استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

راهنمای و مقایسه انواع لنت ترمز خودرو

 

سیستم ترمز، حیاتی‌ترین بخش ایمنی هر خودرو است. در خودروهای داخلی که پس از تیونینگ موتور، سرعت و شتاب بیشتری پیدا می‌کنند، تقویت سیستم ترمز (به‌ویژه با هدف کاهش فاصله ترمزگیری و افزایش مقاومت در برابر پدیده فیدینگ (Fading)) ضروری است. این مقاله به مقایسه تخصصی لنت‌های سرامیکی در برابر لنت‌های فلزی (سیمی/نیمه‌فلزی) و همچنین انواع دیسک ترمز (خنک‌شونده و سوراخ‌دار/شیاردار) می‌پردازد.

 

۱. مقایسه لنت‌های ترمز: سرامیکی در برابر فلزی

متریال لنت، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده ضریب اصطکاک و تحمل حرارتی سیستم ترمز است.

الف) لنت‌های فلزی یا نیمه‌فلزی (Semi-Metallic)

این لنت‌ها رایج‌ترین و استانداردترین نوع لنت‌های Performance هستند.

ویژگی

توضیحات

عملکرد ترمزگیری

ترمزگیری عالی در شرایط سرد و گرم. ضریب اصطکاک بالا، به‌ویژه پس از گرم شدن.

مقاومت در برابر حرارت (فیدینگ)

بسیار خوب. قادر به تحمل حرارت‌های بالا در رانندگی‌های شدید و پیوسته هستند.

سایش دیسک

بالا. به دلیل وجود الیاف فلزی، سایش دیسک ترمز را تسریع می‌کنند.

نویز و گرد و غبار

نویز و صدای جیرجیر در حین ترمزگیری و تولید گرد و غبار تیره رنگ زیاد.

قیمت

معمولاً متوسط.

بهترین کاربرد

خودروهای تیون شده با کاربری Street/Track، که نیاز به ترمزگیری پرفشار دارند.

 

ب) لنت‌های سرامیکی (Ceramic)

لنت‌های مدرن‌تر که از ترکیبات فیبر سرامیکی برای اصطکاک استفاده می‌کنند.

ویژگی

توضیحات

عملکرد ترمزگیری

عملکرد عالی و ثابت. ضریب اصطکاک کمی پایین‌تر از فلزی‌ها در دمای بالا، اما بسیار پایدار.

مقاومت در برابر حرارت (فیدینگ)

بسیار خوب. حرارت را به‌خوبی جذب و دفع می‌کنند.

سایش دیسک

بسیار پایین. ملایم‌ترین نوع لنت‌ها بر روی دیسک هستند.

نویز و گرد و غبار

بسیار کم. کمترین میزان گرد و غبار (رنگ روشن) و تقریباً بدون صدا هستند.

قیمت

معمولاً بالا.

بهترین کاربرد

رانندگی روزمره، لوکس و خودروهای تیون شده Stage 1 که نویز کم و سایش پایین دیسک اهمیت دارد.

 

 

 

۲. مقایسه دیسک‌های ترمز: ساختار و کارایی

دیسک‌های ترمز وظیفه حیاتی جذب و دفع حرارت تولید شده توسط اصطکاک لنت‌ها را دارند.

الف) دیسک‌های خنک‌شونده (Ventilated)

ساختار استاندارد در اکثر خودروهای مدرن، از جمله دیسک‌های جلو در خودروهای داخلی.

  • ساختار: دیسک از دو صفحه موازی تشکیل شده که توسط پره‌های داخلی از هم جدا شده‌اند.
  • عملکرد: این پره‌ها در هنگام چرخش دیسک مانند یک فن عمل کرده و هوا را از مرکز به سمت لبه‌ها هدایت می‌کنند.
  • مزیت: کاهش مؤثر حرارت دیسک، که مقاومت در برابر فیدینگ را نسبت به دیسک‌های جامد (Solid) افزایش می‌دهد.

ب) دیسک‌های سوراخ‌دار و شیاردار (Drilled and Slotted)

این دیسک‌ها به منظور بهبود عملکرد دیسک‌های خنک‌شونده طراحی شده‌اند.

نوع دیسک

عملکرد و هدف

مزایا

معایب و ریسک

سوراخ‌دار (Drilled)

سوراخ‌ها برای دفع گازها و بخارات (گازهای ناشی از مواد لنت در دمای بالا) و کاهش اثر بالشتک گازی بین لنت و دیسک طراحی شده‌اند.

دفع عالی حرارت اولیه و گازها، ظاهر جذاب.

ریسک ترک خوردگی در اطراف سوراخ‌ها (به‌خصوص در شرایط حرارتی شدید و استفاده از لنت‌های فلزی).

شیاردار (Slotted)

شیارها برای ساییدن سطح لنت و تمیز نگه داشتن آن، و هدایت آب و آلودگی از زیر لنت طراحی شده‌اند.

اثر تمیزکنندگی مداوم بر سطح لنت، مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی.

سایش سریع‌تر لنت نسبت به دیسک‌های ساده یا سوراخ‌دار.

 

۳. تأثیر بر فاصله ترمزگیری و انتخاب نهایی برای خودروهای داخلی

کاهش فاصله ترمزگیری تنها به لنت یا دیسک وابسته نیست، بلکه به هماهنگی هر سه عنصر (لنت، دیسک و سیستم هیدرولیک) بستگی دارد.

  • لنت‌ها: بهترین عملکرد در کاهش فاصله ترمزگیری در شرایط سخت، اغلب با لنت‌های نیمه‌فلزی Performance حاصل می‌شود، زیرا ضریب اصطکاک بالاترین را ارائه می‌دهند، اما به قیمت سایش بیشتر دیسک و نویز.
  • دیسک‌ها: دیسک‌های شیاردار بهترین تعادل را برای خودروهای تیون شده داخلی ارائه می‌دهند. شیارها سطح لنت را تمیز نگه داشته و فیدینگ را کاهش می‌دهند، بدون آنکه خطر ترک خوردگی دیسک‌های سوراخ‌دار را داشته باشند.

توصیه‌ کاربردی برای خودروهای داخلی تیون شده:

سطح تیونینگ و کاربری

ترکیب توصیه شده (بهترین عملکرد/دوام)

Stage 1 (رانندگی روزمره)

لنت‌های سرامیکی + دیسک‌های خنک‌شونده فابریک (با کیفیت بالا).

Stage 2 و بالاتر (کاربری پرفشار)

لنت‌های نیمه‌فلزی Performance + دیسک‌های خنک‌شونده شیاردار.

کاربری مسابقه‌ای/درگ

لنت‌های تمام فلزی/سیمتری + دیسک‌های شیاردار یا سوراخ‌دار-شیاردار (با ریسک بالا).

 

برای دستیابی به حداقل فاصله ترمزگیری، همواره باید روغن ترمز با نقطه جوش بالا (مانند DOT 4 یا DOT 5.1) و کالیپرهای بدون ایراد را تضمین کرد.

آیا مایلید در مورد "نقش و ضرورت ارتقاء روغن ترمز با DOT بالاتر در خودروهای تیون شده" تحلیل دقیق‌تری ارائه دهم؟

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش