استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

تعمیر موتور و سیستم کوپلینگ در مخلوط‌کن‌ها و آسیاب‌های برقی

مخلوط‌کن‌ها (Blenders) و آسیاب‌های برقی ابزارهای پرکاربرد در آشپزخانه هستند که عملکرد آن‌ها به توان موتور و انتقال صحیح این توان از طریق یک سیستم کوپلینگ (Coupling) وابسته است. خرابی این دستگاه‌ها اغلب ناشی از شکست مکانیکی کوپلینگ پلاستیکی (ناشی از بار اضافی) یا نقص الکتریکی در موتور (ناشی از داغ شدن زیاد) است. تعمیر موفقیت‌آمیز مستلزم تفکیک دقیق مشکل مکانیکی از مشکل الکتریکی است.

 

۱. عیب‌یابی سیستم کوپلینگ (مشکل مکانیکی)

کوپلینگ یک قطعه کوچک پلاستیکی یا لاستیکی است که گشتاور موتور را به تیغه داخلی پارچ منتقل می‌کند.

 

الف) تشخیص خرابی کوپلینگ

  • علامت کلیدی: موتور کار می‌کند، صدای چرخش دارد، اما تیغه داخلی پارچ حرکت نمی‌کند. بوی سوختگی لاستیک یا پلاستیک شنیده می‌شود.

  • مشکل اصلی: کوپلینگ دچار سایش یا شکستگی شده است، زیرا اغلب از جنس پلاستیک سخت یا لاستیک تقویت‌شده با دندانه‌های دنده مانند ساخته می‌شود تا در صورت قفل شدن تیغه، به عنوان یک فیوز مکانیکی عمل کرده و از موتور گران‌قیمت محافظت کند.

 

ب) مراحل تعویض کوپلینگ

  1. دسترسی: معمولاً کوپلینگ در بالای پایه موتور قرار دارد. برای دسترسی، ممکن است نیاز باشد پایه پلاستیکی زیرین دستگاه باز شود.

  2. جدا کردن کوپلینگ قدیمی:

    • در اکثر مدل‌ها، کوپلینگ مستقیماً به شفت موتور پیچ شده است.

    • نکته فنی: اغلب این کوپلینگ‌ها دارای رزوه چپ‌گرد هستند. برای باز کردن آن‌ها (شل کردن)، باید آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

    • برای جلوگیری از چرخش شفت موتور، می‌توانید با انبردست یا آچار کوچک، شفت را از زیر دستگاه بگیرید.

  3. نصب کوپلینگ جدید: کوپلینگ جدید را (که باید کاملاً هم‌اندازه و هم‌جنس باشد) روی شفت قرار دهید و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت محکم کنید.

  4. بازسازی پارچ: کوپلینگ مقابل (متصل به تیغه پارچ) نیز باید بررسی و در صورت سایش، تعویض شود. در برخی مدل‌ها، کل مجموعه تیغه (Blade Assembly) به صورت یکجا تعویض می‌شود.

 

۲. عیب‌یابی موتور و اتصالات (مشکل الکتریکی)

اگر موتور به هیچ وجه شروع به کار نمی‌کند یا فقط صدای "وزوز" می‌دهد، مشکل احتمالاً الکتریکی است.

 

الف) بررسی سیستم تغذیه و کلیدها

  1. بررسی فیوز حرارتی (Thermal Fuse): موتورهای پرقدرت اغلب یک فیوز حرارتی داخلی دارند تا از آسیب دیدن سیم‌پیچ‌ها در اثر گرمای بیش از حد جلوگیری شود. اگر فیوز سوخته باشد، موتور قطعاً کار نمی‌کند.

    • عیب‌یابی: مولتی‌متر را در حالت پیوستگی تنظیم کنید. فیوز حرارتی در حالت سرد باید پیوستگی داشته باشد.

  2. بررسی اتصالات و سیم‌پیچ‌ها: اگر کوپلینگ را جدا کرده‌اید، به آرامی موتور را با دست بچرخانید. اگر حرکت شفت سخت است، بلبرینگ‌ها فرسوده شده‌اند.

  3. تست کلید سرعت (Switch): با مولتی‌متر پیوستگی کلیدهای سرعت را در هر موقعیت بررسی کنید. خرابی کلیدها می‌تواند جریان را به موتور نرساند.

 

ب) عیب‌یابی موتور ذغالی (Brushed Motor) (رایج در آسیاب‌های قوی)

  • بررسی ذغال‌ها (Carbon Brushes): موتورهای ذغالی با سایش ذغال‌ها دچار ضعف یا عدم کارکرد می‌شوند.

    • عیب‌یابی: ذغال‌ها را خارج کنید. اگر طول آن‌ها کمتر از 5 میلی‌متر است، نیاز به تعویض دارند.

    • تعویض: ذغال‌های جدید را نصب کنید. پس از تعویض، دستگاه را چند دقیقه در حالت سبک روشن کنید تا ذغال‌ها با کموتاتور (Commutator) هماهنگ شوند.

 

ج) عیب‌یابی موتور القایی (Induction Motor) (رایج در مخلوط‌کن‌های صنعتی)

  • تست خازن راه‌انداز (Start Capacitor): اگر موتور فقط "وزوز" می‌کند اما نمی‌چرخد، خازن راه‌انداز احتمالاً خراب شده است. این خازن گشتاور اولیه را تأمین می‌کند.

    • عیب‌یابی: مولتی‌متر را در حالت اندازه‌گیری ظرفیت (Farad) قرار دهید و مقدار آن را با مشخصات روی بدنه خازن مقایسه کنید.

 

۳. پیشگیری و نگهداری

طول عمر کوپلینگ و موتور به شدت تحت تأثیر نحوه استفاده است.

  • استفاده صحیح: هرگز مخلوط‌کن را با مواد بسیار سخت (مانند یخ‌های بزرگ یا آجیل‌های زیاد) در سرعت بالا به صورت ناگهانی روشن نکنید. همیشه با سرعت پایین شروع کرده و به تدریج افزایش دهید.

  • جلوگیری از گرمای بیش از حد: اجازه ندهید موتور برای مدت طولانی تحت بار سنگین کار کند. اگر بوی سوختگی شنیدید، فوراً دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.

  • آب‌بندی: اطمینان حاصل کنید که مایعات به داخل محفظه موتور نشت نمی‌کنند. نشت مایع می‌تواند باعث زنگ‌زدگی بلبرینگ‌ها یا اتصالی در سیم‌پیچ‌ها شود.

نتیجه‌گیری: در اغلب موارد، خرابی مخلوط‌کن‌ها و آسیاب‌ها یک مشکل مکانیکی ساده در سیستم کوپلینگ با رزوه چپ‌گرد است که به دلیل بار اضافی شکسته و از موتور محافظت کرده است. اگر موتور به طور کامل از کار افتاده باشد، بررسی فیوز حرارتی و وضعیت ذغال‌ها یا خازن راه‌انداز باید در اولویت باشد.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش