استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

عیب‌یابی تخصصی گیربکس‌های AMTسنگین (مثلاً I-Shiftو Opticruise)

 

گیربکس‌های دستی خودکار (Automated Manual Transmissionیا AMT) در خودروهای سنگین (مانند Volvo I-Shiftو Scania Opticruise) با ترکیب مزایای راندمان مکانیکی گیربکس‌های دستی و راحتی تعویض دنده خودکار، به استاندارد صنعتی تبدیل شده‌اند. عیب‌یابی این سیستم‌ها نیازمند درک عملکرد ترکیبی اجزای مکانیکی، پنوماتیکی و الکترونیکی است.

 

۱. آشنایی با اجزای کلیدی AMTسنگین

برخلاف گیربکس‌های اتوماتیک سنتی، AMTاز یک گیربکس دستی معمولی استفاده می‌کند که تعویض دنده‌ها و کنترل کلاچ آن توسط سیستم‌های الکترونیکی و پنوماتیکی خودکار شده است.

جزء

وظیفه در سیستم AMT

یونیت کنترل گیربکس (TCU/GCU)

مغز سیستم، وظیفه تصمیم‌گیری برای تعویض دنده، کنترل کلاچ و تنظیم زمان‌بندی دقیق.

عملگر کلاچ (Clutch Actuator)

جابجایی مکانیکی کلاچ (معمولاً پنوماتیکی) بر اساس فرمان TCU.

عملگرهای تعویض دنده (Gear Shift Actuators)

سیلندرهای پنوماتیک و شیرهای برقی که دوشاخه‌های تعویض دنده را جابجا می‌کنند.

سنسورهای موقعیت و سرعت

اندازه‌گیری موقعیت دقیق کلاچ، دوشاخه‌های دنده، شافت‌های ورودی/خروجی و سرعت موتور.

سیستم هوای فشرده

تأمین انرژی پنوماتیک لازم برای عملگرهای کلاچ و تعویض دنده.

 

 

۲. مشکلات شایع و عیب‌یابی مکانیکی/پنوماتیکی

بسیاری از مشکلات AMTبه دلیل نقص در عملکرد سیستم‌های پنوماتیکی یا کلاچ رخ می‌دهند.

الف) مشکلات کلاچ‌گیری و شروع حرکت

  1. علائم: لرزش شدید (Shudder) هنگام شروع حرکت، یا عدم توانایی در درگیری دنده پس از توقف.
  2. علت احتمالی:
    • سایش صفحه کلاچ: اگرچه AMTتعویض‌ها را به صورت بهینه انجام می‌دهد، اما کلاچ در نهایت فرسوده می‌شود. TCUممکن است کد خطای "Clutch Wear Limit Reached" را ثبت کند.
    • عدم تنظیم/کالیبراسیون کلاچ: پس از تعویض کلاچ یا تعمیرات، باید کالیبراسیون تخصصی (لرنینگ) انجام شود تا TCUنقطه درگیری کلاچ را به درستی بیاموزد.
    • نقص در عملگر کلاچ: نشتی هوا در عملگر پنوماتیک کلاچ یا خرابی شیرهای برقی کنترل‌کننده آن.
  3. عیب‌یابی: بررسی مقدار "سایش باقیمانده کلاچ" از طریق دیاگ. اجرای تست‌های فعال‌سازی (Actuator Tests) برای عملگر کلاچ.

ب) عدم تعویض دنده یا قفل شدن در دنده

  1. علائم: گیربکس در یک دنده قفل می‌شود، یا در حین تعویض دنده ناکام می‌ماند و خطا می‌دهد.
  2. علت احتمالی:
    • مشکلات پنوماتیکی: فشار هوای ناکافی در مخزن سیستم. نشتی هوا در عملگرهای تعویض دنده.
    • خرابی سنسور موقعیت دنده: سنسورهای موقعیت دوشاخه‌ها به TCUاعلام می‌کنند دنده در چه وضعیتی است. اطلاعات نادرست باعث می‌شود TCUنتواند تعویض بعدی را آغاز کند.
    • آسیب مکانیکی داخلی: مشکل در دوشاخه‌ها یا دنده‌های گیربکس (در موارد نادر).
  3. عیب‌یابی: بررسی فشار هوای سیستم و سلامت فیلتر رطوبت‌گیر هوا. خواندن Live Dataسنسورهای موقعیت دنده در حین تلاش برای تعویض دنده (باید تغییر وضعیت را نشان دهند).

 

۳. عیب‌یابی تخصصی الکترونیکی و نرم‌افزاری

از آنجایی که AMTکاملاً توسط TCUکنترل می‌شود، مشکلات الکترونیکی نقش پررنگی دارند.

الف) خطاهای ارتباطی و سنسور سرعت

  1. علائم: عملکرد نامنظم، تعویض‌های اشتباه، یا ثبت کدهای خطای مربوط به سرعت.
  2. علت احتمالی:
    • خرابی سنسور سرعت شافت: سنسور سرعت شافت ورودی یا خروجی گیربکس. اگر TCUنتواند سرعت چرخش دنده‌ها را تشخیص دهد، نمی‌تواند زمان‌بندی سنکرونایزرها را برای تعویض دنده تعیین کند.
    • خطای شبکه CAN: از دست رفتن ارتباط بین TCUو ECUموتور (ECM)، که برای مدیریت گشتاور در زمان تعویض دنده حیاتی است.
  3. عیب‌یابی: اندازه‌گیری دقیق مقاومت و ولتاژ سنسورهای سرعت. بررسی پایداری شبکه CANبا اسیلوسکوپ در پورت‌های TCU.

ب) مشکلات سنسور موقعیت کلاچ

  1. علائم: عدم انجام کالیبراسیون کلاچ، یا تعویض‌های خشن.
  2. علت احتمالی: خرابی یا کثیفی سنسور موقعیت (اغلب از نوع القایی یا هال) که موقعیت دقیق عملگر کلاچ را مانیتور می‌کند.
  3. عیب‌یابی: بررسی ولتاژ خروجی سنسور در حین حرکت کلاچ. باید یک تغییر ولتاژ خطی و پیوسته را در طول مسیر حرکت نشان دهد. هرگونه پرش یا ثابت ماندن ولتاژ نشان‌دهنده خرابی سنسور یا سیم‌کشی است.

 

۴. نگهداری و نکات پیشگیرانه

  • نظارت بر هوا: اطمینان از عملکرد صحیح فیلتر رطوبت‌گیر هوا (Air Dryer) و تخلیه منظم مخازن هوا برای جلوگیری از ورود رطوبت به عملگرهای پنوماتیک.
  • کالیبراسیون دوره‌ای: انجام کالیبراسیون کلاچ و دنده‌ها به صورت دوره‌ای و پس از هرگونه تعمیر بزرگ برای حفظ دقت و نرمی تعویض دنده.
  • بررسی روغن گیربکس: استفاده از روغن گیربکس توصیه‌شده توسط سازنده (معمولاً روغن‌های سینتتیک باکیفیت بالا) برای کاهش فرسایش داخلی دنده‌ها.
  • بازرسی سیم‌کشی: بررسی دوره‌ای کانکتورهای TCUو عملگرها برای جلوگیری از نفوذ آب و خوردگی، که منبع بسیاری از خطاهای متناوب هستند.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش