استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیب‌های عمده خودروهای داخلی - رانا

 

خودروی رانا (Runna)، محصولی از ایران‌خودرو است که بر پایه پلتفرم قدیمی‌تر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار (SD) و با هدف ارائه‌ی یک سدان اقتصادی ساخته شد. رانا عمدتاً با موتور TU5 عرضه می‌شود و عیوب آن ترکیبی از مشکلات فنی این پیشرانه و نقص‌های جدی در کیفیت ساخت و مونتاژ بدنه و کابین است.

 

۱. عیوب عمده در رانا

مشکلات رانا بیشتر به دلیل استفاده از قطعات با کیفیت پایین‌تر و ایرادات مونتاژی در بخش‌های بدنه و کابین نسبت به پژو ۲۰۶ است.

الف) مشکلات رایج پیشرانه و سیستم خنک‌کاری (TU5)

عیب شایع

نحوه تشخیص اولیه

روش تشخیص و عیب‌یابی

خطاهای برقی سنسوری شایع

روشن شدن مکرر چراغ چک، نوسان دور موتور، گاز نخوردن مقطعی (به دلیل خطای دریچه گاز برقی یا سنسور اکسیژن).

دیاگ زدن برای خواندن کدهای خطا و بررسی ولتاژ سنسورها؛ اغلب مشکل از سنسور اکسیژن یا کوئل است.

نشتی آب از سیستم خنک‌کاری

کاهش مداوم سطح آب در منبع انبساط، به‌ویژه در محل پوسته ترموستات پلاستیکی یا اتصالات رادیاتور.

تست فشار سیستم خنک‌کاری برای یافتن دقیق محل نشتی.

ضعف کوئل و جرقه‌زنی

ریپ زدن و لرزش شدید موتور، به‌ویژه هنگام شتاب‌گیری یا روشن شدن چراغ چک.

تعویض کوئل با یک نمونه استاندارد و تعویض به‌موقع شمع‌ها.

ب) مشکلات شاسی، بدنه و کابین (عیوب مونتاژی)

  • کیفیت پایین رنگ و ورق بدنه: ضعف در ضخامت ورق‌های بدنه و کیفیت نهایی رنگ نسبت به پژوهای قدیمی‌تر.
  • ضعف شدید مونتاژ کابین: شایع‌ترین شکایت، صدای جیرجیر و لق‌لقی شدید از داشبورد، سقف و پنل‌های درب در کوتاه‌مدت.
    • تشخیص: این صداها عمدتاً ناشی از عدم استفاده از عایق‌بندی و بوش‌های لرزش‌گیر مناسب در خط تولید است.
  • نقص در سیستم قفل مرکزی و یونیت‌های برقی: اختلال در عملکرد قفل مرکزی، بالابر شیشه‌ها یا عدم کارکرد صحیح سنسورهای دنده عقب.

ج) مشکلات جلوبندی و تعلیق

  • کوبش سیستم تعلیق: سواری خشک و انتقال مستقیم ضربه‌ها به کابین.
  • خرابی زودهنگام بوش‌ها و طبق‌ها: نیاز به تعویض زودهنگام قطعات جلوبندی (بوش‌های طبق و میل موج‌گیر) به دلیل کیفیت پایین.

 

 

۲. روش‌های عیب‌یابی و تعمیر متداول

تعمیرات رانا مشابه ۲۰۶ است، با این تفاوت که به دلیل کیفیت پایین قطعات یدکی، نیاز به تعویض قطعات با کیفیت بهتر است.

الف) تعمیرات موتور و برقی

  • رفع خطاهای سنسوری:
    1. بررسی سیم‌کشی: به‌ویژه سیم‌کشی سنسور اکسیژن و کوئل.
    2. تعویض سنسورهای خراب با نمونه‌های باکیفیت و استاندارد.
    3. بررسی سلامت باتری و دینام: ولتاژ ضعیف می‌تواند باعث خطاهای مکرر ECU شود.
  • رفع نشتی آب: تعویض قطعات پلاستیکی سیستم خنک‌کاری (مانند پوسته ترموستات یا شیلنگ‌های ورودی و خروجی) با نمونه‌های باکیفیت و استفاده از چسب آب‌بندی.
  • مدیریت دمای موتور: در صورت کارکرد زیاد، نصب ترموستات با دمای پایین‌تر (83^circ C) برای کاهش استرس حرارتی موتور.

ب) بهبود کیفیت کابین و مونتاژ

  • رفع صداهای کابین:
    1. عملیات نمدگذاری و فوم‌گذاری در پشت پنل‌های پلاستیکی و محل اتصال داشبورد به بدنه.
    2. باز کردن پنل درب‌ها و تثبیت سیم‌کشی‌ها و اهرم‌ها برای جلوگیری از ایجاد صدای لقی.
  • ترمیم جلوبندی: تعویض بوش‌های فرسوده با نمونه‌های مقاوم‌تر و اجرای میزان فرمان دقیق.

نکته کلیدی: به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت اولیه، در رانا، تعویض زودهنگام قطعات مصرفی با نمونه‌های برند و باکیفیت، برای دستیابی به عملکرد مطلوب TU5، امری ضروری است.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش