استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

ادامه مقاله جامع: عیب‌های عمده خودروهای داخلی - شاهین

 

خودروی شاهین (با نام رمز SP100 در فاز طراحی)، جدیدترین سدان تولیدی سایپا است که بر پایه پلتفرم SP (توسعه‌یافته پلتفرم B تویوتا و B پلتفرم مینیاتور/تیبا) و با موتور M15TC (نسخه توربوشارژ موتور M15 تیبا) عرضه شده است. عمده مشکلات این خودرو در حال حاضر ناشی از طراحی موتور توربو ضعیف و ایرادات مونتاژی و کیفیت پایین قطعات داخلی است.

 

۱. عیوب عمده در شاهین (موتور M15TC)

مشکلات شاهین، عمدتاً حول محور سازگاری موتور قدیمی M15 با سیستم توربوشارژ و ضعف کنترل کیفیت در مونتاژ کابین می‌چرخد.

الف) مشکلات رایج پیشرانه و توربوشارژ

عیب شایع

نحوه تشخیص اولیه

روش تشخیص و عیب‌یابی

ناک زدن (احتراق زودرس) و حساسیت به بنزین

شنیدن صدای شبیه به زنگوله یا ضربه از موتور هنگام شتاب‌گیری ناگهانی، به‌ویژه در سربالایی‌ها.

بررسی کیفیت و اکتان بنزین (نیاز به بنزین با اکتان بالا یا افزودنی)، دیاگ برای بررسی خطای سنسور ناک و ریتارد شدن بیش از حد جرقه.

مشکلات توربوشارژ و کمبود توان

افت ناگهانی شتاب، صدای غیرعادی (سوت یا زوزه) از محفظه توربو یا صدای شبیه به تخلیه هوا (نشتی بوست).

تست فشار بوست توسط دیاگ (باید به محدوده استاندارد برسد)، بررسی نشتی در لوله اینترکولر یا خرابی عملگر Wastegate/Blow-off (در صورت وجود).

افزایش دمای موتور و نشتی آب

بالا رفتن غیرعادی آمپر آب، کاهش آب از منبع انبساط.

بررسی اتصالات و شلنگ‌های سیستم خنک‌کاری (به دلیل تنش حرارتی بالای موتور توربو، احتمال نشتی بیشتر است)، تست فشار سیستم.

ب) مشکلات گیربکس و کلاچ (گیربکس دستی)

  • ضعف دیسک و صفحه کلاچ: به دلیل گشتاور بالاتر موتور توربو نسبت به M15 معمولی، دیسک و صفحه فابریک عمر کوتاهی دارند.
    • تشخیص: سفت شدن پدال کلاچ، بکسوات کردن خودرو هنگام شتاب‌گیری شدید (دور موتور بالا می‌رود اما سرعت کم افزایش می‌یابد).
  • لرزش در دنده مرده: لرزش غیرعادی در هنگام توقف یا دنده خلاص.

 

ج) مشکلات کابین، بدنه و برقی

  • کیفیت پایین مونتاژ کابین: شایع‌ترین شکایت، صدای جیرجیر یا لق‌لقی از قطعات داخلی (به‌ویژه داشبورد و کنسول) در مدت زمان کوتاهی پس از خرید است.
    • عیب‌یابی: بررسی دقیق نقاط اتصال پنل‌ها و استفاده از فوم یا نمد برای تثبیت قطعات.
  • نقص در سیستم مولتی‌مدیا و برقی: ایرادات جزئی در عملکرد سنسورهای دنده عقب، دوربین و سیستم مولتی‌مدیا (گیر کردن یا عدم اتصال).
  • رنگ و بدنه: عدم همخوانی درزهای بدنه (Gap) و کیفیت نه چندان مناسب پوشش رنگ.

 

 

۲. روش‌های عیب‌یابی و تعمیر متداول

تعمیرات شاهین نیازمند آگاهی از ملاحظات فنی موتور توربوشارژ است.

الف) تعمیرات پیشرانه و توربو

  • رفع مشکل ناک زدن:
    1. استفاده از سوخت با کیفیت (اکتان بالا): استفاده از مکمل‌های اکتان استاندارد یا بنزین سوپر ضروری است.
    2. بررسی شمع‌ها: تعویض شمع‌ها با نمونه‌های سردتر و سوزنی که برای موتورهای توربو طراحی شده‌اند تا از احتراق زودرس جلوگیری شود.
    3. تنظیمات ECU: به روز رسانی یا کالیبراسیون مجدد ECU توسط نمایندگی برای اصلاح زمان جرقه‌زنی.
  • رفع مشکلات توربو:
    1. بررسی دقیق سیستم‌های روانکاری و خنک‌کاری توربو (نقص در روغن‌کاری می‌تواند باعث خرابی یاتاقان‌های توربو شود).
    2. تعویض لوله یا شلنگ‌های بوست نشتی‌دار (که معمولاً به دلیل شل شدن بست‌ها یا پارگی اتفاق می‌افتد).

ب) تعمیرات سیستم انتقال قدرت

  • تعویض دیسک و صفحه: استفاده از کیت کلاچ تقویت‌شده که برای گشتاور بالاتر موتور توربو طراحی شده است، برای افزایش عمر مفید.
  • رفع لرزش گیربکس: بررسی و تعویض دسته موتورهای معیوب و در صورت نیاز، ریگلاژ اهرم و کابل‌های تعویض دنده.

ج) رفع ایرادات مونتاژی

  • کابین: اجرای عملیات نمدگذاری و عایق‌کاری روی پنل‌های داخلی و پشت داشبورد برای کاهش صداهای اضافی.
  • سیستم برقی: بررسی اتصالات سوکت‌ها در پشت یونیت‌های کنترل و یونیت مالتی‌مدیا.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش