بازار خودروهای سواری داخلی در بازه قیمتی زیر ۶۰۰ میلیون تومان (بر اساس نرخهای آبان ماه ۱۴۰۴) عمدتاً شامل دو دسته از محصولات میشود: نمونههای صفر کیلومتر یا در حد صفر (مدلهای پایینتر) از خانواده اقتصادی سایپا، و مدلهای کارکرده و قدیمیتر اما جادارتر ایران خودرو. این بازه، اقتصادیترین سطح خرید خودرو در ایران محسوب میشود و خریداران باید دوام فنی و کمهزینه بودن را بر آپشن و ایمنی ترجیح دهند.(قیمت ها مربوط به آبان 1404)
۱. خودروهای صفر کیلومتر/در حد صفر (خانواده سایپا)
با توجه به قیمتهای کنونی بازار (آبان ۱۴۰۴)، عمده گزینههای زیر ۶۰۰ میلیون تومان را محصولات گروه سایپا تشکیل میدهند که بر پایه پلتفرم X200 (تیبا، ساینا، کوییک) توسعه یافتهاند.
خودرو | مدل قابل خرید (تقریبی) | مزیت اصلی | ایراد عمده |
ساینا (ساده/SE/EX) | صفر کیلومتر (با مدل پایین) یا در حد صفر | اقتصادی و کممصرف: استهلاک پایین، قطعات یدکی فراوان و ارزان. صندوق عقب قابل قبول برای یک سدان اقتصادی. | کیفیت ساخت پایین: مونتاژ ضعیف، سروصدای کابین. ایمنی بسیار ضعیف. |
تیبا ۲ (هاچبک) | صفر کیلومتر (با مدل پایین) یا در حد صفر | مانور شهری بالا: ابعاد کوچک و مناسب برای رانندگی و پارک در شهر. موتور M15 با مصرف سوخت بهینه. | فضای کابین و صندوق محدود. طراحی قدیمیتر نسبت به کوییک. ایمنی بسیار ضعیف. |
کوییک (دندهای ساده) | صفر کیلومتر (با مدل پایین) یا در حد صفر | ظاهر بهروزتر: نسبت به تیبا و ساینا، طراحی خارجی جذابتری دارد. فراوانی در بازار دست دوم و صفر. | قیمت بالاتر از تیبا ۲ و ساینا به ازای امکانات تقریباً مشابه. کیفیت متریال داخلی پایین. |
اطلس / سهند (مدلهای پایه) | (در صورت ارائه مدلهای پایه با این قیمت) | طراحی بهروز و امکانات رفاهی بیشتر (در مدلهای G). | بازار فروش نوپا و گرانتر بودن در صورت برخورداری از آپشن. |
جمعبندی صفر کیلومتر: انتخاب این خودروها به معنی حداقل ریسک فنی در سالهای اول و هزینه نگهداری بسیار پایین است، اما باید قید ایمنی و آپشن را زد. |

۲. خودروهای کارکرده و دست دوم (خانواده ایران خودرو و سایپا)
با بودجه زیر ۶۰۰ میلیون تومان، میتوان نسخههای کارکرده و با مدل پایینتر از خودروهای جادارتر و قویتر را نیز خریداری کرد.
خودرو | مدل قابل خرید (تقریبی) | مزیت اصلی | ایراد عمده |
پژو ۴۰۵ / پارس | مدلهای 1395 به پایین (بسته به سلامت) | فضای کابین جادار: مناسب خانوادهها و مسافرت. موتور XU7 با قدرت قابل قبول. | استهلاک بالا و مشکلات حرارتی: مستعد خرابی واشر سرسیلندر و سیستم خنککاری. ایمنی پایین و مصرف سوخت بالا. |
سمند LX / سورن (مدلهای قدیمی) | مدلهای 1396 به پایین | ایمنی نسبتاً بهتر: شاسی و بدنه سنگینتر از محصولات سایپا. مدلهای EF7 قویتر و کممصرفتر از XU7 هستند. | مشکلات برقی (در EF7): موتور EF7 به دلیل پیچیدگی، تعمیرات گرانتر و حساسیت برقی بیشتری دارد. هزینه نگهداری بالاتر از ۴۰۵. |
تیبا صندوقدار/هاچبک | مدلهای 1397 به بالا (با کارکرد متوسط) | پایینترین هزینه نگهداری: استهلاک پایین و سادگی مکانیکی. | کابین بسیار قدیمی و ایمنی ضعیف. |
تندر ۹۰ (L90) / ساندرو | مدلهای 1390 به پایین (نمونههای سالم و تمیز) | دوام فنی فوقالعاده: موتور و گیربکس کمنقص، استهلاک بسیار پایین جلوبندی. | ظاهر ساده و نهچندان جذاب. گران بودن قطعات یدکی اصلی نسبت به سایپا/ایران خودرو. |
جمعبندی کارکرده: خرید تندر ۹۰ به معنی آرامش فنی است، در حالی که خرید ۴۰۵/پارس به معنی فضای بیشتر با ریسک بالاتر خرابی موتور است. |
۳. مقایسه ارزشی نهایی (بر اساس اولویت)
اولویت اصلی خریدار | خودرو پیشنهادی | مزیت اصلی | ریسک نگهداری |
سادگی و کمترین هزینه جاری | تیبا ۲ یا ساینا (صفر یا در حد صفر) | ارزانترین قطعات، مصرف سوخت بهینه، ریسک خرابی کم در سالهای اول. | بسیار پایین |
فضای خانواده و توان جادهای | پژو ۴۰۵/پارس یا سمند LX (کارکرده) | جاداری کابین و صندوق عقب، قدرت موتور مناسب سفر. | بالا (به دلیل مشکلات XU7 و عمر زیاد) |
دوام مکانیکی و کمآزار بودن | تندر ۹۰ (L90) کارکرده | موتور و گیربکس بسیار با کیفیت و مقاوم. | متوسط (گران بودن قطعات اصلی) |
ظاهر بهروز و رانندگی شهری | کوییک (صفر یا در حد صفر) | ظاهر مدرنتر و مناسب ترددهای درونشهری. | پایین |
نکته کلیدی: در این بازه قیمتی، به دلیل عمر بالای خودروهای ایران خودرو، بررسی سلامت کامل شاسی، تعویض واشر سرسیلندر (برای XU7) و وضعیت سیستم خنککاری در هنگام خرید ضروری است. در مورد محصولات سایپا، ریسکها بیشتر به کیفیت ساخت و ایمنی بازمیگردد.




































