جدیدترین محصولات

راهنما عیب یابی، تعمیر و تعویض خازن پمپ

خازن پمپ چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

 

خازن در پمپ‌های الکتریکی (معمولاً پمپ‌های تک فاز) برای ایجاد گشتاور راه‌اندازی اولیه و همچنین بهبود عملکرد و راندمان موتور در حین کار استفاده می‌شه. موتورهای تک فاز برای شروع چرخش نیاز به یک فاز کمکی دارن که توسط خازن ایجاد می‌شه.

انواع اصلی خازن در پمپ‌ها:

  1. خازن راه‌انداز (Starting Capacitor):

    • ظرفیت بالایی داره (میکروفاراد بالا).

    • فقط در لحظه راه‌اندازی موتور وارد مدار می‌شه (برای چند ثانیه).

    • پس از راه‌اندازی، توسط یک کلید گریز از مرکز (centrifugal switch) یا رله جریانی از مدار خارج می‌شه.

    • معمولاً ظاهری پلاستیکی یا مشکی داره.

  2. خازن دائم کار (Running Capacitor):

    • ظرفیت کمتری داره (میکروفاراد پایین‌تر).

    • به طور دائم در مدار باقی می‌مونه تا راندمان موتور رو افزایش بده و نویز رو کاهش بده.

    • معمولاً بدنه‌ای فلزی (آلومینیومی) داره.

    • برخی پمپ‌ها ممکنه فقط یک خازن دائم کار داشته باشن.


 

علائم خرابی خازن پمپ

 

عیب‌یابی خازن معمولاً با مشاهده علائم خاصی در پمپ شروع می‌شه:

  • پمپ روشن نمی‌شود اما صدای "وزوز" یا "همینگ" می‌دهد: این شایع‌ترین نشانه خرابی خازن راه‌انداز است. موتور تلاش می‌کند بچرخد اما گشتاور کافی ندارد.

  • پمپ به سختی راه‌اندازی می‌شود (نیاز به هل دادن پروانه): نشان‌دهنده ضعیف شدن یا خرابی جزئی خازن راه‌انداز یا دائم کار است.

  • پمپ کار می‌کند اما داغ می‌کند و بوی سوختگی می‌دهد: ممکن است خازن دائم کار خراب شده باشد و موتور تحت فشار و با راندمان پایین کار می‌کند.

  • پمپ کار می‌کند اما توان و فشار خروجی آن کم است: نشانه‌ای از ضعیف شدن خازن دائم کار است.

  • فیوز می‌پرد یا مدارشکن قطع می‌شود: اگر خازن دچار اتصال کوتاه شده باشد، می‌تواند باعث این مشکل شود.

  • خازن از نظر ظاهری متورم، ترک خورده یا روغن‌زده است: این‌ها نشانه‌های واضحی از خرابی فیزیکی خازن هستند.


 

ابزار مورد نیاز برای عیب‌یابی و تعویض خازن

 

  • مولتی‌متر با قابلیت اندازه‌گیری ظرفیت (فاراد): ضروری‌ترین ابزار برای تست خازن.

  • پیچ‌گوشتی (دو سو و چهار سو): برای باز کردن محفظه پمپ.

  • انبردست و سیم‌چین: برای کار با سیم‌ها.

  • دستکش عایق برق و عینک ایمنی: برای ایمنی شخصی.

  • خازن جایگزین (با مشخصات دقیق): پس از عیب‌یابی، برای تعویض.

  • مقداری کابل برق (در صورت نیاز به تعویض سیم‌کشی).


 

مراحل عیب‌یابی، تعمیر و تعویض خازن

 

! هشدار ایمنی: قبل از شروع هرگونه کار بر روی پمپ، حتماً برق ورودی به پمپ را قطع کنید. عدم رعایت این مورد می‌تواند منجر به برق‌گرفتگی شدید یا مرگ شود. !

 

مرحله 1: ایمنی و دسترسی

 

  1. قطع برق: اولین و مهم‌ترین گام، قطع کامل برق پمپ از فیوز اصلی یا قطع کننده مدار.

  2. تخلیه بار خازن: خازن‌ها حتی پس از قطع برق هم می‌توانند شارژ الکتریکی خطرناکی رو در خودشون نگه دارن.

    • برای تخلیه خازن، از یک مقاومت 20k اهم، 5 واتی (یا بیشتر) با سیم‌های عایق استفاده کنید.

    • سیم‌های مقاومت را به دو سر ترمینال‌های خازن وصل کنید و چند ثانیه صبر کنید تا شارژ تخلیه شود.

    • اگر مقاومت ندارید، می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی با دسته عایق برای اتصال کوتاه لحظه‌ای دو سر خازن استفاده کنید (مراقب باشید جرقه بزرگی می‌زند!). این روش توصیه نمی‌شود مگر اینکه مجبور باشید و تجهیزات ایمنی (دستکش و عینک) داشته باشید.

  3. باز کردن محفظه خازن: معمولاً خازن در یک جعبه یا پوشش پلاستیکی کوچک روی بدنه موتور پمپ قرار دارد. پیچ‌های آن را باز کرده و پوشش را بردارید.

 

مرحله 2: بازرسی ظاهری و تست اولیه

 

  1. بازرسی چشمی:

    • آیا خازن متورم، ترک‌خورده، سوخته یا روغن‌زده است؟ (نشانه‌های واضح خرابی)

    • آیا سیم‌های متصل به خازن آسیب دیده‌اند؟

    • آاز نظر نشتی و تغییر شکل ظاهری، خازن رو بررسی کنید.

  2. تست بوق مولتی‌متر (continuity test):

    • مولتی‌متر رو در حالت تست بوق یا Continuity قرار بدید.

    • پروب‌ها رو به دو سر خازن بزنید. نباید صدای بوق بشنوید.

    • اگر مولتی‌متر بوق زد، به معنی اتصال کوتاه داخلی خازن است و خازن خراب است. (فقط برای خازن‌هایی که دارای مدار قطع کننده داخلی نیستند)

 

مرحله 3: تست دقیق خازن با مولتی‌متر (حالت فاراد)

 

این مهمترین مرحله برای تأیید خرابی خازن است.

  1. مولتی‌متر رو روی حالت اندازه‌گیری ظرفیت (Farad یا μF) تنظیم کنید.

  2. پروب‌های مولتی‌متر رو به دو سر خازن وصل کنید.

  3. مقدار اندازه‌گیری شده رو با ظرفیت نامی خازن مقایسه کنید. (ظرفیت نامی روی بدنه خازن نوشته شده، مثلاً 30 μF ± 5%)

    • اگر مقدار اندازه‌گیری شده خیلی کمتر (مثلاً 20% یا بیشتر) از مقدار نامی باشه، یا صفر رو نشون بده: خازن ضعیف شده یا سوخته است.

    • اگر مولتی‌متر عدد "OL" (Over Load) یا "1" رو نشون بده: به این معنی است که خازن قطع شده (Open Circuit) و خراب است.

    • اگر مقدار کاملاً صفر باشه: ممکنه به معنی اتصال کوتاه داخلی خازن باشه.

 

مرحله 4: تعویض خازن

 

اگر تست‌ها نشان داد که خازن خراب است، باید آن را تعویض کنید.

  1. یادداشت‌برداری از نحوه اتصال: قبل از جدا کردن سیم‌ها، از نحوه اتصال آن‌ها به خازن عکس بگیرید یا یادداشت کنید.

  2. جدا کردن سیم‌ها: با استفاده از انبردست یا سیم‌چین، سیم‌های متصل به خازن رو با احتیاط جدا کنید.

  3. انتخاب خازن جدید:

    • ظرفیت (میکروفاراد - μF): خازن جدید باید دقیقاً همون ظرفیت (یا در تلرانس مجاز، معمولاً ±5%) رو داشته باشه. استفاده از خازنی با ظرفیت خیلی بیشتر یا خیلی کمتر می‌تونه به موتور آسیب بزنه.

    • ولتاژ (ولت - V): ولتاژ کاری خازن جدید باید برابر یا بیشتر از ولتاژ کاری خازن اصلی باشه (مثلاً اگر خازن 250V AC است، می‌تونید از 250V یا 300V استفاده کنید، اما کمتر نه).

    • نوع خازن: اگر خازن راه‌انداز بود، خازن راه‌انداز بخرید. اگر دائم کار بود، دائم کار. (تفاوت در ساختار داخلی و نحوه کار)

  4. نصب خازن جدید:

    • سیم‌ها رو دقیقاً مطابق با عکس یا یادداشت‌های قبلی به خازن جدید وصل کنید. مطمئن بشید که اتصالات محکم و عایق‌بندی شده‌ان.

    • خازن رو در جای خودش در محفظه قرار بدید.

  5. بستن محفظه و تست نهایی:

    • پوشش خازن رو محکم ببندید.

    • برق پمپ رو وصل کنید و پمپ رو روشن کنید. پمپ باید به راحتی و بدون صدای غیرعادی روشن بشه و کار کنه.


 

نکات تکمیلی و ملاحظات:

 

  • خازن‌های دو ظرفیتی: برخی پمپ‌ها (معمولاً پمپ‌های صنعتی یا پمپ‌های استخر) ممکنه یک خازن "دوبل" یا "سه گانه" داشته باشن که هم خازن راه‌انداز و هم دائم کار رو در یک بدنه جمع کرده. این‌ها معمولاً سه یا چهار پایانه دارن (C برای Common، Herm برای کمپرسور/موتور، Fan برای فن خازن). در این صورت، باید خازن رو با نمونه دقیقاً مشابه تعویض کنید.

  • جنس بدنه خازن: خازن‌های پلاستیکی معمولاً خازن راه‌انداز هستند (غیر قطبی، برای استفاده کوتاه مدت). خازن‌های فلزی معمولاً دائم کار هستند.

  • پمپ‌های سه فاز: پمپ‌های سه فاز معمولاً نیازی به خازن راه‌انداز ندارند، زیرا سه فاز برق، گشتاور لازم برای راه‌اندازی رو به طور طبیعی ایجاد می‌کنه. اگر پمپ سه فاز شما کار نمی‌کنه، مشکل احتمالاً از خازن نیست و باید به سراغ بررسی فازها، فیوزها، یا موتور برید.

  • مراقبت از خازن: از قرار دادن پمپ در معرض دمای خیلی بالا یا خیلی پایین خودداری کنید. نوسانات برق هم می‌تونه به عمر خازن آسیب بزنه.

  • قطعات یدکی: همیشه سعی کنید خازن یدکی با مشخصات دقیق داشته باشید، به خصوص برای پمپ‌های مهم.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش