استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

آموزش گام به گام تعمیر ژنراتور و موتور برق دوگانه‌سوز و سه‌گانه‌سوز

 

ژنراتورهای دوگانه‌سوز (گازوئیل و گاز طبیعی/ال‌پی‌جی) و سه‌گانه‌سوز (گاز شهری، ال‌پی‌جی و بنزین) به دلیل انعطاف‌پذیری سوخت و هزینه‌های عملیاتی کمتر، به‌ویژه در مناطقی که دسترسی به گاز طبیعی پایدار است، محبوبیت یافته‌اند. با این حال، مدیریت آلودگی و تعمیر این ژنراتورها به دلیل ترکیب سیستم‌های سوخت‌رسانی، پیچیدگی بیشتری دارد.

 

 

۱.  مدیریت آلودگی و تعمیر در ژنراتورهای دوگانه/سه‌گانه

استفاده از سوخت‌های گازی (به ویژه گاز طبیعی و ال‌پی‌جی) در کنار سوخت مایع، چالش‌های آلودگی متفاوتی را ایجاد می‌کند:

الف) تأثیر سوخت گازی (گاز طبیعی/ال‌پی‌جی)

  • مزیت آلودگی: سوخت‌های گازی به طور کلی احتراق تمیزتری نسبت به گازوئیل یا بنزین دارند. تولید دوده (Soot) و ذرات معلق (PM) در آن‌ها به شدت کمتر است. این امر باعث کاهش آلودگی روغن موتور و افزایش عمر فیلتر روغن می‌شود.
  • چالش فرسایش سوپاپ‌ها: گاز طبیعی دارای عدد اکتان بالایی است و خشک‌تر می‌سوزد. این امر می‌تواند باعث فرسایش سریع‌تر نشیمنگاه سوپاپ‌ها و سوپاپ‌های خروجی شود، زیرا گاز فاقد مواد روانکار موجود در سوخت‌های مایع است.
    • راهکار تعمیر و نگهداری: تنظیم دقیق‌تر و منظم‌تر لقی سوپاپ‌ها ضروری است. در صورت امکان، از روغن موتور با فرمولاسیون مخصوص موتورهای گازی (مانند روغن‌های با سطح خاکستر سولفاته پایین‌تر) استفاده شود.

ب) چالش‌های سوخت‌های مایع و ترکیب

  • تشکیل رسوبات کربنی: در ژنراتورهای سه‌گانه‌سوز، استفاده از بنزین و گازوئیل می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات کربنی روی پیستون‌ها، محفظه احتراق و انژکتورها شود.
  • احتراق ناقص: اگر سیستم تبدیل سوخت به درستی تنظیم نشود (به‌ویژه در حالت دوگانه‌سوز)، ممکن است احتراق ناقص رخ دهد که منجر به افزایش مونوکسید کربن (CO) و هیدروکربن‌های نسوخته (HC) شود.
    • راهکار تعمیر و نگهداری: بررسی و کالیبراسیون منظم سیستم میکسر گاز یا انژکتورهای اضافی. تمیزکاری دوره‌ای محفظه احتراق با مواد شیمیایی مخصوص یا روش‌های مکانیکی.

 

۲.  راهنمای گام به گام عیب‌یابی و تعمیر انواع موتوربرق

عیب‌یابی در ژنراتورهای دوگانه و سه‌گانه باید سیستم سوخت‌رسانی را در اولویت قرار دهد، زیرا هر سوخت مسیر جداگانه‌ای دارد.

گام ۱: بررسی سیستم سوخت‌رسانی اولیه (سوخت مایع یا بنزین)

مشکل مشاهده شده

گام‌های عیب‌یابی

اقدام تعمیر و نگهداری

موتور روشن نمی‌شود/ خاموش می‌شود.

الف. سوخت بنزین: شیر بنزین باز است؟ سوخت در باک وجود دارد؟ سوخت کهنه نشده است؟

تمیز کردن/تعویض کاربراتور یا انژکتور در صورت گرفتگی؛ تعویض سوخت قدیمی.

قدرت موتور کم است.

ب. سوخت بنزین: فیلتر سوخت بنزین را چک کنید.

تعویض فیلتر بنزین.

 

گام ۲: بررسی سیستم سوخت‌رسانی گازی (گاز شهری/ال‌پی‌جی)

مشکل مشاهده شده

گام‌های عیب‌یابی

اقدام تعمیر و نگهداری

ژنراتور روی گاز روشن نمی‌شود.

الف. فشار گاز: فشار ورودی گاز کافی است؟ (شیر گاز باز است؟).

تنظیم شیر اصلی گاز یا بررسی خطوط LPG برای گرفتگی.

مشکل در تنظیم هوای-گاز.

ب. میکسر و رگلاتور: میکسر گاز و دیافراگم رگلاتور را برای پارگی یا گرفتگی بررسی کنید.

تنظیم مجدد نسبت هوای-گاز یا تعویض دیافراگم رگلاتور (این قطعات بیشترین خرابی را دارند).

نشت گاز احساس می‌شود.

ج. نشتی: خطوط گاز و اتصالات را با محلول آب و صابون تست کنید.

تعویض واشرها و شیلنگ‌های قدیمی.

 

گام ۳: بررسی سیستم احتراق و تبدیل سوخت (مشترک)

مشکل مشاهده شده

گام‌های عیب‌یابی

اقدام تعمیر و نگهداری

جرقه ضعیف یا عدم جرقه.

الف. شمع: وضعیت شمع‌ها را بررسی کنید (رسوب کربن، فرسودگی الکترودها).

تنظیم گپ شمع‌ها یا تعویض شمع‌ها.

ایراد در سیستم احتراق.

ب. کویل و کلاهک شمع: سلامت سیم‌ها و کویل جرقه را بررسی کنید.

تعویض کویل یا کلاهک شمع.

ایراد در انتقال سوخت.

ج. سوئیچ تبدیل سوخت: در ژنراتورهای سه‌گانه، سوئیچ تبدیل سوخت را برای هرگونه قطعی بررسی کنید.

ترمیم یا تعویض سوئیچ تبدیل.

 

گام ۴: مدیریت دما و آلودگی (اجزای داخلی)

مشکل مشاهده شده

گام‌های عیب‌یابی

اقدام تعمیر و نگهداری

لقی نامنظم سوپاپ‌ها.

الف. فرسایش سوپاپ: به دلیل استفاده مداوم از گاز، لقی سوپاپ‌ها را اندازه بگیرید.

تنظیم مجدد لقی سوپاپ‌ها طبق دفترچه سازنده.

گرمای بیش از حد موتور.

ب. روغن و خنک‌کاری: سطح روغن را بررسی کنید. در مدل‌های آب‌خنک، سطح آب و سلامت فن را چک کنید.

تعویض روغن با گرید مناسب؛ تمیزکاری پره‌های خنک‌کننده.

دود غیرمعمول.

ج. تشخیص دود: دود آبی (روغن‌سوزی) یا دود سیاه (سوخت بیش از حد).

بررسی رینگ پیستون (آبی) یا تنظیم میکسر (سیاه).

 

۳.  نگهداری پیشگیرانه در سیستم‌های چندگانه‌سوز

برای اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر، نگهداری پیشگیرانه در این مدل‌ها باید دقیق‌تر باشد:

  • چرخه تعویض روغن کوتاه‌تر: اگرچه گاز تمیزتر می‌سوزد، اما سیستم دوگانه‌سوز، دمای احتراق بالاتری دارد. بهتر است روغن را در بازه‌های زمانی کمی کوتاه‌تر از حالت تک‌سوز تعویض کنید.
  • تخلیه کامل سوخت مایع: اگر ژنراتور برای مدت طولانی از سوخت گاز استفاده می‌کند، اطمینان حاصل کنید که بنزین یا گازوئیل در مخزن کاربراتور یا خطوط سوخت باقی نماند تا از ایجاد رسوبات و گرفتگی جلوگیری شود.
  • بررسی مداوم رگلاتور گاز: دیافراگم و اورینگ‌های رگلاتور گاز به مرور زمان خشک می‌شوند. بازرسی‌های دوره‌ای برای اطمینان از عدم نشتی و تنظیم دقیق فشار گاز ورودی حیاتی است.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش