استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

استانداردهای آلایندگی موتورهای کوچک: از یورو Stage I تا Stage V و Tier 4

 

ماشین‌آلات متحرک غیرجاده‌ای ( - Non-Road Mobile Machinery)، شامل تجهیزاتی چون تراکتورهای کوچک، ژنراتورهای قابل حمل، بیل‌های مکانیکی مینی، و موتورپمپ‌ها، بخش قابل توجهی از انتشار آلاینده‌ها را در محیط‌های کشاورزی و ساختمانی به خود اختصاص داده‌اند. استانداردهای آلایندگی، مجموعه‌ای از مقررات سخت‌گیرانه هستند که انتشار گازهای سمی  و ذرات معلق را محدود می‌کنند. تحول این استانداردها، به‌ویژه در تیِر ۴ نهایی () و مرحله ۵ یورو ()، انقلابی در طراحی و فناوری موتورهای کوچک ایجاد کرده است.

 

۱. مروری بر استانداردهای قدیمی: تمرکز بر جرم و گازها

استانداردهای آلایندگی در دو مرجع اصلی تعریف و اجرا می‌شوند: آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ( Tier) و مقررات کمیسیون اقتصادی اروپا EURO

 

استانداردهای اولیه (Tier 1/2 و Stage I/II)

در مراحل اولیه (دهه و )، هدف اصلی کاهش انتشار مونوکسید کربن  و هیدروکربن‌های نسوخته  بود.

  • روش کنترل: در این مراحل، کاهش آلایندگی عمدتاً از طریق بهینه‌سازی فرآیند احتراق، استفاده از سیستم‌های تزریق مستقیم ساده و اصلاحات در طراحی محفظه احتراق انجام می‌شد.

  • مشکل اصلی: تمرکز بر روی جرم ذرات معلق  و اکسیدهای نیتروژن  بود، اما محدودیت‌ها هنوز به حدی نبود که نیاز به سیستم‌های پس‌تصفیه پیچیده ایجاد شود.

 

استانداردهای میانی (Tier 3 و Stage III/IV)

در این مرحله، محدودیت‌ها به‌ویژه برای و سخت‌تر شد.

  • Tier 4 Interim / Stage IIIB: در این استانداردها، برای نخستین بار استفاده از کاتالیست اکسیداسیون دیزل و سیستم‌های بازچرخانی گاز اگزوز خنک‌شده  رایج شد. این فناوری‌ها به کاهش همزمان (از طریق ) و (از طریق فیلترهای اولیه) کمک کردند.

  • نقطه عطف: این مراحل، نیاز به کنترل الکترونیکی دقیق (انژکتورهای ) را حتی در موتورهای زیر اسب بخار اجباری کردند.

 

۲. استانداردهای نوین: Tier 4 Final و Euro Stage V

استانداردهای (که از حدود برای موتورهای مختلف اجرا شد) و (که از سال وارد عمل شد) دو تفاوت کلیدی نسبت به مراحل قبلی دارند که ماهیت طراحی موتورهای کوچک را تغییر داده‌اند:

 

الف) تمرکز بر تعداد ذرات ( - Particle Number)

مهم‌ترین تغییر در ، افزودن محدودیت برای تعداد ذرات معلق  است.

  • دلیل فنی: مطالعات نشان دادند که ذرات بسیار ریز (اولترافین)، به دلیل توانایی نفوذ به ریه‌ها و جریان خون، بیشترین آسیب را به سلامت انسان وارد می‌کنند. این ذرات جرمی کمی دارند اما تعداد آن‌ها بسیار زیاد است.

  • الزام عملیاتی: برای انطباق با این محدودیت سختگیرانه، عملاً نصب فیلتر ذرات دیزل اجباری شد. این الزام حتی برای موتورهای دیزلی بسیار کوچک (زیر کیلووات یا اسب بخار) نیز صادق است.

 

ب) محدودیت‌های شدید در تمام محدوده‌های توان

و محدودیت‌های را به سطوحی رساندند که صرفاً با قابل دستیابی نبود.

  • سیستم پس‌تصفیه الزامی: برای موتورهای با توان بالاتر (عموماً بالای کیلووات یا اسب بخار) نیاز به کاهش کاتالیزوری انتخابی ( - Selective Catalytic Reduction) برای خنثی‌سازی با استفاده از مایع اگزوز دیزل ( یا ) را اجباری کرد.

 

۳. الزامات فنی و تجهیزات مورد نیاز برای انطباق

انطباق با و مستلزم یک سیستم پس‌تصفیه (Aftertreatment System) چندجزئی است:

تجهیزاتنقش فنیاهمیت برای موتورهای کوچک
فیلتر ذرات دیزل حذف بیش از از ذرات معلق (کاهش و ).ضروری برای Stage V: مهم‌ترین قطعه برای رسیدن به حد .
کاتالیست اکسیداسیون دیزل اکسیداسیون و و افزایش دمای اگزوز برای کمک به بازسازی () .تقریباً در تمام موتورهای جدید استفاده می‌شود.
سیستم تزریق برای تبدیل به نیتروژن و آب.ضروری برای توان‌های بالا: برای موتورهای زیر اسب بخار، اغلب از ترکیب یا استفاده می‌شود.
انژکتورهای کامان ریل کنترل دقیق زمان و فشار تزریق سوخت.بنیان احتراق پاک: امکان تنظیم برای تولید ذرات کمتر در منبع.

 

چالش رژنراسیون ( Regeneration)

نیاز به پاکسازی منظم دارد (که به آن رژنراسیون می‌گویند). این فرآیند از طریق سوزاندن ذرات انباشته‌شده با افزایش دمای اگزوز انجام می‌شود. در موتورهای کوچک که اغلب در بارهای کم کار می‌کنند، رژنراسیون فعال (Active Regeneration) (تزریق سوخت اضافی به اگزوز) به یک الزام طراحی تبدیل شده است.

 

۴. تأثیر بر طراحی موتورهای کوچک

پیاده‌سازی این استانداردها در موتورهای کوچک تک‌سیلندر و دو سیلندر چالش‌های فنی خاصی ایجاد کرده است:

  1. افزایش پیچیدگی: موتورهای کوچک که قبلاً مکانیکی بودند، اکنون به سیستم‌های الکترونیکی (سنسورها، و ) مجهز شده‌اند تا بتوانند سیستم‌های پس‌تصفیه را مدیریت کنند.

  2. اندازه و وزن: اضافه شدن ، و احتمالاً مخزن ، ابعاد و وزن موتور را افزایش داده است، که برای تجهیزات قابل حمل (پرتابل) یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

  3. هزینه: هزینه تولید به دلیل قطعات پیچیده و سنسورهای اضافی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

  4. کاهش توان: سیستم‌های و محدودیت‌های اعمالی در فرآیند احتراق برای کاهش آلاینده‌ها در منبع، ممکن است منجر به کاهش توان خروجی و راندمان حرارتی در برخی طراحی‌ها شود.

 

نتیجه‌گیری

 

استانداردهای آلایندگی از مراحل اولیه تا و مسیر طولانی را طی کرده‌اند. این استانداردها با هدف حذف کامل آلودگی‌های قابل مشاهده  و ذرات بسیار ریز (تدوین شده‌اند. در نتیجه، صنعت موتورهای کوچک به سمت سیستم‌های تزریق الکترونیکی ، کاتالیست‌های و حرکت کرده است. این تحول، هرچند هزینه‌های اولیه را افزایش داده، اما عملکرد دقیق‌تر و سازگارتر موتور با محیط زیست و سلامت عمومی را تضمین کرده است. انتظار می‌رود در آینده، استانداردهای جدیدتر بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای  و افزایش راندمان سوخت تمرکز کنند تا پایداری عملیاتی تجهیزات تضمین شود.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش