جستجو مطالب وبلاگ: 

عیب‌یابی تخصصی گیربکس‌های AMTسنگین (مثلاً I-Shiftو Opticruise)

 

گیربکس‌های دستی خودکار (Automated Manual Transmissionیا AMT) در خودروهای سنگین (مانند Volvo I-Shiftو Scania Opticruise) با ترکیب مزایای راندمان مکانیکی گیربکس‌های دستی و راحتی تعویض دنده خودکار، به استاندارد صنعتی تبدیل شده‌اند. عیب‌یابی این سیستم‌ها نیازمند درک عملکرد ترکیبی اجزای مکانیکی، پنوماتیکی و الکترونیکی است.

 

۱. آشنایی با اجزای کلیدی AMTسنگین

برخلاف گیربکس‌های اتوماتیک سنتی، AMTاز یک گیربکس دستی معمولی استفاده می‌کند که تعویض دنده‌ها و کنترل کلاچ آن توسط سیستم‌های الکترونیکی و پنوماتیکی خودکار شده است.

جزء

وظیفه در سیستم AMT

یونیت کنترل گیربکس (TCU/GCU)

مغز سیستم، وظیفه تصمیم‌گیری برای تعویض دنده، کنترل کلاچ و تنظیم زمان‌بندی دقیق.

عملگر کلاچ (Clutch Actuator)

جابجایی مکانیکی کلاچ (معمولاً پنوماتیکی) بر اساس فرمان TCU.

عملگرهای تعویض دنده (Gear Shift Actuators)

سیلندرهای پنوماتیک و شیرهای برقی که دوشاخه‌های تعویض دنده را جابجا می‌کنند.

سنسورهای موقعیت و سرعت

اندازه‌گیری موقعیت دقیق کلاچ، دوشاخه‌های دنده، شافت‌های ورودی/خروجی و سرعت موتور.

سیستم هوای فشرده

تأمین انرژی پنوماتیک لازم برای عملگرهای کلاچ و تعویض دنده.

 

 

۲. مشکلات شایع و عیب‌یابی مکانیکی/پنوماتیکی

بسیاری از مشکلات AMTبه دلیل نقص در عملکرد سیستم‌های پنوماتیکی یا کلاچ رخ می‌دهند.

الف) مشکلات کلاچ‌گیری و شروع حرکت

  1. علائم: لرزش شدید (Shudder) هنگام شروع حرکت، یا عدم توانایی در درگیری دنده پس از توقف.
  2. علت احتمالی:
    • سایش صفحه کلاچ: اگرچه AMTتعویض‌ها را به صورت بهینه انجام می‌دهد، اما کلاچ در نهایت فرسوده می‌شود. TCUممکن است کد خطای "Clutch Wear Limit Reached" را ثبت کند.
    • عدم تنظیم/کالیبراسیون کلاچ: پس از تعویض کلاچ یا تعمیرات، باید کالیبراسیون تخصصی (لرنینگ) انجام شود تا TCUنقطه درگیری کلاچ را به درستی بیاموزد.
    • نقص در عملگر کلاچ: نشتی هوا در عملگر پنوماتیک کلاچ یا خرابی شیرهای برقی کنترل‌کننده آن.
  3. عیب‌یابی: بررسی مقدار "سایش باقیمانده کلاچ" از طریق دیاگ. اجرای تست‌های فعال‌سازی (Actuator Tests) برای عملگر کلاچ.

ب) عدم تعویض دنده یا قفل شدن در دنده

  1. علائم: گیربکس در یک دنده قفل می‌شود، یا در حین تعویض دنده ناکام می‌ماند و خطا می‌دهد.
  2. علت احتمالی:
    • مشکلات پنوماتیکی: فشار هوای ناکافی در مخزن سیستم. نشتی هوا در عملگرهای تعویض دنده.
    • خرابی سنسور موقعیت دنده: سنسورهای موقعیت دوشاخه‌ها به TCUاعلام می‌کنند دنده در چه وضعیتی است. اطلاعات نادرست باعث می‌شود TCUنتواند تعویض بعدی را آغاز کند.
    • آسیب مکانیکی داخلی: مشکل در دوشاخه‌ها یا دنده‌های گیربکس (در موارد نادر).
  3. عیب‌یابی: بررسی فشار هوای سیستم و سلامت فیلتر رطوبت‌گیر هوا. خواندن Live Dataسنسورهای موقعیت دنده در حین تلاش برای تعویض دنده (باید تغییر وضعیت را نشان دهند).

 

۳. عیب‌یابی تخصصی الکترونیکی و نرم‌افزاری

از آنجایی که AMTکاملاً توسط TCUکنترل می‌شود، مشکلات الکترونیکی نقش پررنگی دارند.

الف) خطاهای ارتباطی و سنسور سرعت

  1. علائم: عملکرد نامنظم، تعویض‌های اشتباه، یا ثبت کدهای خطای مربوط به سرعت.
  2. علت احتمالی:
    • خرابی سنسور سرعت شافت: سنسور سرعت شافت ورودی یا خروجی گیربکس. اگر TCUنتواند سرعت چرخش دنده‌ها را تشخیص دهد، نمی‌تواند زمان‌بندی سنکرونایزرها را برای تعویض دنده تعیین کند.
    • خطای شبکه CAN: از دست رفتن ارتباط بین TCUو ECUموتور (ECM)، که برای مدیریت گشتاور در زمان تعویض دنده حیاتی است.
  3. عیب‌یابی: اندازه‌گیری دقیق مقاومت و ولتاژ سنسورهای سرعت. بررسی پایداری شبکه CANبا اسیلوسکوپ در پورت‌های TCU.

ب) مشکلات سنسور موقعیت کلاچ

  1. علائم: عدم انجام کالیبراسیون کلاچ، یا تعویض‌های خشن.
  2. علت احتمالی: خرابی یا کثیفی سنسور موقعیت (اغلب از نوع القایی یا هال) که موقعیت دقیق عملگر کلاچ را مانیتور می‌کند.
  3. عیب‌یابی: بررسی ولتاژ خروجی سنسور در حین حرکت کلاچ. باید یک تغییر ولتاژ خطی و پیوسته را در طول مسیر حرکت نشان دهد. هرگونه پرش یا ثابت ماندن ولتاژ نشان‌دهنده خرابی سنسور یا سیم‌کشی است.

 

۴. نگهداری و نکات پیشگیرانه

  • نظارت بر هوا: اطمینان از عملکرد صحیح فیلتر رطوبت‌گیر هوا (Air Dryer) و تخلیه منظم مخازن هوا برای جلوگیری از ورود رطوبت به عملگرهای پنوماتیک.
  • کالیبراسیون دوره‌ای: انجام کالیبراسیون کلاچ و دنده‌ها به صورت دوره‌ای و پس از هرگونه تعمیر بزرگ برای حفظ دقت و نرمی تعویض دنده.
  • بررسی روغن گیربکس: استفاده از روغن گیربکس توصیه‌شده توسط سازنده (معمولاً روغن‌های سینتتیک باکیفیت بالا) برای کاهش فرسایش داخلی دنده‌ها.
  • بازرسی سیم‌کشی: بررسی دوره‌ای کانکتورهای TCUو عملگرها برای جلوگیری از نفوذ آب و خوردگی، که منبع بسیاری از خطاهای متناوب هستند.

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید