جستجو مطالب وبلاگ: 

راهنما جامع قطعات اصلی تیلر های بنزینی و تیلر های دیزلی + تیلر کشاورزی و مزرعه

این یک مقاله مرجع و تخصصی برای کالبدشکافی فنی تیلرها و کولتیواتورها (Power Tillers & Cultivators) است. این دستگاه‌ها که به "تراکتورهای دستی" یا "تراکتورهای دوچرخ" نیز معروف هستند، ستون فقرات کشاورزی در زمین‌های کوچک، باغات و گلخانه‌ها محسوب می‌شوند.

 

قیمت تیلر

 

کالبدشکافی جامع تیلرها و مینی‌تراکتورهای کشاورزی

تیلرها از نظر فنی به دو دسته کلی بنزینی (سبک و میان‌وزن) و دیزلی (سنگین و قدرتمند) تقسیم می‌شوند. ساختمان آن‌ها شامل چهار بخش اصلی: موتور، سیستم انتقال قدرت (گیربکس)، واحد کارنده (تیغه‌ها) و شاسی و کنترل است.

 

بخش اول: واحد توان (Engine)

موتور قلب تپنده تیلر است که نیروی لازم برای حرکت چرخ‌ها و چرخش تیغه‌ها را فراهم می‌کند.

۱. موتور بنزینی vs دیزلی

  • بنزینی: معمولاً ۴ زمانه و هواخنک هستند. وزن کمی دارند و استارت آن‌ها (هندلی) بسیار راحت است. برای باغات کوچک و دور درختان عالی هستند.
  • دیزلی: موتورهای سنگین‌تر با گشتاور (Torque) بسیار بالا. برای شخم زدن زمین‌های سفت و شالیزارها که نیاز به قدرت مداوم دارند، استفاده می‌شوند.

۲. سیستم هواکش (Air Filter)

  • توضیح: به دلیل کارکرد تیلر در محیط‌های بسیار پر از گرد و غبار، اکثر تیلرها دارای هواکش‌های روغنی هستند.
  • عملکرد: ذرات خاک در ظرف روغن تهِ هواکش به دام می‌افتند تا وارد سیلندر نشوند.
  • ارتباط: مستقیماً به کاربراتور (در بنزینی) یا منیفولد ورودی (در دیزلی) متصل است.

 

بخش دوم: سیستم انتقال قدرت (Transmission)

این بخش نیروی چرخشی موتور را به چرخ‌ها و تیغه‌ها منتقل می‌کند.

۳. کلاچ (Clutch)

  • انواع: کلاچ‌های تسمه‌ای (در مدل‌های سبک) و کلاچ‌های دیسکی یا روغنی (در مدل‌های سنگین).
  • عملکرد: قطع و وصل کردن جریان نیرو از موتور به گیربکس.
  • ارتباط: رابط بین میل‌لنگ موتور و شفت ورودی گیربکس.

۴. گیربکس (Gearbox)

  • توضیح: مجموعه‌ای از دنده‌ها که سرعت خروجی را کاهش و قدرت (گشتاور) را افزایش می‌دهند.
  • اجزاء: معمولاً دارای ۲ دنده جلو و ۱ دنده عقب (در مدل‌های سبک) و تا ۶ دنده در مدل‌های سنگین.
  • ارتباط: خروجی آن به محور چرخ‌ها و محور توان‌دهی (PTO) متصل است.

 

بخش سوم: واحد کارنده و متعلقات (Working Tools)

۵. تیغه‌های روتاری (Tines/Blades)

  • توضیح: تیغه‌های فولادی با آرایش‌های مختلف (ناخنی، کلنگی).
  • عملکرد: با چرخش سریع در خاک، لایه‌های سفت را شکسته و خاک را نرم و آماده کشت می‌کنند.
  • ارتباط: روی محور خروجی گیربکس نصب می‌شوند.

۶. محور توان‌دهی (PTO - Power Take Off)

  • توضیح: خروجی شفت از گیربکس که در پشت یا بغل تیلر قرار دارد.
  • عملکرد: اجازه می‌دهد ادوات جانبی مثل پمپ آب، سمپاش یا دروگر به تیلر وصل شده و از نیروی موتور استفاده کنند.

 

بخش چهارم: انواع تیلر بر اساس ساختار

۷. کولتیواتورهای دوچرخ (Two-Wheel Tractors)

رایج‌ترین نوع که کاربر پشت آن راه می‌رود. به دلیل ابعاد کوچک، قدرت مانور بالایی در باغات متراکم دارند.

۸. تیلرهای چهارچرخ یا مینی‌تراکتورها (Mini Tractors)

  • توضیح: این‌ها یا به صورت فابریک چهارچرخ هستند و یا تیلرهای دوچرخی هستند که با اضافه کردن یک "گاری صندلی‌دار" به چهارچرخ تبدیل شده‌اند.
  • مزیت: کاربر روی صندلی می‌نشیند، خستگی کمتر است و توانایی حمل بار (تا ۱ تن) را پیدا می‌کند.
  • قطعه اختصاصی: مالبند (Hitch) و سیستم ترمز پدالی.

 

مقایسه کاربردی تیلرهای بنزینی و دیزلی

ویژگی

تیلر بنزینی

تیلر دیزلی

وزن و جابجایی

سبک و بسیار خوش‌دست

سنگین و نیازمند مهارت بیشتر

عمق شخم

متوسط (15-25 cm)

زیاد (25-40 cm)

نوع زمین

باغات، گلخانه‌ها، خاک‌های نرم

مزارع بزرگ، زمین‌های سفت، شالیزار

هزینه نگهداری

پایین (سرویس ساده شمع و روغن)

بالاتر (سرویس سیستم انژکتور)

مصرف سوخت

بالا

بسیار کم و به صرفه

 

چک‌لیست نگهداری برای جلوگیری از خرابی قطعات

  1. روغن گیربکس: برخلاف خودرو، روغن گیربکس تیلر باید زود به زود چک شود چون فشار زیادی برای شخم زدن تحمل می‌کند. (معمولاً واسکازین ۸۰-۹۰).
  2. آب‌بندی کاسه‌نمد چرخ‌ها: چون این بخش مدام در گل و خاک است، کاسه‌نمدها به سرعت مستهلک می‌شوند. نشت روغن از محور چرخ‌ها را فوراً جدی بگیرید.
  3. گریس‌کاری: محورهای متحرک و اتصالات فرمان باید به صورت روزانه گریس‌کاری شوند.
  4. تیغه‌ها: تیغه‌های کند شده فشار مضاعفی به گیربکس و موتور وارد می‌کنند. همیشه تیغه‌ها را تیز یا تعویض کنید.

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
  • لینک
  • تلگرام
  • واتساپ
  • ایکس (توییتر)
  • لینکدین
  • فیسبوک
  • پینترست
  • اشتراک گذاری
سبد خرید