جدیدترین محصولات

نحوه تعویض قطعات علفتراش دوشی و پشتی بنزینی

 

 

راهنمای گام به گام تعویض قطعات اصلی علف‌تراش دوشی موتوری بنزینی

 

تعویض قطعات اصلی علفتراش دوشی بنزینی، با رعایت نکات ایمنی و دقت کافی، می‌تواند توسط خودتان انجام شود. این راهنما به شما کمک می‌کند تا مراحل تعویض برخی از رایج‌ترین قطعات را به درستی انجام دهید.

مهم‌ترین نکته: پیش از شروع هر کاری، همیشه دفترچه راهنمای علفتراش خود را مطالعه کنید. مدل‌های مختلف ممکن است جزئیات خاص خود را داشته باشند.


 

نکات ایمنی پیش از شروع

 

  • اطمینان از خاموشی کامل: مطمئن شوید که موتور علفتراش کاملاً خاموش و سرد شده است.

  • جدا کردن کابل شمع: برای جلوگیری از روشن شدن تصادفی، کلاهک شمع را از شمع جدا کنید.

  • استفاده از دستکش و عینک ایمنی: برای محافظت از خود در برابر جراحات احتمالی.

  • مکان کار تمیز و مناسب: در محلی با نور کافی و تهویه مناسب کار کنید.

  • جمع‌آوری ابزار مورد نیاز: ابزارهای لازم را از قبل آماده کنید.


 

ابزار مورد نیاز

 

بسته به قطعه‌ای که می‌خواهید تعویض کنید، ممکن است به ابزارهای زیر نیاز داشته باشید:

  • آچار شمع

  • پیچ‌گوشتی (دو سو، چهار سو، و تورکس در صورت نیاز)

  • آچار T

  • انبر دست

  • آچار آلن (در صورت نیاز)

  • برس سیمی یا برس تمیز کننده

  • پارچه تمیز

  • قطعه جدید جایگزین


 

مراحل تعویض قطعات اصلی

 

در ادامه، نحوه تعویض چند قطعه اصلی و رایج را توضیح می‌دهیم:

 

1. تعویض تیغه یا هد نخ (Cutting Head/Blade)

 

چه از تیغه فلزی استفاده کنید و چه از هد نخ، نحوه تعویض آن‌ها مشابه است.

مراحل:

  1. ثابت کردن شفت (محور): معمولاً یک سوراخ کوچک در پشت یا کنار هد علفتراش وجود دارد که با قرار دادن یک پین فلزی، پیچ‌گوشتی یا آچار آلن در آن می‌توانید شفت را ثابت نگه دارید و از چرخش آن جلوگیری کنید.

  2. باز کردن مهره نگهدارنده:

    • برای تیغه: یک مهره بزرگ در مرکز تیغه وجود دارد. اغلب این مهره دارای رزوه چپ‌گرد است (یعنی برای باز کردن باید در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید). با آچار مناسب، مهره را باز کنید.

    • برای هد نخ: هد نخ معمولاً با پیچاندن به صورت کامل باز می‌شود، یا ممکن است یک مهره در زیر آن داشته باشد. به دفترچه راهنمای هد نخ خود مراجعه کنید.

  3. جدا کردن تیغه/هد نخ قدیمی: تیغه یا هد نخ قدیمی را به آرامی از جای خود بردارید. مراقب باشید واشرها یا صفحات نگهدارنده را گم نکنید.

  4. تمیز کردن: از فرصت استفاده کرده و محل نصب تیغه/هد نخ و اطراف آن را از خاک و علف‌های پیچیده شده تمیز کنید.

  5. نصب تیغه/هد نخ جدید:

    • تیغه یا هد نخ جدید (که باید از نوع و اندازه صحیح باشد) را روی پین‌های راهنما یا محور قرار دهید.

    • مطمئن شوید که تمامی واشرها و صفحات نگهدارنده به ترتیب صحیح نصب می‌شوند.

    • مهره نگهدارنده را با دست ببندید.

  6. سفت کردن مهره نگهدارنده: در حالی که شفت را همچنان ثابت نگه داشته‌اید، مهره را با آچار محکم کنید. برای تیغه‌ها، مطمئن شوید که کاملاً سفت شده است (توجه به رزوه چپ‌گرد یا راست‌گرد).

  7. بررسی نهایی: مطمئن شوید که تیغه یا هد نخ به درستی نصب شده و محکم است.

 

2. تعویض شمع (Spark Plug)

 

شمع یک قطعه مصرفی است که باید به صورت دوره‌ای تعویض شود.

مراحل:

  1. جدا کردن کلاهک شمع: کلاهک لاستیکی شمع را به آرامی از روی شمع جدا کنید.

  2. تمیز کردن اطراف شمع: قبل از باز کردن شمع، اطراف آن را با یک برس یا پارچه تمیز کنید تا خاک و کثیفی وارد محفظه احتراق نشود.

  3. باز کردن شمع قدیمی: با استفاده از آچار شمع مناسب، شمع را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.

  4. بررسی شمع قدیمی (اختیاری): نگاهی به الکترودهای شمع قدیمی بیندازید. وضعیت آن می‌تواند نشانه‌ای از سلامت موتور باشد (مثلاً سیاه شدن بیش از حد).

  5. نصب شمع جدید:

    • شمع جدید (که باید از نوع و مدل صحیح باشد) را با دست در سوراخ شمع قرار داده و به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا رزوه شود.

    • هنگامی که شمع با دست سفت شد، با آچار شمع آن را حدود یک‌چهارم تا یک‌دوم دور دیگر سفت کنید. بیش از حد سفت کردن می‌تواند به سرسیلندر آسیب برساند.

  6. وصل کردن کلاهک شمع: کلاهک شمع را محکم روی شمع فشار دهید تا صدای "کلیک" یا احساس کنید که محکم شده است.

 

3. تعویض فیلتر هوا (Air Filter)

 

فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود ذرات به موتور ضروری است.

مراحل:

  1. باز کردن کاور فیلتر هوا: کاور فیلتر هوا معمولاً با یک یا چند پیچ یا گیره نگه داشته می‌شود. آن‌ها را باز کنید.

  2. جدا کردن فیلتر هوای قدیمی: فیلتر قدیمی را به آرامی از جای خود بردارید.

  3. تمیز کردن محفظه فیلتر: از فرصت استفاده کرده و محفظه فیلتر را از گرد و غبار و خاک تمیز کنید.

  4. نصب فیلتر هوای جدید: فیلتر جدید (که باید تمیز و از نوع صحیح باشد) را در جای خود قرار دهید. مطمئن شوید که به درستی جا افتاده و هیچ فضایی برای نفوذ هوا از کنار آن وجود ندارد.

  5. بستن کاور فیلتر هوا: کاور را در جای خود قرار داده و پیچ‌ها یا گیره‌ها را ببندید.

 

4. تعویض فیلتر سوخت (Fuel Filter)

 

فیلتر سوخت در داخل مخزن سوخت قرار دارد و جلوی ورود ذرات به کاربراتور را می‌گیرد.

مراحل:

  1. تخلیه سوخت (اختیاری): برای راحتی کار، می‌توانید مخزن سوخت را از سوخت خالی کنید.

  2. پیدا کردن فیلتر سوخت: درب مخزن سوخت را باز کنید. فیلتر سوخت به یک شلنگ متصل است و در داخل مخزن غوطه‌ور است.

  3. بیرون کشیدن فیلتر سوخت: با استفاده از یک سیم قلاب‌دار نازک یا یک انبر نوک‌تیز بلند، شلنگ سوخت را به آرامی از طریق دهانه مخزن بیرون بکشید تا فیلتر سوخت قابل دسترسی شود.

  4. جدا کردن فیلتر قدیمی: فیلتر سوخت معمولاً با یک بست کوچک به شلنگ وصل است. آن را جدا کرده و فیلتر قدیمی را بردارید.

  5. نصب فیلتر سوخت جدید: فیلتر جدید را به همان صورت به شلنگ سوخت وصل کنید. مطمئن شوید که اتصال محکم است.

  6. برگرداندن فیلتر به داخل مخزن: فیلتر جدید را به آرامی به داخل مخزن سوخت برگردانید.

  7. پر کردن مخزن و بررسی نشتی: مخزن را با سوخت تازه پر کرده و از عدم وجود هرگونه نشتی در اطراف شلنگ یا فیلتر اطمینان حاصل کنید.

 

5. تعویض کابل گاز (Throttle Cable)

 

اگر کابل گاز پاره شده یا گیر کرده باشد، نیاز به تعویض دارد.

مراحل:

  1. دسترسی به کاربراتور: معمولاً باید کاور فیلتر هوا و احتمالاً کاورهای پلاستیکی دیگر را باز کنید تا به کاربراتور دسترسی پیدا کنید.

  2. جدا کردن کابل قدیمی از کاربراتور: کابل گاز در یک اهرم کوچک روی کاربراتور متصل است. پیچ نگهدارنده آن را شل کرده و کابل را جدا کنید. همچنین ممکن است درپوش کاربراتور را باز کنید تا پیستون دریچه گاز را که کابل به آن متصل است، بیرون بیاورید.

  3. جدا کردن کابل از دسته کنترل: به قسمت دسته کنترل (که اهرم گاز روی آن قرار دارد) بروید و کابل را از اهرم جدا کنید. این کار معمولاً با باز کردن چند پیچ یا جدا کردن کاور دسته انجام می‌شود.

  4. کشیدن کابل قدیمی: کابل قدیمی را از داخل لوله (شفت) علفتراش بیرون بکشید.

  5. نصب کابل جدید:

    • کابل جدید را از همان مسیری که کابل قدیمی خارج شد، وارد کنید.

    • ابتدا آن را به اهرم گاز روی دسته کنترل وصل کنید و مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته است.

    • سپس انتهای دیگر کابل را به کاربراتور وصل کنید. مطمئن شوید که آزادی عمل کافی (نه خیلی سفت و نه خیلی شل) دارد.

  6. تنظیم کابل گاز: پس از نصب، اهرم گاز را چند بار فشار دهید تا از عملکرد روان کابل مطمئن شوید. ممکن است نیاز به تنظیم اولیه داشته باشد تا در حالت درجا کار کردن، اهرم گاز کاملاً رها باشد و با فشار دادن، دریچه گاز به درستی باز شود.

  7. بستن کاورها: تمام کاورهایی که باز کرده بودید را دوباره ببندید.


 

نکات پس از تعویض قطعات

 

  • بررسی کلی: پس از تعویض هر قطعه، تمام پیچ‌ها و مهره‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید محکم هستند.

  • تست اولیه: علفتراش را در یک محیط امن روشن کنید. ابتدا در حالت درجا کار کند و سپس به آرامی گاز دهید تا از عملکرد صحیح قطعه جدید اطمینان حاصل کنید.

  • نظارت بر عملکرد: در دقایق اول کار، به صدای موتور، دود خروجی و لرزش‌ها توجه کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل غیرعادی، فوراً علفتراش را خاموش کنید.


 

چه زمانی به تعمیرکار متخصص مراجعه کنیم؟

 

تعویض برخی قطعات مانند کاربراتور (مگر اینکه فقط قصد تعویض کامل آن را داشته باشید و نه تعمیرش)، کویل احتراق، یا قطعات داخلی موتور (مانند پیستون یا سیلندر) نیاز به دانش فنی تخصصی، ابزارهای خاص و تجربه دارد. اگر در مورد هر مرحله‌ای تردید دارید یا احساس می‌کنید توانایی انجام آن را ندارید، بهتر است علفتراش خود را به یک تعمیرکار مجرب ابزارآلات موتوری بسپارید تا از آسیب بیشتر و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش