استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

آشنایی جامع با کلاس‌های موتورسیکلت: از شهری تا مسابقه‌ای

 

موتورسیکلت‌ها بر اساس هدف طراحی، عملکرد، ساختار و ارگونومی به چندین کلاس اصلی تقسیم می‌شوند. آشنایی با این کلاس‌ها به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا موتورسیکلت متناسب با سبک زندگی و نیاز خود را انتخاب کنند.

 

۱. کلاس‌های اصلی و اجزای فنی کلیدی

 

 

۱.۱. کلاس اسپرت (Sport / Race)

این کلاس برای سرعت، شتاب و عملکرد بالا در پیست طراحی شده است.

  • هدف: حداکثر سرعت، شتاب‌گیری سریع، و هندلینگ تیز و دقیق.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین (Engine): معمولاً ۴ سیلندر خطی یا V شکل با حجم بالا (600 سی‌سی به بالا). موتورهای با دور موتور بسیار بالا (RPM) که حداکثر قدرت را در دورهای بالا تولید می‌کنند.
    • شاسی (Frame): شاسی سبک و بسیار سفت و سخت (معمولاً آلومینیومی) برای حفظ پایداری در سرعت‌های بالا.
    • ارگونومی: وضعیت رانندگی تهاجمی و خمیده به جلو، که مرکز ثقل را پایین نگه می‌دارد و آیرودینامیک را بهبود می‌بخشد.
    • تعلیق (Suspension): سیستم تعلیق پیشرفته (اغلب تلسکوپی معکوس یا Upside Down در جلو) و قابل تنظیم برای رانندگی دقیق در پیچ‌ها.
    • فلاپ‌ها (Fairings): بدنه کاملاً پوشیده با هدف کاهش نیروی درگ و بهبود آیرودینامیک.

 

۱.۲. کلاس نیکد (Naked) / استریت (Street)

این کلاس نسخه لخت شده موتورهای اسپرت است که برای استفاده روزمره شهری بهینه‌سازی شده است.

  • هدف: تعادل بین عملکرد خوب و راحتی استفاده روزانه.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین: مشابه کلاس اسپرت (تک سیلندر، دو سیلندر یا چهار سیلندر)، اما معمولاً گشتاور را در دورهای پایین‌تر و میانی تولید می‌کند (مناسب ترافیک).
    • شاسی: طراحی مشابه کلاس اسپرت، اما با تأکید بیشتر بر راحتی.
    • ارگونومی: وضعیت نشستن راست و عمودی‌تر (بدون خم شدن زیاد به جلو) برای راحتی بیشتر راننده در مسافت‌های کوتاه و ترافیک.
    • فلاپ‌ها: بخش‌های پوششی (فلاپ) حذف شده‌اند و موتور (انجین) در معرض دید است (به همین دلیل "نیکد" نامیده می‌شود).
    • ترمز: معمولاً مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای ایمنی بیشتر در شهر.

 

۱.۳. کلاس کروزر (Cruiser)

این کلاس برای پیمایش راحت و طولانی مدت در مسیرهای مستقیم با سرعت ثابت طراحی شده است.

  • هدف: راحتی حداکثری، ظاهر کلاسیک آمریکایی (مانند هارلی دیویدسون) و صدای خاص موتور.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین: معمولاً ۲ سیلندر V شکل با حجم بالا (از 500 سی‌سی به بالا). موتورهای گشتاور بالا در دورهای پایین برای شتاب‌گیری نرم و قوی.
    • شاسی: بلند، سنگین و با فاصله محورهای زیاد (Long Wheelbase) برای پایداری در جاده‌های باز.
    • ارگونومی: وضعیت نشستن پایین، راحت و لمیده به عقب. پاهای راننده جلوتر از بدن قرار می‌گیرند.
    • تعلیق: نرم و با بازی کم (کوتاه) که تمرکز آن بر راحتی رانندگی مستقیم است.
    • جزئیات ظاهری: استفاده زیاد از کروم، اگزوزهای بزرگ و زین پهن و راحت.

 

 

۱.۴. کلاس اسکوتر (Scooter)

کوچک، سبک و ایده‌آل برای ترددهای شهری کوتاه.

  • هدف: حمل و نقل ارزان، راحت و آسان در ترافیک شهری.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین: معمولاً تک سیلندر و حجم کم (اغلب 50 تا 250 سی‌سی).
    • گیربکس: تقریباً همیشه از گیربکس اتوماتیک با سیستم CVT (Continuously Variable Transmission) استفاده می‌کنند، که نیازی به تعویض دنده دستی ندارد.
    • ارگونومی: راننده راست می‌نشیند و مهم‌ترین ویژگی، وجود فضای خالی برای قرارگیری پاها است (بجای باک در موتورهای دیگر).
    • ساختار: دارای محفظه ذخیره‌سازی بزرگ زیر زین (برای قرار دادن کلاه ایمنی).
    • ترمز: معمولاً ترمزهای پا حذف شده و ترمز جلو و عقب توسط کت‌های فرمان کنترل می‌شوند.

 

۱.۵. کلاس آفرود/ کراس (Off-Road / Motocross)

برای مسابقات در مسیرهای خاکی، پرش و موانع طراحی شده‌اند و معمولاً مجوز تردد جاده‌ای ندارند.

  • هدف: سبکی، حداکثر قدرت در گشتاور و قابلیت مانور در زمین‌های ناهموار.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین: تک سیلندر، سبک، با نسبت وزن به قدرت بالا. (اغلب موتورهای ۲ زمانه یا ۴ زمانه با حجم پایین).
    • شاسی: بسیار سبک و قوی.
    • تعلیق: مهم‌ترین جزء. کمک فنرهای بسیار بلند با بازی زیاد (Long Travel Suspension) برای جذب پرش‌ها و ضربات شدید.
    • چرخ‌ها و تایرها: تایرهای با آج‌های درشت (ناخنی) و چرخ‌های بزرگتر در جلو (معمولاً ۲۱ اینچ).
    • ساختار: فاقد چراغ، آینه‌ها و کیلومترشمار اضافی (برای کاهش وزن).

 

۱.۶. کلاس ادونچر (Adventure) / تریل (Dual-Sport)

ترکیبی از توانایی آفرود و راحتی مسافرت در جاده.

  • هدف: قابلیت طی مسافت‌های طولانی در جاده و همچنین توانایی عبور از مسیرهای خاکی.
  • اجزای اصلی و ویژگی‌ها:
    • انجین: معمولاً دو سیلندر با گشتاور مناسب و دوام بالا.
    • شاسی و تعلیق: تعلیق قوی و بلندتر از موتورهای شهری (نزدیک به کراس، اما نرم‌تر) برای جذب ناهمواری.
    • ارگونومی: رانندگی عمودی، زین راحت و فضای مناسب برای نصب صندوق و بار در مسافرت‌های طولانی.
    • ویژگی‌های اضافی: باک سوخت بزرگ (برای بُرد بیشتر)، شیشه بادگیر بلند و سیستم‌های الکترونیکی کمکی (مانند کنترل کشش و حالات رانندگی).

 

۲. خلاصه مقایسه فنی کلاس‌های پرطرفدار

کلاس

ویژگی ارگونومی

حجم انجین غالب

ویژگی بارز فنی

کاربری اصلی

اسپرت

خمیده، تهاجمی

600 سی‌سی +

دور موتور بسیار بالا، آیرودینامیک

پیست و سرعت

نیکد

عمودی، راحت‌تر

250 تا 1000 سی‌سی

تعادل بین قدرت و راحتی، گشتاور میانی

روزمره و شهری

کروزر

پایین، لمیده به عقب

500 سی‌سی +

گشتاور بسیار بالا در دور پایین، وزن زیاد

بزرگراه و مسافرت آرام

اسکوتر

عمودی، پاهای جلو

125 تا 250 سی‌سی

گیربکس CVT، فضای پای مسطح

ترافیک شهری

ادونچر

عمودی و بلند

650 سی‌سی +

تعلیق بلند، باک بزرگ، دوگانه جاده/آفرود

مسافرت طولانی و بیراهه

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش