استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیب‌های عمده خودروهای داخلی - تارا

 

خودروی تارا (Tara)، محصول جدید ایران‌خودرو است که بر پایه پلتفرم PF1گروه PSA(پلتفرم پژو 301) و عمدتاً با موتور TU5 Plus(ارتقاء یافته TU5با سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها - VVT) عرضه می‌شود. تارا در عین مدرن بودن پلتفرم، ترکیبی از مشکلات فنی موتورهای قدیمی و نقص‌های مونتاژی نسل جدید را نشان می‌دهد.

 

۱. عیوب عمده در تارا (موتور TU5 Plus)

مشکلات تارا اغلب حول محور عملکرد موتور ارتقاء یافته و ایرادات کیفی در بخش‌های بدنه و کابین است.

الف) مشکلات رایج پیشرانه و سیستم خنک‌کاری

عیب شایع

نحوه تشخیص اولیه

روش تشخیص و عیب‌یابی

عملکرد نامنظم VVTو نوسان دور موتور

تغییر ناگهانی صدای موتور، لرزش در دور آرام، تاخیر در شتاب‌گیری و روشن شدن چراغ چک.

دیاگ برای بررسی خطای عملگرهای VVT(شیر برقی VVT) و فشار روغن در سرسیلندر.

نقص در سیستم خنک‌کاری و افزایش دما

بالا رفتن غیرعادی آمپر آب، روشن شدن مکرر و طولانی فن‌ها، کاهش آب از منبع انبساط.

بررسی عملکرد پمپ آب و سلامت ترموستات. در برخی موارد، نشتی از اتصالات و شیلنگ‌های پلاستیکی سیستم خنک‌کاری.

خطاهای سنسور اکسیژن و مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت و خام‌سوزی (به‌ویژه در سنسور دوم که پس از کاتالیزور است).

بررسی ولتاژ سنسورها با دیاگ و اطمینان از صحت عملکرد کاتالیزور.

ب) مشکلات گیربکس و انتقال قدرت

  • لرزش در پدال کلاچ: به‌ویژه در مدل‌های دنده‌ای، لرزش غیرعادی در پدال کلاچ هنگام درگیری (نشان‌دهنده ضعف در دیسک و صفحه یا فلایویل).
  • عملکرد خشن گیربکس اتوماتیک (AT6): در نسخه‌های اتوماتیک، ضربه زدن یا تأخیر در تعویض دنده‌ها (به‌ویژه در حالت‌های ترافیکی).
    • عیب‌یابی: بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس (ATF)، دیاگ برای خواندن خطاهای سنسورهای سرعت و شیرهای برقی گیربکس (سولنوئیدها).

ج) مشکلات کابین، بدنه و مونتاژ

  • کیفیت پایین و صداهای کابین: صدای جیرجیر از قسمت‌های پلاستیکی داشبورد، سقف یا روکش درها در مدت زمان کوتاه.
    • تشخیص: ضعف در عایق‌بندی و استفاده از قطعات داخلی با کیفیت پایین.
  • عیوب مونتاژی و رگلاژ درب‌ها: در بسیاری از نمونه‌ها، ناهماهنگی درزهای بدنه (Gap)، به‌ویژه در درب صندوق و کاپوت، و نیاز به رگلاژ مجدد درب‌ها وجود دارد.
  • نقص سیستم تهویه مطبوع: عملکرد ضعیف کولر یا بخاری و ایراد در تنظیمات دمایی اتوماتیک.

 

 

 

۲. روش‌های عیب‌یابی و تعمیر متداول

تعمیرات تارا نیازمند استفاده از دیاگ‌های به‌روز برای موتور TU5 Plusو سیستم‌های کنترلی جدید است.

الف) تعمیرات موتور و VVT

  • رفع نقص VVT:
    1. بررسی کیفیت روغن موتور: استفاده از روغن با ویسکوزیته مناسب و تعویض به موقع برای اطمینان از عملکرد صحیح شیرهای برقی VVT(که با فشار روغن کار می‌کنند).
    2. در صورت خرابی، تعویض شیر برقی کنترل روغن (Oil Control Valve - OCV) سیستم VVT.
    3. بررسی فیزیکی فیلترهای مشبک روغن در سرسیلندر که می‌تواند توسط آلودگی روغن مسدود شود.
  • مدیریت حرارت: تعویض ترموستات و هواگیری دقیق سیستم خنک‌کاری.

ب) تعمیرات گیربکس اتوماتیک (AT6)

  • رفع ضربه در تعویض دنده:
    1. بازنشانی (Reset) کالیبراسیون گیربکس با دستگاه دیاگ.
    2. تعویض روغن گیربکس (ATF) و فیلتر آن طبق برنامه نگهداری (بسیار حیاتی).
    3. در صورت تداوم ضربه، بررسی فشار و سلامت شیرهای برقی (سولنوئیدها) در بلوک هیدرولیک گیربکس.

ج) بهبود کیفیت مونتاژ و کابین

  • رفع ناهماهنگی درب‌ها: رگلاژ تخصصی لولاها و زاماک درب‌ها توسط تعمیرکاران ماهر بدنه برای همخوانی درزها.
  • کاهش صدای کابین: استفاده از مواد عایق و نمدگذاری در پشت پنل‌های پلاستیکی و محل اتصال داشبورد به شاسی برای حذف لقی و صدا.

تارا به عنوان خودرویی با پلتفرم به‌روزتر، پتانسیل بالایی دارد، اما کنترل کیفیت در فرآیندهای مونتاژ و تأمین قطعات موتور TU5 Plusهمچنان اصلی‌ترین چالش‌های آن محسوب می‌شود.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش