استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیوب عمده خودروهای برند ام وی ام (MVM)

 

خودروهای برند MVM که توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می‌شوند (شامل مدل‌های رایج مانند 110، 315، X22، X33 و X55)، به دلیل مزایایی چون امکانات رفاهی بیشتر در مقایسه با هم‌رده‌های داخلی و شرایط فروش اقساطی، محبوبیت پیدا کرده‌اند. با این حال، این خودروها دارای مجموعه‌ای از مشکلات رایج فنی و کیفی هستند که عمدتاً ناشی از کیفیت مونتاژ و حساسیت سیستم‌های انتقال قدرت (CVT) است.

 

۱. عیوب عمده در خانواده MVM (مدل‌های 110، 315 و کراس‌اوورها)

مشکلات این خانواده بسته به نوع پیشرانه و گیربکس (ساده یا توربوشارژ، دستی یا CVT) متفاوت است، اما در بخش‌هایی مانند عایق‌بندی و سیستم تعلیق مشترک است.

الف) مشکلات رایج گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT)

بسیاری از مدل‌های MVM از گیربکس CVT استفاده می‌کنند که شایع‌ترین منبع شکایت فنی است.

  • کاهش شتاب و تأخیر در سربالایی‌ها: گیربکس‌های CVT به دلیل ذات خود، برای انتقال گشتاور بالا (به ویژه در شروع حرکت یا سربالایی‌ها) ضعف نشان می‌دهند.
  • صدای غیرعادی و لرزش: شنیدن صدای زوزه یا تقه، به‌ویژه هنگام تعویض روغن یا رانندگی پرفشار.
    • تشخیص: لرزش ناگهانی یا هرز گاز خوردن (دور موتور بالا می‌رود اما سرعت کم افزایش می‌یابد) نشانه‌ی نقص در تسمه/زنجیر یا شیرهای برقی گیربکس است.
  • هزینه‌های نگهداری بالا: حساسیت گیربکس CVT به تعویض منظم و دقیق روغن گیربکس (ATF) و همچنین گران بودن قطعات و اجرت تعمیر تخصصی.

ب) مشکلات رایج پیشرانه (موتورهای تنفس طبیعی و توربو)

مدل/موتور

عیب شایع

نحوه تشخیص اولیه

MVM 110 (موتورهای ۳ و ۴ سیلندر)

قدرت موتور ضعیف و شتاب کم

در صورت وجود سرنشین زیاد، کشش بسیار ضعیف در مسیرهای برون‌شهری و سربالایی.

MVM X33 (نسل‌های قدیم)

مصرف سوخت بالا

مصرف ترکیبی بالاتر از مقادیر اعلام شده توسط کارخانه.

همه مدل‌ها

نفوذ صدای موتور به کابین

شنیدن صدای زیاد و آزاردهنده موتور به‌ویژه در دورهای بالا (بالاتر از 3000 دور در دقیقه) به دلیل ضعف عایق‌بندی محفظه موتور و داشبورد.

MVM X55 Pro

حساسیت به سوخت (ناک زدن)

نیاز به بنزین با اکتان بالا به دلیل وجود توربوشارژر و احتمال بروز احتراق زودرس (مشابه شاهین).

ج) مشکلات شاسی، تعلیق و کابین

  • خشکی سیستم تعلیق و کوبش: در بسیاری از کراس‌اوورها (X22، X33، X55سواری خشک و انتقال ضربه شدید به کابین هنگام عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها.
    • تشخیص: شنیدن صدای لوپ لوپ یا کوبش از کمک‌فنرها و زیربندی، حتی پس از تعویض قطعات.
  • کیفیت مونتاژ ضعیف کابین: صدای جیرجیر و لق‌لق از داشبورد، سقف و پنل‌های درب، که ناشی از کیفیت پایین پلاستیک و مونتاژ نامناسب است.
  • ایراد سیستم‌های برقی و مالتی‌مدیا: هنگ کردن یا خرابی صفحه نمایش و سیستم مالتی‌مدیای خودرو (به‌ویژه در مدل‌های جدیدتر مانند X55 Pro).

 

 

۲. روش‌های عیب‌یابی و تشخیص

نوع عیب

روش تشخیص

ابزارهای مورد نیاز

گیربکس CVT

بررسی رنگ و بوی روغن گیربکس (روغن سوخته یا تیره نشانه‌ی گرمای بیش از حد یا فرسودگی است)، تست فشار تسمه و پولی‌ها با دیاگ تخصصی.

دیاگ تخصصی، گیج اندازه‌گیری فشار روغن گیربکس (ATF).

تعلیق و جلوبندی

تست رانندگی در سرعت پایین روی سطوح ناهموار برای شنیدن صدای کوبش، بررسی بصری بوش‌ها و کمک‌فنرها برای نشتی یا ترک.

اهرم، جک و دستگاه میزان فرمان.

مشکلات برقی و سنسوری

دیاگ زدن برای خواندن کدهای خطای موتور و گیربکس، بررسی ولتاژهای ورودی و خروجی ECU.

دستگاه دیاگ، مولتی‌متر برای تست سیم‌کشی سنسورها.

 

۳. روش‌های تعمیر متداول

تعمیرات MVM اغلب نیازمند مراجعه به تعمیرگاه‌های تخصصی خودروهای چینی است، زیرا دانش فنی عمومی در مورد این خودروها کمتر است.

الف) تعمیرات گیربکس CVT (حیاتی)

  • تعویض روغن به‌موقع: تعویض روغن گیربکس (ATF) در فواصل کوتاه‌تر از توصیه‌ی کارخانه (مثلاً هر 40 هزار کیلومتر) با روغن مخصوص CVT و رعایت دمای مناسب در حین تعویض.
  • کالیبراسیون و ریست: در صورت لرزش یا تأخیر، بازنشانی و کالیبراسیون نرم‌افزاری گیربکس توسط دیاگ تخصصی.
  • تعمیر مکانیکی: در صورت خرابی تسمه/زنجیر یا پولی‌ها، نیاز به باز کردن کامل گیربکس و تعویض قطعات (بسیار پرهزینه).

ب) بهبود پیشرانه و کاهش صدا

  • مقابله با ناک (در مدل‌های توربو): استفاده از بنزین سوپر یا مکمل اکتان معتبر و تعویض شمع‌های استاندارد توربو.
  • کاهش نفوذ صدا: تقویت عایق‌بندی محفظه موتور (نمد کاپوت، عایق صوتی روی فایروال) و استفاده از مواد جذب صدا در زیر موکت‌های کف.
  • کنترل مصرف سوخت: تعویض سنسور اکسیژن یا تنظیم نرم‌افزاری ECU در صورت مصرف بالای سوخت.

ج) بهبود سیستم تعلیق

  • رفع کوبش: تعویض کمک‌فنرها با نمونه‌های باکیفیت‌تر (در صورت موجود بودن) و بررسی بوش‌های طبق و لاستیک‌های زیر فنر برای اطمینان از صحت عملکردشان.
  • رفع صدای کابین: اجرای عملیات نمدگذاری و فوم‌گذاری در نقاط اتصال پلاستیکی در داخل کابین.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش