بازه قیمتی ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان (بر اساس نرخهای آبان ماه ۱۴۰۴) قلمرو خودروهای لوکس، کراساوورهای مدیوم لوکس، و سدانهای فولسایز مدلهای نسبتاً جدیدتر (عموماً مدلهای 2014 تا 2017) است. در این رده، انتظار میرود خودروها از سطح بالایی از فناوری، امکانات ایمنی و کیفیت برخوردار باشند (قیمت ها مربوط به آبان 1404)
این مقایسه بر روی مدلهای پرفروش و نمادین برندها در این بازه تمرکز دارد.
۱. لوکسهای آلمانی (BMW و Mercedes-Benz)
در این بازه، میتوان مدلهای C کلاس و E کلاس و سریهای 3 و 5 با مدلهای 2014 تا 2017 (با کارکرد معقول) و همچنین کراساوورهای کوچک لوکس را پیدا کرد.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
BMW سری ۵ (F10) / سری ۴ کوپه/کانورتیبل | عملکرد رانندگی پویا: موتورهای توربوشارژ نسل جدید (B48 و B58 در مدلهای جدیدتر)، گیربکس ZF هشت سرعته فوقالعاده سریع. | حساسیت توربو و برق: همچنان نیازمند بنزین سوپر و روغن تخصصی. هزینه تعمیرات جزئی (مانند سنسورها) بسیار بالا است. |
Mercedes-Benz کلاس C (W205) / کلاس E (W213 - مدلهای ابتدایی) | تجربه لوکس و مدرن: طراحی داخلی بسیار جذاب (به ویژه W213)، کیفیت سواری فوقالعاده نرم و عایقبندی بینظیر. | پیچیدگی فنی بالا: سیستمهای ADAS و برقی پیچیده هستند. قطعات بدنه (چراغها و سپرها) بسیار گران و کمیاب. |
BMW X4 / X3 / Mercedes GLC / GLE | کراساوورهای لوکس جوانپسند: هندلینگ بالا و پرستیژ برند در سگمنت کراساوور. | قیمت بالا در مقابل فضای محدود: بهویژه X4 و GLC، فضای داخلی کمی دارند. سرویسهای تعلیق و جلوبندی سنگین. |
جمعبندی آلمانیها: اوج فناوری و پرستیژ را ارائه میدهند. برای خریدارانی با درآمد بالا و پایدار برای نگهداری، و کسانی که به دنبال نهایت کیفیت رانندگی هستند. |

۲. ژاپنیهای پرچمدار (Lexus، Toyota و Mitsubishi)
در این بازه قیمتی، کراساوورهای لوکس و سدانهای فولسایز ژاپنی با مدل بالاتر و آپشنال در دسترس هستند.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
لکسوس NX (NX200t/300h) | ترکیبی بینقص از لوکس و کماستهلاک: پرفروشترین کراساوور لوکس در ایران، طراحی جذاب، دوام بسیار بالای فنی. | توان موتور نسبتاً پایینتر: موتور ۲ لیتری توربوشارژ نسبت به رقبا (مانند BMW X4) کندتر است. هزینه قطعات لکسوس بالا است. |
تویوتا لندکروزر (VXR نسل قدیمی) / پرادو دو در | سلطان آفرود و دوام: تنها شاسیبلندهای واقعی در این بازه. دوام مکانیکی افسانهای در آفرود و کاربری سنگین. | مصرف سوخت بسیار بالا: V6 و V8 مصرف بالایی دارند. تکنولوژی قدیمی کابین نسبت به کرهایها و آلمانیها. |
میتسوبیشی اوتلندر (Outlander) | ایمنی فعال و دوام مناسب: یک کراساوور هفتنفره با استهلاک معقول ژاپنی و سیستم AWC (تمام چرخ متحرک) قوی. | طراحی ساده کابین: متریال داخلی به اندازه لکسوس یا کرهایها لوکس نیست. نقدشوندگی ضعیفتر از سانتافه و NX. |
جمعبندی ژاپنیها: بهترین گزینه برای کسانی که به دنبال آرامش خیال در نگهداری، دوام، و قابلیتهای آفرودی (در مدلهای تویوتا) هستند. |
۳. کرهایهای پرچمدار (Hyundai و Kia)
در این بازه، فولترین و جدیدترین مدلهای سدانها و کراساوورهای کرهای که قبل از ممنوعیت واردات در ایران عرضه شدند، در دسترس هستند.
برند و مدل | مزیت اصلی | ایراد عمده و هزینه نگهداری |
هیوندای جنسیس سدان / کیا کادنزا | سدانهای فولسایز با موتورهای V6 قوی: سطح بالای آپشن، سواری راحت و قدرتمند (مدلهای قدیمیتر و تمیز). | مصرف سوخت بالا و افت قیمت زیاد: به دلیل موتورهای V6، مصرف بالایی دارند. سخت شدن تأمین قطعات بدنه و خاص. |
هیوندای سانتافه (DM) / کیا سورنتو (UM) فول آپشن | محبوبترین کراساوورها: بیشترین آپشنهای رفاهی در کلاس خود، بازار خرید و فروش بسیار فعال. | فراوانی نمونههای پرکارکرد و دستکاریشده: به دلیل استقبال زیاد، ریسک خرید نمونههای نامرغوب بالاست. حساسیت موتورهای GDI به بنزین. |
جمعبندی کرهایها: مناسب کسانی که به دنبال مدل بالاتر، بالاترین سطح آپشنهای رفاهی و نقدشوندگی بسیار سریع هستند. |
۴. مقایسه ارزشی و ریسک نهایی
اولویت اصلی خریدار | انتخاب پیشنهادی | ریسک نگهداری | توضیح |
ایمنی، دوام و لوکسگرایی معقول | لکسوس NX یا تویوتا RAV4 (مدل بالاتر) | پایین | بهترین توازن بین کیفیت ساخت، آپشن و استهلاک پایین ژاپنی. |
بهترین کیفیت رانندگی و پرستیژ | BMW سری ۵ (F10/F30) تمیز | بالا | نیازمند بودجه نگهداری سالانه بالا و تخصص برای سرویس. |
فول آپشن و کراساوور خانوادگی | سانتافه (DM) یا سورنتو (UM) | متوسط | به دلیل فراوانی در بازار، پیدا کردن یک نمونه کاملاً سالم نیازمند دقت بالا است. |
قدرت آفرود و کاربری سنگین | تویوتا لندکروزر/پرادو (نسل قدیمی) | متوسط | استهلاک قطعات بدنه کم است، اما قطعات فنی اصلی گران قیمت هستند. |
توصیه حیاتی: در این بازه قیمتی، ارزش واقعی خودرو در مدل و سال ساخت نیست، بلکه در وضعیت فنی، عدم وجود تصادف جدی و سوابق سرویسهای منظم نهفته است. اختلاف قیمت یک BMW تمیز و یک BMW با مشکلات توربو و گیربکس میتواند به راحتی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد.




































