جستجو مطالب وبلاگ: 

همه چیز در مورد سورن پلاس و سورن توربو : ساختار، قطعات، برندهای معتبر، نکات خرید و نگهداری

به دایره‌المعارف قطعات سمند سورن (Soren) و به‌ویژه مدل‌های سورن توربو و سورن پلاس توربو خوش آمدید. موتور این خودرو، یعنی EF7 TC، یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین موتورهای تولید داخل است که برای عملکرد بهینه، نیاز به نگهداری بسیار دقیق دارد.

 

همه چیز در مورد سورن پلاس

 

در اینجا نقشه راه ۶ فاز برای کالبدشکافی سورن توربو را ترسیم کرده و بلافاصله فاز اول را آغاز می‌کنیم:

  • فاز ۱: قلب تپنده و سیستم پرخوران (موتور EF7 TC و توربوشارژر).
  • فاز ۲: انتقال قدرت تقویت‌شده (گیربکس دستی و دیسک و صفحه مخصوص توربو).
  • فاز ۳: سیستم مدیریت موتور و الکترونیک (ECU بوش، سنسورهای فشار و دمای هوا).
  • فاز ۴: پایداری و ترمز (سیستم تعلیق جلوبندی و دیسک‌های ترمز بزرگتر).
  • فاز ۵: سیستم خنک‌کاری و اینترکولر (رادیاتورهای دوقلو و مسیرهای هوا).
  • فاز ۶: تزئینات، بدنه و مصرفی‌های خاص (روغن‌های گرید SN و فیلترها).

 

فاز ۱: قلب تپنده (کالبدشکافی موتور EF7 TC و توربوشارژر)

در این فاز به قطعاتی می‌پردازیم که باعث تفاوت قدرت بین یک سورن معمولی (۱۱۵ اسب) و یک سورن توربو (۱۵۰ اسب) می‌شود.

۱. مجموعه توربوشارژر (Turbocharger Unit)

این قطعه با استفاده از دود خروجی اگزوز، هوای ورودی به موتور را فشرده می‌کند.

  • کالبدشکافی: شامل دو حلزونی (سمت داغ و سمت سرد)، شفت مرکزی، یاتاقان‌های هیدرولیکی و ویس‌گیت (Wastegate) برای کنترل فشار.
  • علائم خرابی: صدای سوت غیرعادی (شبیه جیغ)، دود آبی از اگزوز در دور موتور بالا، و افت توان شدید (حالت لیمپ).
  • برندهای اصلی: معمولاً برند Garrett یا مدل‌های تحت لیسانس در خط تولید استفاده شده‌اند. در بازار، برندهای چینی باکیفیت نیز موجود است اما اولویت با قطعات اصلی ایساکو است.
  • نکته حیاتی: لوله روغن ورودی به توربو در سورن بسیار حساس است؛ اگر رسوب بگیرد، توربو در چند ثانیه می‌سوزد.

 

۲. سیستم زمان‌بندی (تسمه تایم و هرزگردها)

در موتور EF7، تسمه تایم وظیفه سنگینی دارد زیرا باید نیروی لازم برای باز و بسته کردن ۱۶ سوپاپ را تأمین کند.

  • کالبدشکافی: تسمه با ۱۲۷ دنده و پهنای بیشتر نسبت به موتورهای قدیمی.
  • برندهای برتر:
    1. Continental (آلمان): بهترین انتخاب با لیبل ایساکو.
    2. Dayco (ایتالیا): با پوشش تفلون برای کاهش صدا.
    3. INA (آلمان): بهترین تولیدکننده هرزگردهای این موتور.
  • زمان تعویض: در مدل توربو به دلیل حرارت بالای محفظه موتور، توصیه می‌شود هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شود (زودتر از مدل معمولی).

 

قیمت موتور برق

 

۳. شمع‌های خاص توربو (High Performance Spark Plugs)

موتورهای توربو به دلیل فشار بالای محفظه احتراق، نیاز به شمع‌هایی با مقاومت حرارتی بسیار بالا دارند.

  • کالبدشکافی: در سورن توربو حتماً باید از شمع‌های ایریدیوم با کد حرارتی سرد استفاده شود.
  • برندهای برتر:
    1. NGK (ژاپن): سری Iridium IX (کد BKR7EIX یا کدهای اختصاصی موتور EF7 TC).
    2. Denso (ژاپن): سری Iridium Power.
  • نکته ممنوعه: هرگز از شمع‌های نیکلی معمولی (شمع‌های ۲۰۶ یا سمند معمولی) روی سورن توربو استفاده نکنید؛ چون باعث ذوب شدن الکترود و نابودی پیستون می‌شود.

