استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

آشنایی با گیربکس‌ها (جعبه‌دنده‌ها) در خودروها: سواری، باری و سنگین

گیربکس یا جعبه‌دنده، وظیفه تبدیل گشتاور و سرعت خروجی موتور را به میزانی مناسب برای شرایط مختلف رانندگی (شروع حرکت، سربالایی، سرعت بالا) بر عهده دارد.

 

 

 

۱. گیربکس خودروهای سواری

گیربکس‌های سواری معمولاً بر راحتی، راندمان سوخت و ابعاد فشرده تمرکز دارند.

انواع رایج و توضیحات عمومی

  • دستی (Manual Transmission - MT): ساده‌ترین نوع، شامل دنده‌های ثابت و کشویی. راننده با استفاده از پدال کلاچ و اهرم دنده، تعویض دنده را انجام می‌دهد. مزیت: راندمان مکانیکی بالا.
  • اتوماتیک سنتی (Automatic Transmission - AT): از مبدل گشتاور (Torque Converter) برای اتصال به موتور استفاده می‌کند و تعویض دنده از طریق مجموعه‌ای از دنده‌های سیاره‌ای (Planetary Gears) و هیدرولیک صورت می‌گیرد. مزیت: راحتی بالا.
  • دوکلاچه (Dual-Clutch Transmission - DCT): ترکیبی از راندمان دستی و راحتی اتوماتیک. از دو کلاچ مجزا برای دنده‌های زوج و فرد استفاده می‌کند. مزیت: تعویض دنده سریع.
  • متغیر پیوسته (Continuously Variable Transmission - CVT): از دو مخروط و یک تسمه یا زنجیر برای ایجاد یک نسبت دنده بی‌نهایت در یک محدوده خاص استفاده می‌کند. مزیت: راندمان سوخت بهینه.

متعلقات تخصصی (در گیربکس دستی)

متعلقات

وظیفه تخصصی

کلاچ (Clutch)

قطع و وصل انتقال نیرو بین موتور و گیربکس برای تعویض دنده بدون ضربه.

شافت ورودی (Input Shaft)

انتقال گشتاور از کلاچ به گیربکس.

دنده‌های ثابت و کشویی

ایجاد نسبت‌های دنده‌ای مختلف.

سنکرونایزر (Synchronizer)

همسان‌سازی سرعت دنده‌ها قبل از درگیری کشویی، برای تعویض نرم و جلوگیری از ساییدگی.

اهرم دنده و بوش‌ها

انتقال حرکت دست راننده به دوشاخه‌های تعویض دنده.

 

 

گیربکس ماشین سنگین

۲. گیربکس خودروهای باری و سنگین (کامیون و کشنده)

گیربکس‌های سنگین بر تحمل گشتاور بسیار بالا، قابلیت حمل بار و قدرت مانور در شیب‌های تند تمرکز دارند.

انواع رایج و توضیحات عمومی

  • گیربکس‌های دستی چند سرعته (Multi-Speed MT): دارای تعداد دنده‌های زیاد (۸ تا ۱۸ دنده) هستند. اغلب از سیستم‌های Splitter و Range استفاده می‌کنند تا تعداد دنده‌ها را با ترکیب دنده‌های اصلی دو برابر کنند.
  • گیربکس‌های اتوماتیک/AMT سنگین: شامل سیستم‌های Automated Manual Transmission (AMT - دستی خودکار) که در آن کلاچ‌گیری و تعویض دنده توسط عملگرهای الکترونیکی/پنوماتیکی انجام می‌شود. این مدل‌ها به دلیل کارایی بالا و کاهش خستگی راننده رایج شده‌اند (مانند I-Shift ولوو).

متعلقات تخصصی (گیربکس‌های سنگین)

متعلقات

وظیفه تخصصی

Splitter و Range

Splitter: تقسیم دنده‌های اصلی به دو نیم‌دنده (تند و کند) برای تنظیم دقیق‌تر گشتاور. Range: تعویض بین محدوده‌های دنده (مانند ۱-۴ و ۵-۸).

ترمز گیربکس (Clutch Brake)

(فقط در برخی مدل‌ها) یک کلاچ کمکی که شافت ورودی را متوقف می‌کند تا درگیری دنده یک یا عقب آسان‌تر شود.

عملگرهای پنوماتیک/الکترونیکی

(در AMT) سیلندرهای هوا یا موتورهای الکتریکی که دوشاخه‌ها و کلاچ را به فرمان ECU جابجا می‌کنند.

PTO (Power Take-Off)

خروجی قدرت جانبی از گیربکس برای تأمین نیروی پمپ‌های هیدرولیک (مانند کمپرسی یا جرثقیل).

 

 

۳. مفهوم ضریب دنده (Gear Ratio)

ضریب دنده (Ratio) نسبت تعداد دور چرخش شافت ورودی به شافت خروجی است.

Gear Ratio = fracNumber of turns of Input Shaft (Motor Side)Number of turns of Output Shaft (Wheel Side)

  • دنده‌های سنگین (Low Gears): ضریب دنده بالا (مثلاً 4:1). این بدان معناست که شافت موتور ۴ بار می‌چرخد تا شافت خروجی ۱ بار بچرخد. نتیجه: گشتاور زیاد و سرعت کم (مناسب شروع حرکت و سربالایی).
  • دنده‌های سبک (High Gears): ضریب دنده پایین (مثلاً 0.8:1 یا Overdrive). شافت موتور کمتر از ۱ بار می‌چرخد تا شافت خروجی ۱ بار بچرخد. نتیجه: گشتاور کم و سرعت زیاد (مناسب رانندگی در بزرگراه با دور موتور پایین).
 

 

۴. ایرادات شایع و راهنمای عیب‌یابی

نوع گیربکس

ایراد شایع

راهنمای عیب‌یابی اولیه

سواری دستی (MT)

خروج دنده از جا (Jumping out of gear)

بررسی سفتی اتصالات و بوش‌های اهرم، و سلامت دندانه‌های دنده و کشویی.

 

عدم درگیری دنده (Hard Shifting)

بررسی تنظیم بودن کلاچ، خرابی سنکرونایزر مربوطه (معمولاً ۲ و ۳)، یا کیفیت روغن گیربکس.

سواری اتوماتیک (AT)

ضربه زدن هنگام تعویض (Shifting Shock)

بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس (ATF)، خطاهای شیر برقی (Solenoids) با دیاگ.

 

لغزش (Slipping)

سایش صفحات کلاچ داخلی، افت فشار روغن هیدرولیک (به دلیل خرابی پمپ یا انسداد).

سواری دوکلاچه (DCT)

لرزش هنگام شروع حرکت (Shudder)

سایش صفحات کلاچ (مخصوصاً در Dry DCT)، نیاز به کالیبراسیون تخصصی کلاچ (لرنینگ).

سنگین دستی/AMT

سخت یا غیرممکن شدن Split/Range

بررسی فشار هوای سیستم پنوماتیک، خرابی سوئیچ‌های الکتریکی روی اهرم دنده، یا خرابی عملگر Range.

 

عدم کلاچ‌گیری خودکار (AMT)

خرابی عملگر کلاچ، ایراد در سنسور موقعیت کلاچ، یا خطاهای ECU گیربکس.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش