۱. عدم پاشش یا پاشش ضعیف | - صدای پمپ میآید اما سم خارج نمیشود.
- فشار کم است.
- الگوی پاشش نامنظم است.
| - نازل را تمیز کنید.
- فیلترها (نازل، لانس، مخزن) را بررسی و تمیز کنید.
- مسیر شیلنگ را از نظر گرفتگی یا خمیدگی بررسی کنید.
- پمپ را از نظر هواگیری بررسی کنید (تولید حباب در مخزن).
- سطح محلول در مخزن را چک کنید.
| - گرفتگی نازل شایعترین علت است. از سوزن یا ابزار تیز برای تمیز کردن نازل استفاده نکنید، بهتر است آن را با فشار آب و برس نرم تمیز کنید.
- فیلترها را به طور منظم پس از هر استفاده تمیز کنید.
- در صورت هواگیری پمپ، سمپاش را در حالت افقی قرار داده و چند بار پمپ را به کار اندازید تا هوا خارج شود.
|
۲. نشت محلول از اتصالات یا مخزن | - مشاهده قطرات سم در محل اتصال شیلنگها، لانس، درب مخزن یا بدنه.
- کاهش سریع سطح محلول در مخزن.
| - تمامی اتصالات، بستها و اورینگها را بررسی و محکم کنید.
- واشرهای فرسوده را تعویض کنید.
- اگر مخزن ترک خورده، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
- درب مخزن را محکم ببندید و از سلامت واشر آن اطمینان حاصل کنید.
| - نشت، خطرناکترین مشکل است. به دلیل تماس با سموم، فوراً آن را برطرف کنید.
- استفاده از نوار تفلون در اتصالات رزوه دار میتواند کمک کننده باشد.
- برخی ترکهای کوچک مخزن را میتوان با چسبهای مخصوص پلاستیک (اپوکسی) تعمیر کرد، اما در صورت ترکهای بزرگ یا متعدد، تعویض مخزن ضروری است.
|
۳. موتور روشن نمیشود یا بد کار میکند (مخصوص سمپاشهای موتوری) | - موتور هیچ صدایی نمیدهد یا صداهای غیرعادی دارد.
- موتور روشن میشود اما بلافاصله خاموش میشود.
- دود غیرعادی از اگزوز خارج میشود.
| - سطح سوخت و روغن (مخلوط دو زمانه) را بررسی کنید.
- شمع موتور را بررسی کنید (ممکن است کثیف یا خراب باشد و نیاز به تمیز کردن یا تعویض داشته باشد).
- فیلتر هوا را تمیز کنید (گرفتگی فیلتر هوا باعث خفگی موتور میشود).
- فیلتر سوخت را بررسی کنید (گرفتگی باعث نرسیدن سوخت میشود).
- کاربراتور را تنظیم یا تمیز کنید (در صورت عدم تخصص، به تعمیرکار مراجعه کنید).
| - همیشه از سوخت تازه و با کیفیت استفاده کنید. سوخت کهنه میتواند باعث گرفتگی کاربراتور شود.
- نسبت مخلوط روغن و بنزین را دقیقاً رعایت کنید.
- اگر موتور پس از روشن شدن دود آبی میدهد، نسبت روغن زیاد است. اگر دود سیاه میدهد، مشکل از کاربراتور یا فیلتر هواست.
- در صورت مشکلات جدی موتور، به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.
|
۴. عدم مکش محلول توسط پمپ | - پمپ کار میکند اما محلول از مخزن بالا نمیآید.
- صدای "خشک" از پمپ میآید.
| - فیلتر مکش داخل مخزن را بررسی و تمیز کنید (شاید مسدود شده).
- شیلنگ مکش را از نظر سوراخ یا شل بودن اتصالات بررسی کنید (ورود هوا باعث هواگیری پمپ میشود).
- پمپ را از نظر هواگیری مجدد (پر کردن پمپ با آب قبل از راهاندازی) بررسی کنید.
- واشرهای پمپ یا دیافراگم را بررسی کنید (در صورت خرابی، نیاز به تعویض دارند).
| - همیشه مطمئن شوید که فیلتر مکش تمیز است.
- شلنگ مکش باید کاملاً در محلول فرو رفته باشد و هوا نکشد.
- این مشکل معمولاً در پمپهای دیافراگمی یا پیستونی بیشتر رخ میدهد.
|
۵. فشار پاشش ناپایدار یا نوساندار | - فشار پاشش دائم کم و زیاد میشود.
- الگوی پاشش به صورت لحظهای تغییر میکند.
| - وجود هوا در سیستم (بررسی شیلنگ مکش و اتصالات).
- فیلترها (مکش، خطی، نازل) را بررسی و تمیز کنید.
- تنظیم نبودن شیر فشارشکن (در سمپاشهای بزرگتر).
- ساییدگی یا خرابی اورینگها و واشرهای پمپ.
- نقص در رگلاتور فشار (در سمپاشهای پشت تراکتوری).
| - نوسان فشار میتواند نشانهای از ورود هوا به سیستم یا خرابی قطعات داخلی پمپ باشد.
- در سمپاشهای بزرگتر، رگلاتور فشار نقش مهمی در پایداری فشار دارد.
|
۶. الگوی پاشش نامناسب یا قطرات درشت/ریز غیرعادی | - سم به صورت یکنواخت پخش نمیشود.
- قطرات خیلی بزرگ یا خیلی ریز هستند (باعث رانش سم میشود).
| - نازل را تمیز کرده یا در صورت فرسودگی، تعویض کنید (نازلهای فرسوده الگوی پاشش را تغییر میدهند).
- فشار پاشش را تنظیم کنید (فشار کم = قطرات درشت، فشار زیاد = قطرات ریز).
- سرعت حرکت (در سمپاشهای متحرک) را تنظیم کنید.
- ارتفاع بوم (در سمپاشهای تراکتوری) را تنظیم کنید.
| - انتخاب نازل مناسب برای نوع سم و هدف سمپاشی حیاتی است.
- نازلها عمر مفیدی دارند و باید به طور منظم تعویض شوند (معمولاً پس از چند صد ساعت کار).
|
۷. صداهای غیرعادی از پمپ یا موتور | - صدای تق تق، کوبیدن، جیر جیر، یا سایش.
| - موتور: بررسی سطح روغن، محکم بودن پیچها، یا نقص در قطعات داخلی (به تعمیرکار مراجعه کنید).
- پمپ: بررسی وجود هوا در پمپ، گرفتگی فیلترها، فرسودگی بلبرینگها یا قطعات داخلی پمپ (نیاز به بازرسی و تعمیر).
| - صداهای غیرعادی اغلب نشانهای از یک مشکل جدیتر هستند که نیاز به توجه فوری دارند تا از خرابی کامل جلوگیری شود.
- در سمپاشهای موتوری پشتی، صدای نامنظم موتور ممکن است به دلیل کیفیت پایین سوخت یا تنظیم نبودن کاربراتور باشد.
|