بازه قیمتی ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر (بر اساس نرخهای آبان ماه ۱۴۰۴) قلمرو خودروهای لوکس مدرن، کراساوورهای فولسایز پرچمدار، و مدلهای خاص اسپرت با مدلهای نسبتاً بالا (2016 به بعد) است. خرید در این سطح، فراتر از نیازهای روزمره بوده و بیشتر به دنبال تجربه رانندگی خاص، پرستیژ برند، و بالاترین سطح فناوری و امکانات رفاهی است.
به دلیل محدودیتهای واردات و نوسانات نرخ ارز، عمده خودروهای موجود در این بازه یا مدلهای کارکرده بسیار خاص (با مجوزهای خاص) یا مدلهایی هستند که قبل از اوج ممنوعیتها وارد شدهاند. (قیمت ها مربوطه به آبان 1404)
۱. آلمانیهای پرچمدار (BMW و Mercedes-Benz)
در این بازه، میتوان پرچمداران کلاس S و 7، و کراساوورهای بزرگ لوکس را پیدا کرد.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
BMW سری ۷ (G11/G12) / سری ۶ گرن کوپه | اوج فناوری و رانندگی: بالاترین سطح تکنولوژی (ژستهای حرکتی، رانندگی نیمهخودکار)، هندلینگ عالی برای سدانی با این ابعاد. | پیچیدگی فوقالعاده: تعمیرات جزئی میتواند گرانترین در بازار باشد. نیاز به نرمافزارها و سنسورهای تخصصی برای سرویس. |
Mercedes-Benz کلاس S (W222) / کلاس E کوپه/کابریو | تعریف جدید از لوکسگرایی: سواری نرم رویایی، طراحی داخلی بینظیر و استفاده از چرم و متریال درجه یک. | استهلاک سیستم تعلیق بادی (Air Suspension): پمپها و کمکهای تعلیق بادی بسیار گران قیمت هستند. کمیابی و گرانی قطعات بدنه. |
پورشه ماکان (Macan) / کاین (Cayenne) نسل جدید | بهترین هندلینگ در کراساوور: فرمانپذیری اسپرت و موتورهای پرقدرت. پرستیژ بینظیر پورشه. | بالاترین هزینه سرویس در این کلاس: تعمیرات گیربکس PDK و موتورهای V6 توربو فوقالعاده پرهزینه است. استهلاک ترمز و دیسکها. |
جمعبندی آلمانیها: اوج مهندسی، اما نیازمند بودجه نامحدود برای نگهداری، تخصص فنی بسیار بالا، و بیمه بدنه کامل. |

۲. ژاپنیهای پرچمدار (Lexus و Toyota)
ژاپنیها در این بازه، دوام را در قالب کراساوورهای فولسایز ارائه میدهند که نسبت به آلمانیها استهلاک کمتری دارند.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
لکسوس RX (RX200t/350/450h) (2016 به بعد) | بهترین توازن لوکس/استهلاک: کراساوور مدیوم فولآپشن، کابین زیبا، دوام فنی بالا و کمنقص. مدلهای هیبریدی (450h) مصرف سوخت عالی دارند. | قدرت موتور کم: در مدلهای هیبریدی، شتابگیری ضعیفتر از رقبا (مانند BMW X4/X5). قیمت بالای قطعات لکسوس. |
تویوتا لندکروزر (V8 نسل 200 فول آپشن) | شاسیبلند آفرودی نهایی: توان آفرود فوقالعاده، دوام مکانیکی افسانهای و بازدهی بالا در بازار ثانویه (نقدشوندگی عالی). | تکنولوژی نسبتاً قدیمی کابین: نسبت به مدلهای آلمانی و لکسوس، کابین سادهتری دارد. مصرف سوخت بسیار بالا (V8 حدود 18 لیتر در 100 کیلومتر). |
جمعبندی ژاپنیها: انتخاب ایدهآل برای کسانی که دوام و آرامش در سفرهای طولانی را بر هیجان و پیچیدگی آلمانی ترجیح میدهند. |
۳. کرهایهای فولسایز و مدرن (Hyundai و Kia)
در این بازه، کرهایها با ارائه پرچمدارانی چون جنسیس G80 و کیا K900 (در صورت وجود) یا کراساوورهای سه ردیفه، وارد عرصه رقابت میشوند.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
هیوندای جنسیس G80/G90 | رقابت مستقیم با لوکسهای آلمانی: بالاترین سطح آپشن و متریال در کرهایها. موتورهای V6 قدرتمند. | سخت بودن تأمین قطعات: این مدلها به دلیل کمتعداد بودن، تأمین قطعات بدنه و موتوری خاص آنها بسیار دشوار است. افت قیمت زیاد. |
کیا سورنتو / هیوندای سانتافه (فولترین نمونهها) | مدلهای بسیار جدید (2017 به بعد): با موتورهای T-GDI و آپشنهای ADAS کامل (ترمز اضطراری، رادارها). | ریسک موتورهای T-GDI: حساسیت موتورهای توربو تزریق مستقیم به بنزین و روغن در صورت عدم نگهداری دقیق. |
جمعبندی کرهایها: مناسب کسانی که به دنبال جدیدترین مدل، آپشنهای کامل و گارانتی نسبی (در صورت وجود) هستند، اما باید ریسک سرویسهای موتورهای توربوشارژ را بپذیرند. |
۴. مقایسه ارزشی و ریسک نهایی
اولویت اصلی خریدار | خودرو پیشنهادی | ریسک نگهداری | توضیح |
اوج لوکس و پرستیژ بدون محدودیت بودجه نگهداری | Mercedes S-Class (W222) یا BMW سری 7 (G11) | فوقالعاده بالا | خودروی نمایش قدرت فناوری و مهندسی. سرویسها کاملاً تخصصی و انحصاری. |
لوکس و دوام در یک پکیج | لکسوس RX (2016 به بالا) | متوسط رو به پایین | بهترین گزینه برای تجربه لوکسگرایی با کمترین دردسر مکانیکی. |
آفرود، ابهت و نقدشوندگی بالا | تویوتا لندکروزر V8 فول | متوسط | به دلیل تقاضای بالا، همیشه بازار فروش دارد، اما مصرف سوخت بالا است. |
هیجان رانندگی اسپرت کراساوور | پورشه ماکان/کاین | بسیار بالا | خرید با دقت حداکثری و بودجه اختصاصی برای نگهداری تخصصی. |
توصیه تخصصی: در این بازه، هرگونه مشکل در سیستمهای پیشرفته (مانند تعلیق بادی، سنسورهای رادار، یا ECUهای پیچیده) میتواند هزینهای معادل خرید یک خودروی داخلی به همراه داشته باشد. خرید فقط باید با کارشناسی جامع و دقیق توسط نمایندگیهای معتبر سابق انجام شود.




































