خودروی تارا (Tara)، محصول جدید ایرانخودرو است که بر پایه پلتفرم PF1گروه PSA(پلتفرم پژو 301) و عمدتاً با موتور TU5 Plus(ارتقاء یافته TU5با سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها - VVT) عرضه میشود. تارا در عین مدرن بودن پلتفرم، ترکیبی از مشکلات فنی موتورهای قدیمی و نقصهای مونتاژی نسل جدید را نشان میدهد.
۱. عیوب عمده در تارا (موتور TU5 Plus)
مشکلات تارا اغلب حول محور عملکرد موتور ارتقاء یافته و ایرادات کیفی در بخشهای بدنه و کابین است.
الف) مشکلات رایج پیشرانه و سیستم خنککاری
عیب شایع | نحوه تشخیص اولیه | روش تشخیص و عیبیابی |
عملکرد نامنظم VVTو نوسان دور موتور | تغییر ناگهانی صدای موتور، لرزش در دور آرام، تاخیر در شتابگیری و روشن شدن چراغ چک. | دیاگ برای بررسی خطای عملگرهای VVT(شیر برقی VVT) و فشار روغن در سرسیلندر. |
نقص در سیستم خنککاری و افزایش دما | بالا رفتن غیرعادی آمپر آب، روشن شدن مکرر و طولانی فنها، کاهش آب از منبع انبساط. | بررسی عملکرد پمپ آب و سلامت ترموستات. در برخی موارد، نشتی از اتصالات و شیلنگهای پلاستیکی سیستم خنککاری. |
خطاهای سنسور اکسیژن و مصرف سوخت | افزایش مصرف سوخت و خامسوزی (بهویژه در سنسور دوم که پس از کاتالیزور است). | بررسی ولتاژ سنسورها با دیاگ و اطمینان از صحت عملکرد کاتالیزور. |
ب) مشکلات گیربکس و انتقال قدرت
- لرزش در پدال کلاچ: بهویژه در مدلهای دندهای، لرزش غیرعادی در پدال کلاچ هنگام درگیری (نشاندهنده ضعف در دیسک و صفحه یا فلایویل).
- عملکرد خشن گیربکس اتوماتیک (AT6): در نسخههای اتوماتیک، ضربه زدن یا تأخیر در تعویض دندهها (بهویژه در حالتهای ترافیکی).
- عیبیابی: بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس (ATF)، دیاگ برای خواندن خطاهای سنسورهای سرعت و شیرهای برقی گیربکس (سولنوئیدها).
ج) مشکلات کابین، بدنه و مونتاژ
- کیفیت پایین و صداهای کابین: صدای جیرجیر از قسمتهای پلاستیکی داشبورد، سقف یا روکش درها در مدت زمان کوتاه.
- تشخیص: ضعف در عایقبندی و استفاده از قطعات داخلی با کیفیت پایین.
- عیوب مونتاژی و رگلاژ دربها: در بسیاری از نمونهها، ناهماهنگی درزهای بدنه (Gap)، بهویژه در درب صندوق و کاپوت، و نیاز به رگلاژ مجدد دربها وجود دارد.
- نقص سیستم تهویه مطبوع: عملکرد ضعیف کولر یا بخاری و ایراد در تنظیمات دمایی اتوماتیک.

۲. روشهای عیبیابی و تعمیر متداول
تعمیرات تارا نیازمند استفاده از دیاگهای بهروز برای موتور TU5 Plusو سیستمهای کنترلی جدید است.
الف) تعمیرات موتور و VVT
- رفع نقص VVT:
- بررسی کیفیت روغن موتور: استفاده از روغن با ویسکوزیته مناسب و تعویض به موقع برای اطمینان از عملکرد صحیح شیرهای برقی VVT(که با فشار روغن کار میکنند).
- در صورت خرابی، تعویض شیر برقی کنترل روغن (Oil Control Valve - OCV) سیستم VVT.
- بررسی فیزیکی فیلترهای مشبک روغن در سرسیلندر که میتواند توسط آلودگی روغن مسدود شود.
- مدیریت حرارت: تعویض ترموستات و هواگیری دقیق سیستم خنککاری.
ب) تعمیرات گیربکس اتوماتیک (AT6)
- رفع ضربه در تعویض دنده:
- بازنشانی (Reset) کالیبراسیون گیربکس با دستگاه دیاگ.
- تعویض روغن گیربکس (ATF) و فیلتر آن طبق برنامه نگهداری (بسیار حیاتی).
- در صورت تداوم ضربه، بررسی فشار و سلامت شیرهای برقی (سولنوئیدها) در بلوک هیدرولیک گیربکس.
ج) بهبود کیفیت مونتاژ و کابین
- رفع ناهماهنگی دربها: رگلاژ تخصصی لولاها و زاماک دربها توسط تعمیرکاران ماهر بدنه برای همخوانی درزها.
- کاهش صدای کابین: استفاده از مواد عایق و نمدگذاری در پشت پنلهای پلاستیکی و محل اتصال داشبورد به شاسی برای حذف لقی و صدا.
تارا به عنوان خودرویی با پلتفرم بهروزتر، پتانسیل بالایی دارد، اما کنترل کیفیت در فرآیندهای مونتاژ و تأمین قطعات موتور TU5 Plusهمچنان اصلیترین چالشهای آن محسوب میشود.





