 

۴. اویل‌ماژول (Oil Module)

یکی از قطعات معروف موتور EF7 که وظیفه خنک کردن روغن موتور را بر عهده دارد.

  • کالبدشکافی: ترکیبی از فیلتر روغن و یک رادیاتور کوچک آب که روغن از کنار آن عبور می‌کند تا دمای آن کاهش یابد.
  • مشکل رایج: قاطی کردن آب و روغن در اثر سوختن واشرهای داخلی اویل‌ماژول.
  • برند پیشنهادی: قطعه شرکتی ایساکو (تولید شده توسط صنایع آلومینیوم ایران).

 

جدول راهنمای نگهداری فاز ۱ (سورن توربو)

نام قطعه

زمان تعویض/بازدید

برند پیشنهادی

سطح اهمیت

کیت تسمه تایم

۵۰,۰۰۰ کیلومتر

کنتیننتال / آینا

حیاتی

شمع ایریدیوم

۴۰,۰۰۰ کیلومتر

NGK ژاپن

بسیار بالا

لوله روغن توربو

هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر

ایساکو (اصلی)

بالا

واشرهای اویل‌ماژول

با مشاهده نشتی

ویژن / ایساکو

متوسط

 

تکنیک بقای توربو در فاز ۱:

مهم‌ترین قطعه در این فاز، روغن موتور است. در سورن توربو، روغن نه تنها برای روانکاری، بلکه برای خنک‌کاری شفت توربو که تا ۱۵۰ هزار دور در دقیقه می‌چرخد، استفاده می‌شود. همیشه از روغن‌های تمام سنتتیک با گرید 5W-40 استفاده کنید.

 

گیربکس سورن

 

فاز ۲: سیستم انتقال قدرت (گیربکس و کلاچ تقویت‌شده)

در سورن توربو، دیسک و صفحه و ضرایب دنده نسبت به سمندهای معمولی تغییر کرده‌اند تا با شتاب و قدرت خروجی موتور همخوانی داشته باشند.

 

۱. کیت کلاچ (دیسک، صفحه و بلبرینگ)

کیت کلاچ سورن توربو به دلیل گشتاور بالا، ابعاد بزرگتری (معمولاً ۲۳۰ میلی‌متری) نسبت به مدل‌های معمولی دارد.

  • کالبدشکافی: صفحه کلاچ این خودرو دارای فنرهای دوبل و لنت‌های مقاوم به حرارت است تا در شتاب‌گیری‌های ناگهانی دچار "بکسوات" (لغزش) نشود.
  • علائم خرابی: سفت شدن پدال کلاچ، لرزش شدید هنگام شروع حرکت، و بالا نرفتن سرعت متناسب با دور موتور در سربالایی‌ها.
  • برندهای برتر:
    1. Valeo (والئو - اصلی با لیبل هرینگتون): معروف به نرمی پدال و دوام خوب.
    2. LUK (لوک - آلمان): بهترین گزینه برای انتقال گشتاور بالا و طول عمر طولانی.
    3. Sachs (زاخس - آلمان): بسیار مقاوم، مخصوص کسانی که رانندگی پرشتاب انجام می‌دهند.

 

۲. گیربکس (جعبه‌دنده سری BE)

گیربکس سورن توربو از نوع ۵ سرعته دستی است که ضرایب دنده‌های آن (به‌خصوص دنده ۳ و ۴) برای بهره‌گیری بهتر از بوست توربو بهینه شده‌اند.

  • کالبدشکافی: پوسته گیربکس تقویت شده و از دنده‌های با آلیاژ سخت‌تر استفاده شده است.
  • علائم خرابی: صدای زوزه در دنده‌های خاص، بد جا رفتن دنده‌ها (به‌خصوص دنده ۲ و عقب) و بیرون زدن دنده.
  • نکته فنی: استفاده از واسکازین (روغن گیربکس) با کیفیت در این خودرو بسیار مهم است. حجم واسکازین این گیربکس حدود ۱.۹ لیتر است.

 

۳. پلوس‌ها و مشعلی (Drive Shafts)

پلوس‌ها وظیفه انتقال نیروی عظیم موتور از گیربکس به چرخ‌ها را دارند.

  • کالبدشکافی: پلوس‌های سورن توربو "کله پلوس" بزرگتری دارند تا در گشتاورهای بالا بریده نشوند.
  • علائم خرابی: صدای "تَق تَق" هنگام دور زدن کامل فرمان (خرابی کله پلوس) یا لرزش اتاق در سرعت‌های بین ۸۰ تا ۱۰۰ (خرابی مشعلی پلوس).
  • برند پیشنهادی: قطعات شرکتی ایساکو یا برند GKN.

 

۴. سیم کلاچ و پدال

در اکثر مدل‌های سورن توربو، سیستم کلاچ همچنان سیمی است (برخلاف برخی خودروهای خارجی که هیدرولیکی هستند).

  • کالبدشکافی: سیم کلاچ سورن توربو از نوع "رگلاژ اتوماتیک" است.
  • نکته نگهداری: اگر پدال کلاچ شما پله‌پله حرکت می‌کند یا صدای جیرجیر می‌دهد، قبل از تعویض دیسک و صفحه، سیم کلاچ را چک کنید.

 

جدول راهنمای نگهداری و برندهای فاز ۲

نام قطعه

زمان بازبینی/تعویض

برند پیشنهادی

حساسیت

کیت کلاچ کامل

هر ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر

LUK / والئو اصلی

بسیار بالا

واسکازین (75W-80)

هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر

ایساکو / الف (Elf)

بالا

گردگیر پلوس

هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر (بازدید)

ویژن / ایساکو

حیاتی (برای حفظ پلوس)

سیم کلاچ

هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر

ایساکو

متوسط

 

هشدار فنی: "نیم‌کلاچ" طولانی دشمن توربو است!

به دلیل گشتاور بالای موتور EF7 TC، نیم‌کلاچ کردن طولانی در ترافیک یا تیک‌آف زدن‌های پیاپی، دمای دیسک و صفحه را به شدت بالا می‌برد. این کار باعث می‌شود صفحه کلاچ اصطلاحاً "شیشه‌ای" شود و خاصیت اصطکاک خود را از دست بدهد که نتیجه آن افت شتاب چشمگیر خودرو خواهد بود.

 

فاز ۳: مدیریت هوشمند موتور و الکترونیک (ECU و سنسورها)

در سورن توربو، مدیریت موتور بر عهده سیستم مالتی‌پلکس و ای‌سی‌یوهای پیشرفته‌ای است که باید در لحظه، فشار بوست توربو را با غلظت سوخت هماهنگ کنند.

 

۱. واحد کنترل موتور یا ECU (مدل Bosch ME7.4.9)

ای‌سی‌یو در سورن توربو وظیفه سنگینی دارد: کنترل دریچه گاز برقی، مدیریت فشار توربو و محافظت از موتور.

  • کالبدشکافی: در اکثر مدل‌های سورن توربو از ECU برند Bosch آلمان (نسخه ME7.4.9) استفاده شده است. این ای‌سی‌یو دارای جداول پیچیده برای مدیریت "بوست" است.
  • نکته حساس: ریمپ (Remap) غیر اصولی این ای‌سی‌یو برای افزایش قدرت، اگر بدون در نظر گرفتن توان تحمل قطعات داخلی موتور انجام شود، به سرعت باعث ذوب شدن پیستون‌ها می‌گردد.
  • علائم خرابی: بد کار کردن موتور، روشن شدن چراغ چک، و محدود شدن دور موتور روی ۳۰۰۰ (حالت ایمن).

 

۲. سنسور مپ/دمای هوای ورودی (TMAP Sensor)

این سنسور حیاتی‌ترین قطعه برای توربو است. چون هوای خروجی از توربو داغ و فشرده است، ای‌سی‌یو باید دقیقاً بداند چه میزان فشار (Boost) پشت سوپاپ‌هاست.

  • کالبدشکافی: سورن توربو دارای دو سنسور فشار است؛ یکی قبل از دریچه گاز و یکی روی منیفولد هوا.
  • علائم خرابی: افت توان ناگهانی (انگار توربو از کار افتاده)، دود سیاه و ریپ زدن در شتاب‌گیری.
  • برند برتر: حتماً از برند Bosch اصلی استفاده کنید. نمونه‌های فیک باعث خطای محاسباتی و آسیب به موتور می‌شوند.

 

۳. سنسور اکسیژن (Upstream & Downstream)

موتور EF7 TC به شدت به نسبت سوخت به هوا (AFR) حساس است.

  • کالبدشکافی: سنسور اکسیژن اول (قبل از کاتالیزور) وظیفه پایش لحظه‌ای احتراق را دارد.
  • نکته مخصوص توربو: به دلیل حرارت بالاتر خروجی اگزوز در موتورهای توربو، سنسورهای اکسیژن در این خودرو زودتر از مدل‌های معمولی مستهلک می‌شوند.
  • برند پیشنهادی: Bosch آلمان یا NTK ژاپن.

 

۴. شیر برقی کنترل توربو (Boost Control Solenoid)

این قطعه کوچک اما فوق‌العاده مهم، وظیفه دارد به دستور ECU، "ویس‌گیت" توربو را باز یا بسته کند تا فشار توربو از حد مجاز فراتر نرود.

  • علائم خرابی: نوسان فشار توربو (ماشین اصطلاحاً کله می‌زند) یا بالا نرفتن فشار بوست.
  • برند برتر: قطعه شرکتی ایساکو یا برند Pierburg.

 

۵. کویل‌ها (Ignition Coils)

در موتور EF7، کویل‌ها به صورت تکی (مداد شکل) روی هر شمع قرار می‌گیرند.

  • کالبدشکافی: کویل سورن توربو باید جرقه‌ای بسیار قوی ایجاد کند تا در فشار بالای سیلندر، جرقه خاموش نشود.
  • برند برتر: برند کروز (Crouse) یا Bosch. همیشه از سلامت فنرهای داخل کویل و لاستیک‌های عایق آن (بوت کویل) مطمئن شوید.

 

جدول راهنمای قطعات الکترونیکی فاز ۳

نام قطعه

نشانه خرابی

برند پیشنهادی

سطح حساسیت

سنسور TMAP

کپ کردن شدید / افت بوست

بوش (Bosch)

حیاتی

سنسور اکسیژن

افزایش مصرف / چراغ چک

بوش / NTK

بالا

شیر برقی توربو

نوسان شتاب / خطای بوست

پیربرگ / ایساکو

بسیار بالا

کویل

لرزش موتور / تک‌کار کردن

کروز / بوش

بالا

 

هشدار طلایی: بنزین و سنسور ضربه (Knock Sensor)!

سنسور ناک در سورن توربو مانند یک فرشته نجات است. اگر بنزین بی‌کیفیت (با اکتان پایین) بزنید، موتور شروع به خودسوزی (ناک) می‌کند. سنسور ناک این صدا را حس کرده و به ECU دستور می‌دهد جرقه را عقب بکشد تا موتور نترکد!

توصیه: در سورن توربو همیشه از بنزین سوپر یا مکمل‌های اکتان‌افزای معتبر استفاده کنید تا فشار روی سنسور ناک و پیستون‌ها کاهش یابد.

 

 

فاز ۴: سیستم تعلیق، هدایت و ترمز (پایداری و ایمنی)

سورن توربو نسبت به سمندهای معمولی در بخش ترمز تقویت شده و از دیسک‌های خنک‌شونده با ابعاد بزرگتر بهره می‌برد.

 

۱. لنت و دیسک ترمز (مخصوص توربو)

سیستم ترمز سورن توربو از نوع چهار چرخ دیسکی است. دیسک‌های جلو در این مدل نسبت به سمند معمولی ضخیم‌تر و بزرگتر هستند.

  • کالبدشکافی: دیسک‌ها از نوع خنک‌شونده (Ventilated) هستند. لنت‌ها باید ضریب اصطکاک بالایی داشته باشند تا در اثرهای پیاپی ترمزگیری داغ نکنند (Fading).
  • علائم خرابی: لرزش فرمان هنگام ترمزگیری (تاب داشتن دیسک)، سوت کشیدن و طولانی شدن خط ترمز.
  • برندهای برتر:
    1. ar (تکستار): بهترین لنت برای سیستم ترمز سورن توربو (با لیبل ایساکو).
    2. Elig (الیگ): لنت سرامیکی که برای ترمزهای مکرر در سرعت بالا بسیار عالی است.
    3. Emco (امکو): برای دیسک چرخ، بهترین گزینه داخلی با مقاومت حرارتی بالا.

 

۲. سیستم تعلیق و کمک‌فنرها

به دلیل وزن بیشتر موتور EF7 توربو نسبت به XU7، فنر لول‌ها و کمک‌فنرهای جلو در این خودرو صلب‌تر (Harder) طراحی شده‌اند.

  • کالبدشکافی: شامل کمک‌فنرهای هیدرولیکی و فنر لول‌های تقویت شده.
  • علائم خرابی: کوبش شدید در دست‌انداز، خارج شدن از مسیر در پیچ‌ها (گیجی فرمان) و شیرجه زدن خودرو هنگام ترمز ناگهانی.
  • برندهای برتر:
    1. KYB (کایابا ژاپن): سری Excel-G (طلایی) که پایداری فوق‌العاده‌ای به سورن می‌دهد.
    2. Mando (ماندو کره): سواری نرم‌تر نسبت به کایابا اما با هندلینگ مناسب.
    3. عظام / کوشاوران: گزینه‌های اقتصادی داخلی.

 

۳. جلوبندی (طبق، سیبک و بوش‌ها)

جلوبندی سمند به "خرابی بوش‌های لبه‌دار" معروف است، اما در مدل توربو فشار روی این قطعات به دلیل شتاب‌گیری لحظه‌ای بسیار بیشتر است.

  • کالبدشکافی: شامل طبق، سیبک فرمان، میل موج‌گیر و بوش‌های لاستیکی-فلزی.
  • نکته فنی: در سورن توربو، "بوش طبق" باید از نوع تقویت شده باشد؛ در غیر این صورت در اثر شتاب‌گیری‌های ناگهانی، سریعاً پاره شده و باعث انحراف خودرو می‌شود.
  • برند پیشنهادی: امیرنیا (سری سوپر تقویت شده) یا قطعات شرکتی ایساکو.

 

۴. سیستم فرمان و پمپ هیدرولیک

فرمان سورن توربو هیدرولیکی است و پمپ آن باید فشار لازم برای مانورهای سریع را تأمین کند.

  • علائم خرابی: سفت شدن فرمان، صدای ناله (زوزه) هنگام چرخاندن فرمان و نشت روغن از شیر فرمان.
  • نکته نگهداری: روغن هیدرولیک در این خودرو باید هر ۴۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا از خرابی اورینگ‌های جعبه فرمان جلوگیری شود.

 

جدول راهنمای نگهداری فاز ۴ (سورن توربو)

نام قطعه

زمان بازدید/تعویض

برند پیشنهادی

سطح اهمیت

لنت ترمز جلو

هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر

تکستار / الیگ

حیاتی

دیسک چرخ جلو

هر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر

امکو (Emco)

بالا

کمک‌فنرهای جلو

هر ۶۰,۰۰۰ کیلومتر

KYB / ماندو

بالا

بوش‌های جلوبندی

هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر (بازدید)

امیرنیا / ایساکو

متوسط

روغن ترمز (DOT4)

هر ۲ سال یکبار

فدرال / کاسپین

بسیار بالا

 

هشدار فنی: ترمزگیری بعد از شتاب‌گیری!

در سورن توربو، به دلیل اینکه سرعت خودرو خیلی سریع بالا می‌رود، دیسک‌های ترمز به شدت داغ می‌شوند. هرگز بلافاصله بعد از یک رانندگی پرفشار، به کارواش نروید یا از گودال آب عبور نکنید. برخورد آب سرد با دیسک داغ باعث تاب برداشتن فوری دیسک شده و ترمزگیری را با لرزش شدید همراه می‌کند.

 

داشبورد سورن

 

فاز ۵: سیستم خنک‌کاری و اینترکولر (مدیریت حرارت تحت فشار)

موتور EF7 TC به دلیل داشتن توربو، گرمای بسیار بیشتری نسبت به مدل معمولی تولید می‌کند. به همین دلیل سیستم خنک‌کاری آن تغییرات اساسی دارد.

 

۱. اینترکولر (Intercooler) - قطعه اختصاصی توربو

وقتی توربو هوا را فشرده می‌کند، دمای هوا به شدت بالا می‌رود. اینترکولر مانند یک رادیاتور کوچک عمل کرده و این هوا را قبل از ورود به موتور خنک می‌کند.

  • کالبدشکافی: یک مبدل حرارتی هوا-به-هوا که معمولاً در جلوی رادیاتور اصلی یا کنار آن نصب می‌شود.
  • علائم خرابی: سوراخ شدن یا نشتی (صدای سوت مانند هنگام تخته‌گاز)، افت توان شدید در هوای گرم و چرب شدن داخل لوله‌ها (نشت روغن از سمت توربو).
  • نکته نگهداری: لوله‌های رابط (جنت‌ها) اینترکولر باید همیشه از نظر نشتی چک شوند. کوچکترین سوراخ باعث فرار بوست توربو می‌شود.

 

۲. رادیاتور و فن‌های خنک‌کننده

در سورن توربو از رادیاتور با حجم بزرگتر و فن‌های پرقدرت‌تر استفاده شده است.

  • کالبدشکافی: رادیاتور آلومینیومی با پهنای بیشتر. فن‌ها دارای دو دور (کند و تند) هستند که در مدل توربو، دور تند خیلی سریع‌تر فعال می‌شود.
  • علائم خرابی: بالا رفتن آمپر از خط وسط، روشن شدن چراغ STOP و نشتی آب از زیر ماشین.
  • برند برتر: کوشش رادیاتور یا ایران رادیاتور (مدل مخصوص توربو).
  • نکته حیاتی: هرگز از ضدیخ‌های فله‌ای استفاده نکنید. ضدیخ‌های با پایه آلی (OAT) برای موتور EF7 ضروری هستند.

 

۳. واتر پمپ (Water Pump)

قلب تپنده سیستم خنک‌کاری که آب را با فشار در مجاری موتور و اطراف توربو به گردش در می‌آورد.

  • کالبدشکافی: شامل یک پروانه فلزی یا پلیمری و یک فیبر و فنر (آب‌بند).
  • علائم خرابی: صدای ناله از سمت تسمه تایم، کم شدن آب از سوراخ تخلیه واترپمپ و جوش آوردن ناگهانی.
  • برند پیشنهادی: ایساکو یا برند Valpro.

 

۴. لوله‌های بای‌پاس و سیستم خنک‌کاری توربو

در سورن توربو، علاوه بر روغن، آب موتور نیز از داخل بدنه توربوشارژر عبور می‌کند تا شفت آن را خنک کند.

  • نکته فنی: لوله‌های باریک فلزی که آب را به توربو می‌رسانند بسیار حساس هستند. در صورت گرفتگی، توربو در اثر حرارت بالا تغییر شکل داده و از کار می‌افتد.

 

۵. ترموستات (Thermostat)

در موتور EF7 توربو، دمای عملکرد موتور بالاتر است و ترموستات نقش کلیدی در حفظ این دما دارد.

  • کالبدشکافی: معمولاً ترموستات ۸۸ یا ۹۰ درجه استفاده می‌شود.
  • برند برتر: Thomson اصلی یا برندهای شرکتی با کیفیت بالا.

 

جدول راهنمای نگهداری فاز ۵ (سورن توربو)

نام قطعه

زمان بازدید/تعویض

برند پیشنهادی

حساسیت

مایع خنک‌کننده

هر سال یا ۲۰ هزار کیلومتر

۵۰٪ ضدیخ استاندارد

بسیار بالا

واتر پمپ

همراه با تسمه تایم

ایساکو / وال‌پرو

بالا

جنت‌های اینترکولر

هر ۱۰ هزار کیلومتر (بازدید)

اصلی (لاستیک تقویت شده)

بالا

ترموستات

هر ۴۰ هزار کیلومتر

تامسون / ایساکو

حیاتی

 

هشدار فنی: قانون ۲ دقیقه طلایی!

مهم‌ترین نکته در نگهداری سیستم خنک‌کاری سورن توربو این است: هرگز بلافاصله بعد از رانندگی، موتور را خاموش نکنید.

وقتی موتور را ناگهانی خاموش می‌کنید، گردش آب و روغن در توربویی که دمای آن به چند صد درجه رسیده متوقف می‌شود. این کار باعث "پخته شدن" روغن در یاتاقان‌های توربو و سوختن آن می‌شود.

راهکار: همیشه ۱ تا ۲ دقیقه اجازه دهید ماشین در حالت درجا کار کند تا دمای توربو توسط سیستم خنک‌کاری پایین بیاید و سپس خاموش کنید.

 

فاز ۶: سیالات خاص، فیلترها و تزیینات (نگهداری نهایی)

در این فاز یاد می‌گیرید که چرا نباید از همان روغن و فیلتری که برای سمند معمولی استفاده می‌شود، برای مدل توربو استفاده کرد.

 

۱. روغن موتور (The Lifeblood)

روغن در سورن توربو علاوه بر روانکاری موتور، وظیفه خنک‌کاری و روانکاری یاتاقان‌های توربوشارژر را دارد که در دمایی بسیار بالا و سرعتی سرسام‌آور می‌چرخند.

  • کالبدشکافی فنی: در سورن توربو حتماً باید از روغن تمام سنتتیک (Full Synthetic) با شاخص گرانروی 5W-40 و سطح کیفی API SN استفاده شود.
  • چرا SN؟ این سطح کیفی دارای افزودنی‌هایی است که مانع از ایجاد رسوب کربن در لوله‌های باریک توربو می‌شود.
  • برندهای برتر:
    1. Liqui Moly (لیبولی): مدل High Tech (یکی از بهترین‌ها برای موتور EF7 TC).
    2. Addinol (ادینول): مدل Super Light (پایداری حرارتی فوق‌العاده).
    3. بهران سوپر رانا: اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه داخلی با گرید SN.

 

۲. فیلترهای مصرفی (Filters)

  • فیلتر روغن: در موتور EF7 فیلتر روغن از نوع "کارتریجی" یا کاغذی است. به دلیل فشار بالای روغن در مدل توربو، اگر فیلتر بی‌کیفیت باشد، کاغذ آن از هم پاشیده و مسیر روغن توربو را مسدود می‌کند.
    • برند پیشنهادی: سرکان (Serkan) یا ایساکو اصلی.
  • فیلتر هوا: موتور توربو تشنه هوای تمیز است. ذرات غبار مانند سنباده پره‌های توربو را می‌تراشند.
    • نکته: هر ۵۰۰۰ کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید.
  • صافی بنزین: به دلیل حساسیت سوزن‌های انژکتور به فشار سوخت، صافی بنزین باید همیشه تمیز باشد.

 

۳. بدنه، آینه‌ها و چراغ‌ها (Soren Plus Design)

در مدل‌های سورن پلاس توربو، تزیینات بدنه تغییراتی داشته است:

  • چراغ‌های جلو و عقب: دارای گرافیک مشکی‌رنگ و نئون (Daylight). برند مدرن یا SNT بهترین جایگزین‌ها هستند.
  • رینگ‌ها: رینگ‌های دو رنگ (تراش‌خورده) که به دلیل پهنای بیشتر، هندلینگ بهتری فراهم می‌کنند.
  • آینه‌های جانبی: دارای راهنما و تاشوی برقی (برند کروز).

 

۴. کاتالیزور و اگزوز (Exhaust System)

خروجی اگزوز در سورن توربو به دلیل دمای بالای موتور، تحت فشار زیادی است.

  • کالبدشکافی: منبع اگزوز و کاتالیزور در این مدل سایز بزرگتری دارند تا تخلیه دود راحت‌تر انجام شود و فشار پشت توربو کاهش یابد.
  • نکته: تخلیه یا حذف کاتالیزور در سورن توربو (بدون اصلاح نرم‌افزاری) باعث خطای سنسور اکسیژن دوم و به هم ریختن بوست توربو می‌شود.

 

جدول راهنمای نهایی مصرفی‌های سورن توربو

نام قطعه/سیال

بازه تعویض

مشخصه فنی

اهمیت

روغن موتور

۵,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ کیلومتر

5W-40 Full Synthetic

حیاتی

فیلتر روغن

همزمان با روغن

مخصوص EF7 (سرکان)

حیاتی

فیلتر بنزین

۱۰,۰۰۰ کیلومتر

فلزی فشار بالا

بالا

روغن گیربکس

۴۰,۰۰۰ کیلومتر

75W-80

متوسط

شمع

۳۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر

ایریدیوم پایه بلند

بسیار بالا

 

جمع‌بندی طلایی دایره‌المعارف سورن توربو

اگر بخواهیم کل این ۶ فاز را در ۳ جمله خلاصه کنیم تا موتور شما همیشه سلامت بماند:

  1. بنزین با اکتان بالا بزنید تا از پدیده ناک (ترکیدن پیستون) جلوگیری کنید.
  2. روغن 5W-40 SN استفاده کنید و هرگز آن را بالای ۷ هزار کیلومتر نگه ندارید.
  3. بعد از رانندگی، ماشین را سریع خاموش نکنید (صبر کنید دمای توربو پایین بیاید).

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید