استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

جستجو مطالب وبلاگ: 

مقایسه هزینه‌های تعمیر اساسی موتور (Overhaul): XU7، TU5، و EF7

 

تعمیر کامل موتور (Overhaul) که شامل باز کردن کامل موتور، تراشکاری، تعویض رینگ، پیستون، یاتاقان و بازسازی سرسیلندر است، یکی از پرهزینه‌ترین مراحل نگهداری خودرو است. هزینه این فرآیند به طور مستقیم به پیچیدگی طراحی موتور، قیمت قطعات یدکی و اجرت مکانیک بستگی دارد. در این مقاله، هزینه‌های تقریبی تعمیر اساسی سه موتور رایج داخلی (XU7، TU5، و EF7) مقایسه می‌شود.

 

 

۱. مقایسه کلی هزینه و پیچیدگی

به طور کلی، موتورها را می‌توان بر اساس هزینه تعمیر اساسی به ترتیب زیر از پرخرج‌ترین به کم‌خرج‌ترین مرتب کرد:

XU7  (پرخرج‌ترین) > EF7  (متوسط) > TU5  (کم‌خرج‌ترین)

الف) موتور XU7 (پارس، سمند، 405): پرخرج‌ترین

  • دلیل هزینه بالا:
    1. ساختار قدیمی و حساسیت: طراحی قدیمی این موتور باعث حساسیت بالا به افزایش دما می‌شود، که منجر به تاب برداشتن مکرر سرسیلندر و نیاز به تراشکاری یا تعویض می‌شود.
    2. هزینه بالای قطعات: قیمت سرسیلندر کامل و متعلقات آن نسبت به سایر موتورها بالاست و سایش رینگ و یاتاقان در آن شایع‌تر است.
    3. خرابی واشر سرسیلندر: این موتور به دلیل مشکل در سیستم خنک‌کاری، مستعد سوختن واشر سرسیلندر است که خود هزینه‌های تعمیر را افزایش می‌دهد.

ب) موتور EF7 (سمند ملی، دنا): متوسط و پیچیده

  • دلیل هزینه متوسط:
    1. پیچیدگی فنی: این موتور دارای 16 سوپاپ، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) و تایپیت‌های هیدرولیکی است. این پیچیدگی، اجرت مکانیک برای باز و بست و تنظیم دقیق را افزایش می‌دهد.
    2. قطعات اختصاصی: برخی از قطعات آن (به ویژه سیستم VVT) گران‌تر و کمیاب‌تر از TU5 هستند.
    3. میل لنگ سنگین: به دلیل حجم موتور بالاتر، قطعات گردنده آن سنگین‌تر است.

ج) موتور TU5 (پژو 206 تیپ 5، 207): کم‌خرج‌ترین

  • دلیل هزینه پایین‌تر:
    1. طراحی مدرن‌تر: راندمان حرارتی بالاتر و تحمل بهتر دمایی نسبت به XU7 دارد، که کمتر دچار تاب برداشتن سرسیلندر می‌شود.
    2. فیلرگیری خودکار: داشتن تایپیت هیدرولیک، نیاز به فیلرگیری را از بین برده و اجرت مکانیک را کاهش می‌دهد.
    3. فراوانی قطعات: به دلیل تیراژ بالا، قطعات یدکی آن به وفور یافت می‌شود و قیمت رقابتی‌تری دارد.

 

۲. جدول مقایسه تقریبی هزینه‌های Overhaul

ردیف

جزء هزینه

XU7 (پژو پارس)

EF7 (دنا/سمند ملی)

TU5 (پژو 206 تیپ 5)

۱

اجرت مکانیک (باز و بست)

بالا

بسیار بالا (به دلیل VVT)

متوسط

۲

اجرت تراشکاری

بالا (نیاز مکرر به کف‌تراشی)

متوسط تا بالا

متوسط

۳

کیت رینگ و پیستون

متوسط به بالا

متوسط

متوسط

۴

کیت یاتاقان ثابت و متحرک

متوسط

متوسط

متوسط

۵

سرسیلندر کامل/تعویض

بسیار بالا

بالا (به دلیل 16 سوپاپ)

متوسط رو به بالا

۶

واشر سرسیلندر و متعلقات

بسیار حساس و پرهزینه

حساسیت کمتر از XU7

حساسیت کمتر

۷

تایپیت‌ها

مکانیکی (قابل تنظیم)

هیدرولیک (گران در صورت تعویض)

هیدرولیک (گران در صورت تعویض)

۸

هزینه نهایی کل

بالاترین

متوسط تا بالا

متوسط

 

توجه: هزینه‌ها و قیمت‌ها کاملاً وابسته به نوسانات بازار ارز، کیفیت قطعات (شرکتی/متفرقه) و نرخ اجرت مکانیک در هر منطقه است. این جدول صرفاً یک مقایسه نسبی بین سه موتور است.

 

۳. دلایل فنی هزینه بالاتر XU7 در Overhaul

  • مسئله پکینگ (آب‌بندی): موتور XU7 در ساختار سنتی خود، دارای مجراهای آب‌بندی پیچیده‌تری در سرسیلندر است و هر گونه نقص در تراشکاری یا کیفیت واشر، سریعاً منجر به خرابی مجدد می‌شود.
  • تاب‌گیری مکرر: به دلیل دمای کاری نسبتاً بالا، سرسیلندر XU7 به طور معمول نیاز به تراش مجدد پیدا می‌کند. هر بار تراش، عمر مفید سرسیلندر را کم می‌کند و در نهایت نیاز به تعویض سرسیلندر کامل را افزایش می‌دهد.

در مقابل، موتورهای TU5 و EF7، به دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدیدتر در مدیریت حرارتی و طراحی 16 سوپاپ، اگرچه پیچیدگی‌های خود را دارند، اما به طور مزمن مانند XU7 دچار معضل واشرسوزی و تاب‌برداشتن سرسیلندر نمی‌شوند.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش