایرادات اولیه، ارزش خرید بالاتری دارند.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش