استعلام قیمت نهایی و موجودی و فروش اقساطی :  4866-935-0912 واحد فروش انلاین 

مقایسه جامع موتورهای رایج ایران خودرو و سایپا

این مقایسه شامل رایج‌ترین و پرتیراژترین موتورهایی است که توسط دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا در محصولات فعلی و پرفروش استفاده می‌شوند.

 

 

۱. موتورهای ایران خودرو (IKCO Engines)

ایران خودرو عمدتاً بر روی پلتفرم‌های قدیمی‌تر پژو (مانند TU و XU) و توسعه یافته‌های داخلی آن‌ها تمرکز دارد.

خانواده موتور

نام رایج

حجم (سی‌سی)

قدرت (اسب بخار)

نقاط قوت

نقاط ضعف

EF7

ملی (گازسوز)

1650

105 (بنزین)/113 (گاز)

راندمان بالا در حالت گازسوز، گشتاور بالا در دور پایین، مصرف سوخت مناسب.

حساسیت شدید به کیفیت روغن و تعویض به موقع، هزینه‌های نگهداری و تعمیر بالاتر، واشر سرسیلندر حساس در مدل‌های اولیه.

TU5

پژو TU5

1587

105 تا 110

دوام مکانیکی بالا، نویز کم، قطعات یدکی فراوان، طراحی نسبتاً مدرن 16 سوپاپه.

نیاز به تسمه تایم دقیق و حساسیت به پارگی، گشتاور ضعیف در دورهای پایین، روغن‌ریزی جزئی در مدل‌های قدیمی.

XU7P

پژو XU7 بهینه شده

1761

98

ساختار ساده و تعمیرات آسان (8 سوپاپ)، گشتاور اولیه خوب، هزینه تعمیر پایین.

تکنولوژی بسیار قدیمی، راندمان پایین‌تر نسبت به TU5، مصرف سوخت و آلایندگی بالا، صدای زیاد در دورهای بالا.

TC7

EF7 توربو

1650

150

قدرت و شتاب بسیار بالا، عملکرد اسپرت، راندمان حجمی عالی.

حساسیت شدید به بنزین با کیفیت و اکتان بالا، استهلاک بالای قطعات توربو، نیاز به روغن‌کاری دقیق و خنک شدن پس از رانندگی.

TU3

پژو TU3

1360

75

کم مصرف‌ترین موتور در خانواده پژو، هزینه نگهداری پایین.

توان و شتاب بسیار پایین، مناسب نبودن برای جاده‌های شیب‌دار یا پربار.

 

 

۲. موتورهای سایپا (SAIPA Engines)

سایپا بر روی پلتفرم‌های کیا (مانند پراید) و توسعه‌های بومی‌شده موتورهای قدیمی‌تر (مانند M13 و M15) تمرکز دارد.

خانواده موتور

نام رایج

حجم (سی‌سی)

قدرت (اسب بخار)

نقاط قوت

نقاط ضعف

M15

تیبا، ساینا، کوئیک (بهبود یافته M13 پراید)

1503

87 تا 90

ساختار بسیار ساده و ارزان قیمت، فراوانی قطعات یدکی، تعمیرپذیری آسان.

تکنولوژی بسیار قدیمی (8 سوپاپ)، صدای زیاد موتور، کیفیت ساخت پایین قطعات جانبی، مصرف سوخت بالا نسبت به قدرت.

M15 GSI

ساینا/کوئیک S پلاس

1503

90

بهبود مصرف سوخت نسبت به M15، استفاده از دریچه گاز برقی (ETC)، استاندارد آلایندگی بالاتر.

همچنان 8 سوپاپه، توان خروجی مشابه M15، گشتاور کم.

N20

DA86 (شاهین)

1498

110

موتور TC، شتاب و گشتاور مناسب نسبت به حجم، 16 سوپاپه.

حساسیت به کیفیت سوخت و روغن (مانند تمامی موتورهای توربو)، عمر نسبتاً کم قطعات توربوشارژر، عدم سابقه طولانی در بازار.

M13

پراید

1323

71

سادگی بی‌نهایت، تعمیر ارزان قیمت، گستردگی قطعات.

آلایندگی بسیار بالا، ایمنی پایین، تکنولوژی قدیمی‌ترین موتور در بازار، لرزش زیاد.

 

 

۳. جمع‌بندی مقایسه‌ای

الف) برتری تکنولوژی و راندمان

  • برنده: ایران خودرو با موتورهای EF7 و TC7.
    • EF7 به دلیل طراحی 16 سوپاپه و توانایی کار با گاز، راندمان بالاتری دارد.
    • TC7 در بحث توان خروجی و شتاب، بدون رقیب است.
    • TU5 هنوز یک موتور استاندارد جهانی است، در حالی که M15 سایپا یک توسعه قدیمی است.

ب) هزینه‌های نگهداری و تعمیر

  • برنده: سایپا با موتورهای M13 و M15.
    • سادگی 8 سوپاپه بودن خانواده M15 باعث می‌شود هزینه‌های تعمیرات عمومی و دستمزد مکانیک بسیار کمتر از EF7 یا TU5 باشد.

ج) چالش‌های تخصصی

  • ایران خودرو (EF7/TC7): نیازمند تخصص بالاتر در مکانیک، حساسیت شدید به روغن سنتتیک و فیلتر، عدم تحمل حرارت بالا در واشر سرسیلندر.
  • سایپا (N20 توربو): به دلیل تازه وارد بودن و ساخت توربو در داخل، اعتمادپذیری طولانی مدت آن هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

به طور خلاصه، در حالی که موتورهای ایران خودرو (مانند EF7 و TU5) قدرت و تکنولوژی بالاتری ارائه می‌دهند، موتورهای سایپا (مانند M15) برتری خود را در زمینه سادگی، هزینه پایین نگهداری و فراوانی تعمیرکار حفظ کرده‌اند.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش