جستجو مطالب وبلاگ: 

عیب‌های عمده خودروهای داخلی - تارا

 

خودروی تارا (Tara)، محصول جدید ایران‌خودرو است که بر پایه پلتفرم PF1گروه PSA(پلتفرم پژو 301) و عمدتاً با موتور TU5 Plus(ارتقاء یافته TU5با سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها - VVT) عرضه می‌شود. تارا در عین مدرن بودن پلتفرم، ترکیبی از مشکلات فنی موتورهای قدیمی و نقص‌های مونتاژی نسل جدید را نشان می‌دهد.

 

۱. عیوب عمده در تارا (موتور TU5 Plus)

مشکلات تارا اغلب حول محور عملکرد موتور ارتقاء یافته و ایرادات کیفی در بخش‌های بدنه و کابین است.

الف) مشکلات رایج پیشرانه و سیستم خنک‌کاری

عیب شایع

نحوه تشخیص اولیه

روش تشخیص و عیب‌یابی

عملکرد نامنظم VVTو نوسان دور موتور

تغییر ناگهانی صدای موتور، لرزش در دور آرام، تاخیر در شتاب‌گیری و روشن شدن چراغ چک.

دیاگ برای بررسی خطای عملگرهای VVT(شیر برقی VVT) و فشار روغن در سرسیلندر.

نقص در سیستم خنک‌کاری و افزایش دما

بالا رفتن غیرعادی آمپر آب، روشن شدن مکرر و طولانی فن‌ها، کاهش آب از منبع انبساط.

بررسی عملکرد پمپ آب و سلامت ترموستات. در برخی موارد، نشتی از اتصالات و شیلنگ‌های پلاستیکی سیستم خنک‌کاری.

خطاهای سنسور اکسیژن و مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت و خام‌سوزی (به‌ویژه در سنسور دوم که پس از کاتالیزور است).

بررسی ولتاژ سنسورها با دیاگ و اطمینان از صحت عملکرد کاتالیزور.

ب) مشکلات گیربکس و انتقال قدرت

  • لرزش در پدال کلاچ: به‌ویژه در مدل‌های دنده‌ای، لرزش غیرعادی در پدال کلاچ هنگام درگیری (نشان‌دهنده ضعف در دیسک و صفحه یا فلایویل).
  • عملکرد خشن گیربکس اتوماتیک (AT6): در نسخه‌های اتوماتیک، ضربه زدن یا تأخیر در تعویض دنده‌ها (به‌ویژه در حالت‌های ترافیکی).
    • عیب‌یابی: بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس (ATF)، دیاگ برای خواندن خطاهای سنسورهای سرعت و شیرهای برقی گیربکس (سولنوئیدها).

ج) مشکلات کابین، بدنه و مونتاژ

  • کیفیت پایین و صداهای کابین: صدای جیرجیر از قسمت‌های پلاستیکی داشبورد، سقف یا روکش درها در مدت زمان کوتاه.
    • تشخیص: ضعف در عایق‌بندی و استفاده از قطعات داخلی با کیفیت پایین.
  • عیوب مونتاژی و رگلاژ درب‌ها: در بسیاری از نمونه‌ها، ناهماهنگی درزهای بدنه (Gap)، به‌ویژه در درب صندوق و کاپوت، و نیاز به رگلاژ مجدد درب‌ها وجود دارد.
  • نقص سیستم تهویه مطبوع: عملکرد ضعیف کولر یا بخاری و ایراد در تنظیمات دمایی اتوماتیک.

 

 

 

۲. روش‌های عیب‌یابی و تعمیر متداول

تعمیرات تارا نیازمند استفاده از دیاگ‌های به‌روز برای موتور TU5 Plusو سیستم‌های کنترلی جدید است.

الف) تعمیرات موتور و VVT

  • رفع نقص VVT:
    1. بررسی کیفیت روغن موتور: استفاده از روغن با ویسکوزیته مناسب و تعویض به موقع برای اطمینان از عملکرد صحیح شیرهای برقی VVT(که با فشار روغن کار می‌کنند).
    2. در صورت خرابی، تعویض شیر برقی کنترل روغن (Oil Control Valve - OCV) سیستم VVT.
    3. بررسی فیزیکی فیلترهای مشبک روغن در سرسیلندر که می‌تواند توسط آلودگی روغن مسدود شود.
  • مدیریت حرارت: تعویض ترموستات و هواگیری دقیق سیستم خنک‌کاری.

ب) تعمیرات گیربکس اتوماتیک (AT6)

  • رفع ضربه در تعویض دنده:
    1. بازنشانی (Reset) کالیبراسیون گیربکس با دستگاه دیاگ.
    2. تعویض روغن گیربکس (ATF) و فیلتر آن طبق برنامه نگهداری (بسیار حیاتی).
    3. در صورت تداوم ضربه، بررسی فشار و سلامت شیرهای برقی (سولنوئیدها) در بلوک هیدرولیک گیربکس.

ج) بهبود کیفیت مونتاژ و کابین

  • رفع ناهماهنگی درب‌ها: رگلاژ تخصصی لولاها و زاماک درب‌ها توسط تعمیرکاران ماهر بدنه برای همخوانی درزها.
  • کاهش صدای کابین: استفاده از مواد عایق و نمدگذاری در پشت پنل‌های پلاستیکی و محل اتصال داشبورد به شاسی برای حذف لقی و صدا.

تارا به عنوان خودرویی با پلتفرم به‌روزتر، پتانسیل بالایی دارد، اما کنترل کیفیت در فرآیندهای مونتاژ و تأمین قطعات موتور TU5 Plusهمچنان اصلی‌ترین چالش‌های آن محسوب می‌شود.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید