استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

راهنمای جامع سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در موتورسیکلت‌ها

 

سیستم ترمز ضد قفل (ABS، مخفف Anti-lock Braking System) یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های ایمنی در صنعت موتورسیکلت است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری شدید، به موتورسوار کمک می‌کند تا حتی در شرایط لغزنده، کنترل فرمان و تعادل موتور را حفظ کند و فاصله توقف را کاهش دهد.

 

۱. تعریف و اصول عملکرد ABS

ABSسیستمی الکترونیکی و هیدرولیکی است که در لحظات بحرانی، فشار ترمز را به‌صورت خودکار و متناوب کنترل می‌کند.

اجزای اصلی سیستم ABS:

  • سنسورهای سرعت چرخ (Wheel Speed Sensors): که روی هر چرخ (یا فقط چرخ جلو در برخی مدل‌های اقتصادی) نصب می‌شوند و سرعت دوران چرخ را به‌طور پیوسته اندازه‌گیری می‌کنند.
  • حلقه‌های پالس/حسگر (Tone Rings): دیسک‌های دندانه‌داری که سنسورها سرعت چرخش را از طریق آن‌ها می‌خوانند.
  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU/ABS Module): مغز سیستم که داده‌های سنسورها را تحلیل می‌کند و در صورت تشخیص قفل شدن قریب‌الوقوع چرخ، فرمان لازم را صادر می‌کند.
  • واحد کنترل هیدرولیک/مدولاتور (Modulator): شامل سوپاپ‌های سریع و یک پمپ هیدرولیک کوچک. این واحد فشار روغن ترمز را بر اساس فرمان ECUکاهش، حفظ یا افزایش می‌دهد.

نحوه عملکرد (فرآیند پمپاژ خودکار):

  1. تشخیص: موتورسوار ترمز شدید می‌گیرد. ECUاز سنسورهای سرعت، کاهش ناگهانی سرعت چرخش یک چرخ را (که نشان‌دهنده شروع قفل شدن و لغزش است) تشخیص می‌دهد.
  2. آزادسازی فشار: ECUفوراً به مدولاتور دستور می‌دهد تا سوپاپ‌ها را باز کرده و فشار هیدرولیک ترمز را برای آن چرخ کاهش دهد.
  3. بازگشت سرعت: چرخ آزاد شده و دوباره شروع به چرخش می‌کند و از حالت لغزش خارج می‌شود.
  4. اعمال مجدد: ECUمجدداً به مدولاتور دستور می‌دهد تا فشار ترمز را برگرداند.
  5. تکرار: این چرخه (کاهش، حفظ، افزایش فشار) در کسری از ثانیه (حتی تا 100 بار در ثانیه) تکرار می‌شود تا زمانی که موتور متوقف شود یا خطر قفل شدن برطرف گردد.

نکته کلیدی: موتورسوار در هنگام عملکرد ABSممکن است یک لرزش یا ضربه زدن خفیف در اهرم ترمز یا پدال زیر پا احساس کند، که نشان‌دهنده فعالیت متناوب سوپاپ‌ها و عملکرد صحیح سیستم است.

 

 

۲. مزایا و محدودیت‌های ترمز ABS

مزایای ABSدر موتورسیکلت:

  • حفظ پایداری و کنترل: جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها به راکب اجازه می‌دهد تا در حین ترمزگیری شدید، کنترل فرمان را حفظ کرده و از انحراف و سقوط جلوگیری کند.
  • کاهش فاصله توقف: به خصوص در سطوح لغزنده (خیس، شنی یا روغنی) با حفظ حداکثر اصطکاک ممکن، فاصله توقف را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • افزایش ایمنی در شرایط اضطراری: اجازه می‌دهد تا موتورسوار بدون ترس از سر خوردن، با تمام توان ترمز بگیرد.

محدودیت‌ها و معایب:

  • پیچیدگی و هزینه تعمیر: سیستم‌های ABSپیچیده‌تر و گران‌تر از ترمزهای سنتی هستند و تعمیرات آن نیاز به دانش تخصصی و دستگاه‌های دیاگ دارد.
  • عملکرد در آفرود: در مسیرهای خاکی و آفرود، قفل شدن جزئی چرخ (برای ایجاد تپه کوچک شن جلوی چرخ) می‌تواند مفید باشد. ABSممکن است در این شرایط عملکرد ترمز را مختل کند. (به همین دلیل در مدل‌های آفرود، امکان غیرفعال‌سازی ABSچرخ عقب وجود دارد).
  • وزن اضافه: افزودن ماژول هیدرولیک و سنسورها وزن کمی به موتور اضافه می‌کند، هرچند در مدل‌های جدید این وزن به حداقل رسیده است.

 

۳. نگهداری و عیب‌یابی سیستم ABS

عیب‌یابی سیستم ABSدر موتورسیکلت با روشن شدن چراغ هشدار ABSدر پنل پشت آمپر آغاز می‌شود.

الف. علائم رایج خرابی:

  • روشن ماندن چراغ ABS: واضح‌ترین علامت که نشان می‌دهد سیستم خاموش شده یا خطا دارد.
  • پدال/اهرم ترمز ضربان‌دار غیرعادی: در شرایط عادی (نه هنگام ترمز شدید) یا کشیده شدن موتور به یک سمت هنگام ترمزگیری.
  • عدم عملکرد ABS: در ترمزگیری شدید چرخ‌ها قفل می‌شوند (عملکرد ترمز به حالت سنتی برمی‌گردد).

ب. مراحل عیب‌یابی و نگهداری:

حوزه مشکل

روش عیب‌یابی

اقدامات نگهداری و تعمیر

سنسورهای سرعت چرخ

بازرسی چشمی: بررسی سنسور و حلقه پالس برای کثیفی، آسیب فیزیکی یا تغییر فاصله.

تمیزکاری: تمیز کردن سنسور و دندانه‌های حلقه پالس از گل، زباله یا براده‌های فلزی.

سیم‌کشی و اتصال

دیاگ: بررسی کدهای خطا. سیم‌کشی سنسورها باید سالم باشد.

بررسی کابل‌ها: اطمینان از عدم پارگی یا خرابی سوکت‌های اتصال سنسور به ABS Module.

ABS Module(مدولاتور)

دیاگ تخصصی: خواندن کدهای خطا و تست عملکرد پمپ و سوپاپ‌ها با دستگاه دیاگ.

روغن ترمز: اطمینان از تعویض روغن ترمز در زمان‌های توصیه‌شده (معمولاً هر 2 سال)؛ آلودگی روغن به مدولاتور آسیب می‌زند.

باتری و برق

اندازه‌گیری ولتاژ باتری در حالت خاموش و روشن.

باتری: اطمینان از سلامت باتری، زیرا نوسانات و افت ولتاژ می‌تواند باعث خطای ABSشود.

توجه: در صورت روشن شدن چراغ ABS، معمولاً سیستم به ترمزگیری معمولی باز می‌گردد، اما قابلیت ضد قفل خود را از دست می‌دهد. در این حالت باید برای تشخیص دقیق از دستگاه دیاگ تخصصی موتورسیکلت استفاده کرد.

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش